کد خبر: ۲۴۳۹

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی اراک و خراسان جنوبی

 

 

رئیس شبکه دامپزشکی اراک:
فروش فرآورده‌های‌ خام دامی در حاشیه خیابان ممنوع است


رئیس شبکه دامپزشکی اراک گفت: عرضه و فروش هر گونه فرآورده‌ خام دامی در حاشیه خیابان و به صورت دوره‌گردی ممنوع است.

سیروس سلمان‌نژاد اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش دما و احتمال شیوع آلودگی‌های ناشی از فساد انواع گوشت شهروندان باید در خرید محصولات دامی نهایت دقت را داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه مردم باید فرآورده‌های خام دامی از جمله گوشت مرغ، ماهی، گوشت قرمز، آلایش خوراکی دام و طیور و ... را صرفا از مراکز مجاز و بهداشتی خریداری کنند، تصریح کرد: شهروندان باید از خرید هرگونه محصولات خام دامی از دوره‌گردان خودداری کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی اراک ادامه داد: خرید مرغ تازه خنک شده و آلایش خوراکی مرغ، جگر، سنگدان و دل باید به صورت بسته‌بندی بهداشتی که دارای مشخصات کامل شامل نام کشتارگاه، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، (72 ساعت پس از تولید) و شرایط نگهداری (حتما داخل یخچال درب بسته و دارای برودت) انجام شود.
سلمان‌نژاد گفت: شهروندان باید توجه داشته باشند خارج کردن گوشت مرغ از بسته‌بندی و قطعه کردن آن در محیط مغازه مرغ فروشی به دلیل عدم نظارت بهداشتی و آلودگی‌های ثانویه و تقلبات احتمالی ممنوع بوده و از خرید گوشت مرغ با عناوین پاک شده و یا قطعه‌بندی شده در مغازه مرغ فروشی خودداری کنند.
وی افزود: پس از خرید باید بلافاصله مرغ تازه را از بسته خارج کرده و نسبت به تمیز کردن و نگهداری در یخچال اقدام شود.
رئیس شبکه دامپزشکی اراک همچنین بیان داشت: شهروندان باید از خرید هر نوع گوشت قرمز که فاقد بازرسی بهداشتی کشتارگاه است و یا خارج از یخچال نگهداری می‌شود جدا خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در مراکز عرضه با شماره تلفن 2723191 شبکه دامپزشکی شهرستان اراک تماس حاصل کنند.

 

----------------------------------------

 

مدیر دامپزشکی خراسان جنوبی:
ورود دام از افغانستان ممنوع است


مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از نیمه خرداد ماه ورود دام از افغانستان ممنوع شده و دیگر هیچ کسی حق ورود دام از این کشور را ندارد و در صورت مشاهده اموال کشفی توقیف و مصادره می‌شود.

محمد رضایی با بیان اینکه در سه ماه اول امسال تعداد 4 هزار و 557 راس گوسفند و بز در خراسان جنوبی توقیف شد، تصریح کرد: میزان دام‌های توقیفی در سه ماهه آخر سال 88 تعداد 3 هزار و 661 گوسفند و بز، 49 راس گاو و 12 راس اسب است.
وی یادآور شد: دام‌های توقیفی برای توزیع در بازار تحویل اتحادیه قصابان می‌شود و گوشت استحصالی آن تحویل اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی شده تا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و قصابی‌ها زیر نظر سازمان بازرگانی به فروش برسد.
رضایی ادامه داد: دام‌های توقیفی در کشتارگاه دام توسط بازرسان بهداشتی بازدید می‌شود و دام‌هایی که آلوده به بیماری باشند از چرخه مصرف حذف می‌شوند.
رئیس دامپزشکی درمیان نیز گفت: از ابتدای سال جاری بیش از یک میلیون و 200 هزار قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای پرورش طیور شهرستان درمیان صورت گرفته است.
رضا اصغرزاده تصریح کرد: از ابتدای امسال 123 مورد مجوز جوجه‌ریزی برای واحدهایی که واجد شرایط بهداشتی بوده‌اند صادر شده است.
وی با اشاره به وجود بیش از 270 واحد مرغداری در شهرستان اضافه کرد: شهرستان درمیان به عنوان یکی از قطب‌های پرورش طیور نقش موثری در میزان تولید گوشت مرغ در استان دارد.
رئیس دامپزشکی درمیان همچنین از عدم وجود بیماری حاد واگیردار در واحدهای پرورش طیور شهرستان خبر داد و تصریح کرد: باتوجه به گرمای هوا، در برخی از واحدهای مرغداری، طیور دچار مشکلات تنفسی شدند که در این راستا توصیه‌های لازم برای نصب مه‌پاش به مرغداران ارائه شد که تاکنون 20 واحد مرغداری مجهز به این سیستم شده است.

 

نظر شما
ادامه