کد خبر: ۳۱۰۹۴
 
 

روزنامه گلشن مهر در گزارشی به قلم الهه رمضان پور به مشکلات قصابان گرگانی پرداخته و در گفت و گو با کارشناسان، راه های حل مشکلات شاغلان این صنف که به صورت مستقیم با سلامتی مردم در ارتباط هستند را بررسی کرده است.

در این گزارش آمده است: بهمن ماه سال گذشته بود که کشتارگاه نیمه صنعتی جلین در راستای سلامت شهروندان و اجرایی شدن مصوبات کارگروه سلامت استان و شهرستان گرگان تعطیل شد.

به گفته مسئولان وقت، بر اساس بازررسی های به عمل آمده از سوی کارشناسان دامپزشکی، مرکز بهداشت و محیط زیست استان از کشتارگاه نیمه صنعتی جلین، نواقصی مشاهده شد که علیرغم تذکرات و تلاش های زیاد برای رفع نواقص، متاسفانه هیچ اقدامی از سوی مسئولان کشتارگاه جلیلن انجام نشد به همین منظور این کشتارگاه تعطیل و کشتار دام آن نیز به کشتارگاه صنعتی اینچه برون انتقال یافت.

اگرچه مسئولان وقت معتقد بوند با تعطیلی کشتارگاه نیمه صنعتی جلین و انتقال کشتار دام به اینچه برون از این پس کشتار دام با رعایت ضوابط فنی و بهداشتی صورت می گیرد اما قصاب ها با انتقال کشتار دام به اینچه برون و تعطیلی کشتارگاه جلین مخالف بودند.

عدم مدیریت صحیح در کشتارگاه اینچه برون

رضایی یکی از قصاب های شهرگرگان در این رابطه گفت: کشتارگاه صنعتی اینچه برون بدلیل عدم مدیریت صحیح و کمبود نیرو (با توجه به کشتار بالا در این کشتارگاه) پاسخگوی نیاز قصابان شهر گرگان نیست و به همین منظور مشکلات عدیده ای را برای قصاب ها بوجود آوره است.

به گفته وی، گاها مشاهده می شود به دلیل عدم مدیریت صحیح، گوشت ساعت 2 یا 3 بامداد به دست قصاب ها می رسد و قصاب به ناچار می بایست برای تحویل گوشت به قصابی اش مراجعه کند.

وی تصریح کرد: بسیاری از قصابان گرگان بدلیل بعد مسافت و اتلاف وقت (بدلیل کمبود سلاخ و کشتار بالا) دام خود را به کشتارگاه علی آباد می برند.

رضایی اضافه کرد: بیش از چندین بار شاهد بودم که از کشتارگاه اینچه برون، گوشت و جگر فاسد و یا با کیفیت پائین (در مدت زمانی کوتاه فاسد می شود) برای قصاب ها فرستاده اند.جگر فاسد از کشتارگاه اینچه برون به دست ما می رسد!

یکی دیگر از قصابان شهر گرگان در این رابطه گفت: چندی پیش جگر گوسفند فاسد شده به دست من رسید که وقتی جگر را به اداره دامپزشکی بردم، به من اعلام کردند، کمی رنگش عوض شده ولی فاسد نیست!!!. به نظر شما من بعد از 10 سال کار در قصابی، نمی توانم جگر سالم را از جگر فاسد تشخیص دهم؟!

شعبانی اضافه کرد: با توجه به مسافت زیاد گرگان- اینچه برون، کمبود نیرو و کشتار بالا در کشتارگاه و عدم درنظر گرفتن مکانی مناسب برای انتظار قصابان، بارها شاهد مشاجره بین قصابان و نیروهای کشتارگاه بوده ام که تمامی این مشکلات، از عدم مدیریت صحیح کشتارگاه اینچه برون نشات می گیرد.

گوشت با کیفیت پایین به دست مردم می دهیم!! رئیس اتحادیه قصابان شهر گرگان با ابراز نارضایتی از مدیریت کشتارگاه اینچه برون گفت: متاسفانه مدیریت کشتارگاه اینچه برون به تعهدات خود در مقابل قصاب ها پایبند نبوده و این امر مشکلات عدیده ای را برای قصاب ها بوجود آورده است.

یوسف اسدی افزود: متاسفانه بارها و بارها شاهد بوده ام که گوشت ارسالی از سوی کشتارگاه اینچه برون فاسد و یا با کیفیت پایین (بدلیل فاصله زمانی بیش از حد، بین کشتار و تحویل به قصاب، عمر مفید گوشت پائین آمده و زود فاسد می شود) به دست قصاب ها رسیده و موجب نارضایتی آنان شده است.

به گفته وی؛ در همین راستا (تحویل گوشت یا جگر فاسد از کشتارگاه اینچه برون) مذاکراتی با اداره کل دامپزشکی داشته ایم که متاسفانه هیچ ترتیب اثری داده نشده است.

وی تصریح کرد: به دنبال اعتراض قصاب ها به عدم مدیریت صحیح کشتارگاه اینچه برون بارها و بارها، با مسئولان استان و مسئولان کشتارگاه مذاکراتی داشته ایم اما متاسفانه این مذاکرات نتیجه ای نداشته است.

کشتار دام در جلین بهداشتی تر از کشتار دام در اینچه برون

رئیس اتحادیه قصابان شهر گرگان به صراحت اعلام کرد؛ کشتار دام در کشتارگاه نیمه صنعتی جلین بسیار بهداشتی تر از کشتار دام در کشتارگاه صنعتی اینجه برون بوده است.

وی ادامه داد: کشتارگاه جلین چند سال پیش با هزینه ای بالغ بر 2 میلیارد تومان از سنتی به نیمه صنعتی بازسازی شد به طوریکه این کشتارگاه، 95 درصد صنعتی بود و فقط 5 درصد مشکل داشت که این مشکل نیز با خرید دستگاه لاشه سوز و پیش سرد کن، قابل حل بود.

اسدی اضافه کرد: شهردار وقت (صادقلو) برای صنعتی کردن کشتارگاه جلین قول های مساعدی داده بود ولی متاسفانه کسانی بودند که می خواستند کشتارگاه اینچه برون تعطیل شود!! به همین دلیل با بهانه های مختلف این کشتارگاه را تعطیل کردند.

با اعتصاب قصاب ها مخالفم رئیس اتحادیه قصابان گرگان با اشاره به اعتصاب گروهی از قصاب ها گفت: با توجه به مشکلات بوجود آمده، بسیاری از قصاب های شهر گرگان تهدید به اعتصاب نمودند اما اتحادیه موافق به این خواسته نبوده و تاکنون اجازه نداده ایم که قصابان شهر گرگان دست به اعتصاب زنند.

به گفته وی، امیدواریم مسئولان استان به داد قصابان شهر گرگان برسند و مشکلات بوجود آمده را مرتفع سازند.

در تهیه این گزارش درصدد بودیم گفتگویی با مدیر کشتارگاه اینچه برون داشته باشیم که متاسفانه علیرغم تماس های مکرر خبرنگار ما، این امکان میسر نشد.
 
 
نظر شما
ادامه