کد خبر: ۲۸۶۰

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی آذربایجان غربی و خراسان رضوی

 

اهداء خون توسط کارکنان دامپزشکی آذربایجان غربی


کارکنان اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی در آستانه میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (عج) مشتاقانه نسبت به اهداء خون اقدام نمودند.
با توجه به اعلام نیاز سازمان انتقال خون استان و در راستای فرهنگ سازی و مشارکت عمومی در تاًمین خون مورد نیاز بیماران استان آذربایجان غربی ، جمعی از مسئولین و کارکنان اداره کل دامپزشکی ، همکاریهای لازم را با اکیپ سیار سازمان انتقال خون استان مبذول و نسبت به اهداء خون به صورت داوطلبانه اقدام نمودند .

شایان ذکر است این اقدام خداپسندانه هر سال به صورت دسته جمعی از طرف کارکنان دامپزشکی این استان انجام می‎شود.

 

------------------------------------------------

 

توزیع سم و مکمل درمانی برای جبران اثرات خشکسالی

 

رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با توزیع 35 هزار کیلوگرم مکمل درمانی دام در سال جاری، رقم توزیع این نهاده دامی‌ به 85 هزار کیلوگرم  به ارزش 550 میلیون ریال رسیده است.

دکتر علی اصغر طوسی، هدف از توزیع مکمل های درمانی را پیش گیری از اثرات سوء خشکسالی در جمعیت دامی و جلوگیری از ضایعات دامی ناشی از سوء تغذیه دانست و یاد آور شد: علاوه بر مورد یاد شده و با هدف پیش‌گیری از بیماریهای انگلی دام ها،  با توزیع 7 تن سم از اول امسال، توزیع سم نیز در سطح خراسان رضوی به     47  هزار لیتر به ارزش یک میلیارد و 850 میلیون ریال رسیده است.

وی گفت: توزیع اقلام فوق مرحله دوم اقدامات جبرانی علیه خشکسالی را شامل می شود که با استفاده از اعتبارات سال 88 این اداره کل انجام گردیده است.

در این زمینه، رئیس اداره داو،‌ درمان و آزمایشگاه های  اداره کل دامپزشکی استان نیز گفت: با اشاره به بحران خشکسالی طی سال‌های گذشته و ادامه آن در سال جاری، تمامی دام‌های استان اعم از سبک و سنگین و نیز طیور و آبزیان به نوعی با خسارات این پدیده مواجه شده‌اند، لذا ضرورت برنامه ریزی مطلوب در این جهت بیش از پیش احساس می گردد.

دکتر ناصر ازغدی گفت: اقدامات جبرانی و در نظر گرفته شده توسط این اداره کل برای مقابله با خسارات ناشی از خشکسالی برای سال جاری به اعتباراتی بستگی دارد که به این مجموعه و در این جهت اختصاص داده شود.

وی افت وزن دام ها، افت تولیدات دامی از قبیل پشم و شیر و ... ، کاهش دام‌های مولد و در نهایت تلفات دام‌ها در نتیجه بروز بیماری را از عمده ترین عوارض خشکسالی در دام های سبک اعلام کرد و یادآور شد: خوراندن مکمل های درمانی به دام ها باعث می گردد تا از اثرات سوء تغذیه پیشگیری گردد زیرا سوء تغذیه بستر ساز بسیاری از بیماری ها شده و سبب کمبود مقاومت و حساس شدن دام ها در برابر عوامل بیماری زا می گردد.

دکتر ازغدی با اشاره به ضعف سیستم ایمنی دام‌ها در زمان خشکسالی، احتمال بروز برخی بیماری‌های واگیر دامی و… را بیشتر دانسته و یادآورد شد: پوشش کامل واکسن‌های دامی بهترین راه‌پیشگیری از بروز بیماری‌های یادشده است و لازم است جهت برخورداری از نتیجه بهتر، کلیه دامداران استان با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

 

نظر شما
ادامه