کد خبر: ۲۵۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  رییس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اعلام 14 مورد مرگ ناشی از تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سال گذشته، نسبت به تهیه دام از مکان‌های مورد تایید سازمان دامپزشکی و ذبح دام در کشتارگاه‌ها تاکید کرد.

دکتر محمدرضا شیرزادی گفت: سال گذشته یکصد و چهارده مورد مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور ثبت شد که از این تعداد 14 مورد به دلیل مراجعه دیرهنگام به پزشک، جان خود را از دست دادند.

وی با تاکید بر لزوم مراجعه به موقع به پزشک هنگام بروز علایم بیماری، گفت: از ابتدای سال تاکنون بین 10 تا 15 مورد مبتلا به تب کریمه کنگو گزارش شده و این بیماری امسال و تا این بازه زمانی مرگ و میری نداشته است.

به گفته دکتر شیرزادی، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری ویروسی است که توسط کنه‌ها میان دام‌ها منتشر می‌شود و انسان به دنبال گزش توسط کنه یا ذبح دام آلوده به آن مبتلا می‌شود.

وی ادامه داد: دوره کمون تب خونریزی دهنده کریمه کنگو معمولا کمتر از دو هفته پس از تماس با دام، گزش یا ذبح دام آلوده است و بیمار به طور ناگهانی به تب، سردرد، درد عضلانی و تظاهرات خونریزی دهنده مانند خونریزی پوست و بینی دچار می‌شود. فرد مبتلا به این بیماری همیشه تب دارد و در نهایت ممکن است به دلیل نارسایی اعضا و خونریزی شدید فوت کند.

رییس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان احتمال مرگ و میر در تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را بین 20 تا 70 درصد عنوان کرد و گفت: از آنجا که معمولا بیماری تب کریمه کنگو در دام‌ها علامت واضحی ایجاد نمی‌کند، توصیه می‌شود دام‌ها در کشتارگاه‌ها ذبح شوند و همچنین دام‌ها از مکان‌های مورد تایید ادارات کل سازمان دامپزشکی تهیه شوند.

شیرزادی با اشاره به ارتباط بسیاری از بیماری‌های زئونوز با گرما، گفت: ناقلان بیماری‌های زئونوز «بندپا» هستند و «بندپایان» و از جمله «کنه»ها در فصول گرم سال فعال‌ترند. در مورد تب خونریزی دهنده کریمه کنگو باید گفت که این بیماری در فصل سرد بسیار نادر است مگر در مناطق گرمسیر و معمولا کنه‌ها به عنوان ناقلان این بیماری در فصل گرم فعال می‌شوند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Jaleh
|
-
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۶
0
0
خیلی جالبه.. حالا اگر این 188 نفر براثر توکسوپلاسموز مرده بودند (معلوم هم نیست از گربه گرفته باشند یا از همان گوشت و ....).. خودمردم میافتادند بجان گربه ها و همه آنها را قتل عام میکردند.
نظر شما
ادامه