کد خبر: ۲۹۲۵

حکیم مهر -  علیرغم تفاهم‌نامه چند روز پیش وزارت بازرگانی با اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی برای عرضه مرغ 2930 تومانی، با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان قیمت مرغ در بازار همچنان رو به رشد بوده و به 3750 تومان رسیده است.

در حالی به ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم که قیمت مرغ که از اقلام پرمصرف این ماه است در بازار همچنان سیر صعودی دارد و نسبت به مدت مشابه سال قبل تا 30 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که امضای تفاهمنامه مسئولان تنظیم بازار وزارت بازرگانی با اتحادیه‌های تولیدکننده مرغ برای پایین آوردن قیمت نیز تاکنون نتیجه‌ای دربر نداشته است.
گزارش دیروز خبرنگار فارس از سطح شهر حاکی است، مرغ در سطح شهر تهران 3 هزار و 750 تومان در مغازه‌ها به فروش می‌رسد که بر اساس گفته‌های فروشندگان در این روز نیز با افزایش نسبی همراه بوده است. این در حالی است که مراکز فروش کشتار روز مرغ نیز روز گذشته با قیمت 3450 تومان عرضه می کردند که در مقایسه با روز یک شنبه 130 تومان گرانتر شده است.
این در حالی است که گزارش بانک مرکزی هم افزایش قیمتها را تائید می کند. بر اساس این گزارش، گوشت مرغ در هفته گذشته به قیمت 34 هزار و 230 ریال در سطح شهر عرضه می‌شده که نسبت به هفته قبل 10.2 درصد و نسبت به هفته مشابه ماه قبل با 24.1 درصد افزاش روبه‌رو بوده است. این در حالی است که قیمت این کالا در میادین شهرداری تهران به قیمت 29 هزار و 100 ریال تا 29 هزار و 300 ریال عرضه می‌شده است.
براساس این گزارش افزایش قیمت گوشت مرغ در حالی صورت می‌گیرد که سه روز پیش وزارت بازرگانی تفاهمنامه‌ای را با اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور به امضا رساند که براساس آن اتحادیه موظف شد با تولید و توزیع مناسب این کالا قیمت مرغ را تا پایان سال به قیمت 2 هزار و 930 تومان به دست مصرف کننده برساند.
فروشندگان در بیان دلایل افزایش قیمت مرغ به خبرنگار فارس می‌گویند: نبود مرغ کافی در میادین شهرداری باعث می‌شود از شرکت‌های خصوصی که اقدام به کشتار و توزیع می‌کند تهیه کنیم و آنها هم به هیچ عنوان فاکتور ارائه نمی دهند.
آنان می‌گویند: تأمین مرغ از کشتارهای خصوصی باعث می‌شود آن‌ها هر قیمتی را که دلشان بخواهد به مغازه‌داران بدهند.
همچنین براساس مصوبه اتحادیه مرغداران فروشندگان موظفند تا 20 درصد در هر کیلوگرم روی قیمت گوشت بکشند در حالی‌که این قانون نظام خاصی در بازار ندارد.
فروشنده‌ای که سابقه 40 ساله در فروش گوشت و مرغ دارد می‌گوید: از زمانهای قدیم قیمت مرغ در تابستان افزایش داشته است که آنهم به دلیل افزایش تلفات آن در این فصل است اما این افزایش بازار غیر منطقی است.
گزارش خبرنگاران از سطح شهر حاکی است، هم‌اکنون قیمت گوشت گوسفند شقه بدون دنبه (مخلوط) 16 هزار و 200 تومان و ران و سر دست خالص به قیمت 19 هزار و 700 تومان عرضه می‌شود و گوشت خالص گوساله به قیمت 12 هزار تومان عرضه می‌شود.
در هفته گذشته قیمت گوشت گوسفند با استخوان در میادین شهرداری به قیمت 153 تا 160 هزار ریال عرضه می‌شد و در سطح شهر 162 هزار و 900 به فروش می‌رسید که نسبت به هفته قبل از آن با 0.7 درصد رشد همراه بود.
براساس این گزارش گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان به قیمت هر کیلوگرم 109 هزار و 810 ریال در سطح شهر عرضه می‌شد که نسبت به هفته قبل از آن رشد محسوسی نداشته اما نسبت به هفته مشابه ماه قبل 0.9 درصد افزایش قیمت داشته است. این در حالی است که قیمت این کالا در میادین شهرداری به قیمت 89 هزار و 500 تا 92 هزار ریال عرضه می‌شده است.

 

نظر شما
ادامه