کد خبر: ۲۹۴۴

حکیم مهر -  دفتر نظارت و بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور با صدور بخشنامه‌ای به ادارات کل دامپزشکی استان‌های کشور، بر تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی تاکید کرد که عیناً متن بخشنامه در زیر می‌آید.
با عنایت به در پیش بودن ایام ماه مبارک رمضان و ضرورت تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر تولید، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی در این ایام، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در این ماه عزیز، مقتضی است ترتیبی اتخاذ فرمایند تا به‌منظور حفظ سلامت مصرف‌کنندگان، با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی با کلیه دستگاه‌های ذیمدخل، اقدامات ذیل در ایام ماه مبارک رمضان (از 21/5/1389 لغایت 18/6/1389)  به بهترین نحو ممکن و فراگیرتر از سال‌ گذشته به مورد اجرا گذاشته شود :

هماهنگی بین‌بخشی

1. تشکیل ستاد‌های استانی و شهرستانی نظارت بهداشتی دامپزشکی به منظور تدوین دقیق برنامه عملیاتی و اقدامات نظارتی مربوط با بهره‌گیری از کلیه امکانات و تجهیزات موجود

2. طرح موضوع در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان و شورای بهداشت شهرستان های تابعه

3. هماهنگی برون‌بخشی با استانداری، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، سازمان جهاد کشاورزی استان، ائمه جمعه و جماعات، کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان و نیز مرکز بهداشت استان و واحدهای تابعه، تعزیرات حکومتی و در صورت ضرورت سایر ادارات ذیربط در راستای اجرای بهینه طرح

4. برگزاری جلسات توجیهی برای مسئولین و مدیران استانی و شهرستانی و بازرسین فعال در طرح

 برنامه عملیاتی

برنامه عملیاتی کنترل و نظارت بهداشتی ویژه ایام ماه مبارک رمضان باید شامل موارد زیر باشد:

1. سازماندهی اکیپ‌های ثابت و سیار کنترل و نظارت بهداشتی در استان و شبکه‌های تابعه و تجهیز آن ها به امکانات مورد نیاز (لباس فرم متحدالشکل ، خودروهای ویژه بازرسی و ... ) در تمام ایام طرح از ساعت 8 صبح الی 20 شب  (در دو شیفت کاری 8 صبح الی 14 بعدازظهر و 14 بعدازظهر لغایت 20 شب )

تبصره- کلیه مکان‌های مناسب برای استقرار اکیپ‌ها بایستی با توجه به نتایج اجرای طرح در سال گذشته، از قبل شناسایی،تعیین و جهت استقرار آن‌ها در میادین شهر مجوزهای لازم از اداره راهنمایی و رانندگی اخذ شود.

2. برقراری کشیک در ایام تعطیل ، در شبکه های دامپزشکی کلیه شهرستان ها جهت صدور مجوز بهداشتی- قرنطینه‌ای حمل فراورده های دامی.

3. برقراری کشیک در ایام تعطیل ، در اداره کل/ شبکه دامپزشکی کلیه شهرستان ها جهت انجام آزمایشات لازم در مورد فراورده های دامی .

4. اماکنی که باید تحت پوشش طرح کنترل و نظارت بهداشتی در ایام ماه مبارک رمضان قرار گیرند،عبارتند از:

الف. مراکز توزیع و عرضه فراورده های دامی

ب. خودرو‌های ویژه حمل فراورده‌های خام دامی

ج. کشتارگاه های دام و طیور، سردخانه های نگهداری فراورده های خام دامی، کارگاه های فراوری و بسته بندی فراورده های خام دامی

د. سایر موارد حسب مورد

برنامه نظارتی

مدیرکل دامپزشکی استان موظف است برحسن اجرای طرح در سطح استان و شهرستان‌ها که به منظور تشدید نظارت بر اماکن تولید، فراوری، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی به ویژه رعایت بهداشت فرآورده، بهداشت فردی و بهداشت ابزار کار و ... اعمال می‌شود، نظارت مستمر داشته باشد.

اقدامات لازم در این زمینه عبارتند از:

1. نظارت مستمر بر اجرای برنامه در سطح استان / شهرستان‌های استان توسط اکیپ‌های متشکل از کارشناسان اداره کل

2. نظارت بر عملکرد بازرسان استانی و شهرستانی توسط ستاد شهرستانی و استانی

اطلاع‌رسانی

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان موظف است با انجام موارد ذیل مراتب را به اطلاع عموم برساند و عندالزوم با خبرنگاران جراید محلی و صدا و سیمای استان در زمینه تهیه عکس، گزارش، خبر و فیلم از امکانات فراهم شده و انجام گرفته در ایام مذکور همکاری نماید:

1. تهیه اطلاعیه جهت پخش از طریق صدا و سیما و مساجد، درج در نشریات محلی و استانی، اعلام در نماز جمعه (با ذکر دقیق آدرس و شماره تلفن تماس شهروندان)

2. اعلام تلفن تماس مردمی از طریق رسانه های استانی و شهرستانی جهت پاسخگویی در ساعات اداری (به‌صورت پیغام گیر در ساعات غیراداری)

3. تهیه و توزیع پوستر و پمفلت آموزشی و نصب در سطح میادین اصلی شهر، مساجد و ..

4. تهیه و نصب بنرهای آموزشی (درباره نظارت بهداشتی دامپزشکی) در محل‌های عمومی (میادین اصلی شهر، مبادی ورودی شهرها، و ...)

5. تهیه پلاکارد (اکیپ شماره ... کنترل و نظارت بهداشتی فراورده‌های دامی) و نصب روی خودروهای اکیپ‌های سیار بازرسی بهداشتی دامپزشکی.

6. اعلام تلفن‌های تماس مردمی از طریق رسانه‌های استانی و شهرستانی جهت پاسخگویی در ساعات اداری و به صورت پیغام‌گیر در ساعات غیراداری

گزارش اقدامات

نحوه گزارش اقدامات باید به شرح زیر انجام گیرد:

1. اکیپ‌های ثابت و سیار شهرستانی باید گزارش روزانه را در پایان همان روز به ستاد شهرستان تحویل نمایند.

2. ستاد شهرستان باید گزارش هفتگی را در پایان هر هفته به ستاد استانی تحویل نمایند.

3. اداره کل دامپزشکی استان باید:

1-3. فهرست اکیپ‌های ثابت و سیار استانی و شهرستانی را برابر فرم شماره یک حداکثر تا مورخ 18/5/89 به دفتر نظارت بر بهداشت عمومی ارسال نماید.

2-3.  گزارش تفصیلی اقدامات انجام شده را حداکثر تا مورخ 20/6/89  برابر فرم شماره دو  به دفتر نظارت بر بهداشت عمومی ارسال نماید.

 

نظر شما
ادامه