کد خبر: ۲۸۶۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
جامعه اسلامی دامپزشکان در آستانه انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بیانیه ای منتشر کرد ...
 
 

حکیم مهر - جامعه اسلامی دامپزشکان به مناسبت پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیانیه ای منتشر کرد.

به گزارش حکیم مهر، متن این بیانیه به شرح ذیل می باشد:

 

بسمه تعالی

 

با تسلیت ایام سوگواری شهادت دخت نبی اکرم (س) و با ادای احترام به آن بانوی بزرگوار، از خداوند متعال سعادت ملت ایران و امت اسلام را مسئلت داریم. در حالیکه در روزهای پایانی سال هستیم و طبیعت آماده می‌شود با تغییر فصل، شور زندگی، نشاط و رونق را تجربه نماید، مردم بزرگوار ایران در آستانه اتخاذ تصمیمی بزرگ قرار دارند. پر واضح است که این تصمیم سرنوشت ساز که از آن به عنوان گام دوم و یا برجام 2 نامبرده شده، در آینده این ملت و کشور تأثیر بسزایی خواهد داشت.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری مانند همیشه و با توجه به شرایط کشور بیش از گذشته از اهمیت بسیاری برخوردار است. نقش و جایگاه هر یک از این دو رکن در سرنوشت جامعه غیرقابل‌انکار می باشد. وظایفی که قانون اساسی بر دوش مجلس خبرگان رهبری گذاشته است؛ اول وظیفه مقطعی تعیین ولی‌فقیه در هنگام نیاز و دوم وظیفه مستمر نظارت بر عملکرد و تداوم صلاحیت ولی‌فقیه است که هردوی آن‌ها بر صلاح و رستگاری جامعه تأثیر چشمگیر دارد. اما مجلس شورای اسلامی یا قوه مقننه، محل قانون‌گذاری و جایگاهی است که برای دولت تعیین تکلیف می‌کند و کیست که نداند کار مملکت به صلاح نخواهد بود مگر آنکه به‌عنوان شرط لازم، قوانین درست و مناسب داشته باشد. مجلسی که عملکرد کارشناسی را جایگزین حرکات جناحی کند و تأمین منافع ملی را سرلوحه کار خود قرار دهد، می‌تواند در ساماندهی اوضاع آشفته کشور دولت را یاری کند. کارکردهای نظارتی مجلس اگر به‌عنوان ابزار کنترلی برای اجرای قانون استفاده شود و نه ابزار فشار و امتیاز گیری از دولت، می‌تواند از خطاهای احتمالی دولت‌ها بکاهد و تأمین منافع ملت را تضمین نماید. بدین لحاظ اجرای بلامنازع قانون اساسی در تمام عرصه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های معطل مانده آن برای احقاق حقوق ملت و رشد و توسعه کشور هدفی است که سال‌ها موردنظر ملت و گروه‌های اصیل سیاسی اجتماعی اعم از ملی و مذهبی است که قطعاً یکی از ضروریات تحقق این آرمان، تشکیل مجلسی متعهد و شایسته است.

خانواده دامپزشکی سال‌هاست که از بی‌توجهی، کمبود قوانین مناسب و نبود درک درست مسئولین و نمایندگان نسبت به جایگاه و عملکرد این حرفه در سلامت و اقتصاد جامعه رنج می‌برد. رفع موانع عملکرد بهینه دستگاههای اجرایی دامپزشکی، شکوفایی بخش خصوصی، بهینه‌سازی آموزش و کنترل گسترش ناموزون و بیش‌ ازاندازه آموزش عالی در این رشته و بسیاری موارد دیگر همگی نیازمند مجلسی فهیم، متعهد، دلسوز برای کشور و آینده‌نگر در عمل و برنامه‌ریزی‌هاست. مجلس آینده احتمالاً وظیفه خطیر تصویب برنامه ششم توسعه را به عهده خواهد داشت، سندی ملی که نقشه راه دستگاه‌های مختلف در سال‌های آتی است و امید می‌رود خلأها و نواقص قانونی موجود در زمینه‌های مختلف بخصوص دامپزشکی کشور در آن لحاظ شود و راهی که در پیش روی دولت‌ها قرار می‌گیرد در راستای اعتلای جایگاه دامپزشکی و درنتیجه ارتقای سلامت عمومی و اقتصاد ملی باشد. این‌همه محقق نمی‌شود مگر با حضور فراگیر ملت و انتخاب نمایندگان اصلح.

