کد خبر: ۳۱۱۴۰
 

مدیر عامل کشتارگاه صنعتي معین دام یزد با اشاره به پيشرفت 85 درصدي اين مجتمع كشتارگاهي، ابراز اميدواري كرد كه طرح مذكور تا چند ماه آينده مورد بهره‌برداري قرار گيرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل  از ايسنا، «مهدی ناصر بافقی» امروز در حاشيه‌ي بازديد خبرنگاران از اين مجمع کشتارگاهی گفت: این کشتارگاه صنعتي در زمینی به وسعت 75 هزار متر مربع با ظرفیت کشتار روزانه بیش از يك‌هزار و 200 راس دام سبک و 110 راس دام سنگین در يك شيف كاري و با هزینه‌ای بالغ بر 300 میلیارد ریال و پیشرفت فزیکی 85 درصد در حال ساخت است.

وي افزود: اين كشتارگاه كه در سطح كشور بي‌نظير و حتي به اذعان كارشناسان دامپزشكي كشور در خاورميانه نيز بي‌مانند است، داراي بخش‌های مختلف شامل چهار خط کشتار دام سبك و دو خط كشتار دام سنگين، سردخانه‌های پیش سرد و تونل انجماد، سالن‌های مجزای پاک‌سازی آلایش خوراکی فراورده‌هاي دامي، بخش تبدیل ضایعات، واحد تأسیسات و تصفیه‌خانه پساب خروجی و واحد توليد سوسيس و كالباس، است.

ناصر بافقي با بيان اين كه اين مجتمع كشتارگاهي براي 150 نفر اشتغالزايي مستقيم خواهد كرد، يادآور شد: پساب سالن كشتار اين مجتمع و ديگر بخش‌هاي آن پس از تصفيه در تاسيسات مجهز اين كشتارگاه از طريق شبكه‌اي براي آبياري فضاي سبز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

مدير عامل اين مجتمع كشتارگاهي با از افتتاح آن طي چند ماه آينده خبر داد و اظهار كرد: هر چند برخي مانع‌تراشي‌ها ساخت اين كشتارگاه صنعتي را با هشت سال وقفه مواجه كرد، ولي طي دو سال اخير حمايت‌هاي خوبي از سوي مسئولان استان و شهرستان مهريز انجام گرفته است.

ناصر بافقي در پايان اهميت ايجاد اين كشتارگاه صنعتي در استان علي رغم وجود يك كشنتارگاه صنعتي ديگر در استان را به لحاظ نقش آن در تامين گوشت و آلایش‌هاي گوشتی کاملاً مطمئن و بهداشتی به مردم با برخورداري اين مجتمع از امكانات و تكونولوژي روز دنيا بيان كرد.

«دکتر مجتبی آغاز» رئیس دامپزشکی شهرستان مهریز نیز در اين بازديد به خبرنگاران گفت: اين كشتارگاه يكي از مجهزترين كشتارگاه‌هاي كشور محسوب مي‌شود و اين ظرفيت را دارد تا با كسب مجوز‌هاي لازم در زمينه صادارت گوشت قرمز نيز اقدام نمايد.

وي با اشاره به اين كه استان يزد يكي از محل‌هاي عمده ترانزيت دام كشور به حساب مي‌آيد، بر اهميت ايجاد اين كشتارگاه در استان تاكيد كرد و ادامه دد: از طرفي شهرستان مهريز با وجود داشتن 100 هزار راس دام سبك، 15 هزار راس دام سنگين، 70 باب مرغداري پرورش مرغ گوشتي و نيز بيش از هفت واحد مرغ تخمگذار كه داراي بيش از يك ميليون مرغ است، يكي از قطب‌هاي مهم صنعت دام در استان بشمار مي‌آيد.

آغاز گفت: شهرستان مهريز در حال حاضر داراي يك كشتارگاه سنتي و يك پست قرنطينه دامپزشكي براي پايش و بررسي بهداشتي محموله‌هاي دام و فرآورده‌هاي خام دامي نيز مي‌‌باشد.

وي به اهميت روز افزون رعايت بهداشت گوشت و فرآورده‌هاي خام دامي در زندگي بشر اشاره و در اين باره تصريح كرد: از مجموع يك‌هزار و 832 بيماري شناخته شده، تعداد 900 بيماري مشترك بين انسان و دام است؛ همچنين از 156 بيماري نوظهور و نوپديد دو دهه اخير، 114 بيماري مشترک بين انسان و دام است و اين دو موضوع اهميت اين موضوع را مي‌رساند.

اين مسئول در ادامه جلوگيري از انتقال بيماري‌هاي مشترك، كسب اطلاع از ميزان شيوع بيماري‌هاي دامي با توجه به حجم زيادي ورودي روزانه دام به كشتارگاه‌ها، جلوگيري از تقلب در عرضه گوشت و نيز جلوگيري از عرضه گوشت توليد از كشتارهاي غير مجاز، معدوم‌سازي صحيحي و بهداشتي محصولات غيربهداشتي و از همه مهمتر ايجاد آرامش خاطر براي مصرف‌كنندگان فرآورده‌هاي خامي را از عمده اهداف فعاليت كشتارگاه‌ها اعلام كرد.

آغاز در پايان سخنانش فعالیت کشتارگاه‌هاي سنتی را تهدیدی علیه بهداشت عمومی جامعه دانست و بر لزوم همکاری و تعامل دستگاه‌های مرتبط براي راه‌اندازی هر چه سریع‌تر کشتارگاه صنعتی در حال ساخت مهریز تاكيد كرد.

"سيد محمد رستگاري" فرماندار شهرستان مهريز نيز در اين بازديد گفت: طي سال‌هاي اخير نه در شهرستان و نه در استان، طرحي به اين گستردگي و با چنين پيشرفتي نداشته‌ايم به نحوي كه عمليات اجرايي اين طرح عظيم از ارديبهشت‌ماه سال گذشته آغاز شده و هم‌اكنون مراحل پاياني خود را براي بهره‌برداري سپري مي‌كند.

وي از ساخت اين مجتمع كشتارگاي در شهرستان مهريز ابراز خرسندي كرد و ضمن اعلام حمايت‌هاي فرمانداري از راه‌اندازي هر چه سريع‌تر آن، ابراز اميدواري كرد كه با توجه به روند پيشرفت طرح در جبه‌هاي مختلف به زودي شاهد بهره‌برداري اين طرح در استان يزد باشيم.

گفتني است؛ جمعي از خبرنگاران استان قبل از ظهر امروز از بخش‌هاي مختلف اين كشتارگاه صنعتي در حال ساخت در جاده سيمان تجارت مهريز كه در فاصله‌ي 20 كيلومتري مهريز و 35 كيلومتري از مركز استان است، بازديد كردند.

 
 
نظر شما
ادامه