هرچند در انتخابات پیش رو به‌ واسطه رد صلاحیت‌های گسترده صورت گرفته مردم از بسیاری از چهره‌های موردعلاقه، خدوم و شایسته محروم شده‌اند، ولی این مسئله نه‌تنها ذره‌ای از اهمیت و لزوم شرکت گسترده در انتخابات نمی‌کاهد، بلکه حساسیت موضوع را چندین برابر می‌کند. در چنین شرایطی است که عملکرد و انتخاب آگاهانه ملت و بهره‌گیری از احزاب به‌عنوان بازیکنان اصلی عرصه سیاست برای شناخت و انتخاب کاندیداهای کمتر شناخته ‌شده می‌تواند سرنوشت انتخابات را تغییر دهد. رویکردی که بجای تکیه‌بر چهره‌های شناخته ‌شده بر مطالبه گری استوار است و علاوه بر طرح مطالبات بر پاسخگویی آتی احزاب نیز تأکید دارد. این رویکرد بر بلوغ سیاسی و رشد و توسعه همه‌جانبه کشور تأثیرگذار خواهد بود، چراکه جریان‌های سیاسی برای حفظ جایگاه خود مجبور به عملکرد مناسب و پاسخگویی به مردم هستند و مانند آنچه در مورد دولت گذشته شاهد هستیم یک جریان نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت حمایت از یک فرد خاص شانه خالی کرده و با مقصر دانستن افراد، خود را تطهیر کند.

نباید فراموش کرد فرایند اصلاح سیاسی = اجتماعی امری گام ‌به‌ گام و تدریجی است و بهترین و تنها راه برای رسیدن به آن صندوق رأی است. مشارکت عمومی در انتخابات تأکید بر اصل انتخاب و اصالت حق مردم برای تعیین سرنوشت خویش است که از آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی است. مشارکت گسترده آحاد جامعه تحقق این حق و عملی شدن این آرمان امام خمینی (ره) است که میزان رأی ملت است. قطعاً پشت کردن به صندوق‌های رأی به مفهوم صدور مجوز برای گروه‌های خاص برای تعیین سرنوشت تمام ملت ایران خواهد بود. از طرف دیگر، تجربه تاریخی سی‌و هفت سال گذشته کشور نشان داده هرچه حضور مردم گسترده‌تر باشد، مجلس منتخب شایسته‌تر و قوی‌تر خواهد بود.

لذا در شرایط حاضر با توجه به تمام محدودیت‌ها و مشکلات موجود، جامعه اسلامی دامپزشکان ضمن ضمن حمایت از چند کاندیدای دامپزشک تأیید صلاحیت شده در چند حوزه، از تمام ملت ایران بخصوص خانواده بزرگ دامپزشکی کشور دعوت می‌کند تا با حضور حداکثری در انتخابات و رأی به لیست کامل ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران (16+30) و کاندیداهای دارای رویکرد اصلاح طلبی و اعتدال گرایی در شهرستانها، مانع از تکرار تندروی‌ها و بی‌تدبیری‌ها در مجلس دهم شوند و آینده بهتری برای خود، خانواده و فرزندان ایران اسلامی، رقم بزنند.

 

دکتر حسینعلی عرب

دبیر جامعه اسلامی دامپزشکان
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
0
0
حتما
نظر شما
ادامه