کد خبر: ۲۴۱۳۳

نتایج آزمایش‌هایی جدید نشان می‌دهند کبوتر‌ها از توانایی عجیبی برای تشخیص نسوج سرطانی با دقت بالای ۹۹ درصد برخوردارند. این کشف می‌تواند به ابداع تکنیک‌های جدید‌تر تصویربرداری منجر شود.

به گزارش گاردین،‌ محققان دریافته‌اند کبوترها می‌توانند با دقتی بیش از 99 درصد تفاوت میان بافت‌های سالم و سرطانی را در عکس‌های رادیولوژی و اسلاید‌های میکروسکوپی تشخیص دهند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا دیویس در سه آزمایش دریافتند کبوترها از توانایی یادگیری تشخیص شناسایی نسوج سالم و سرطانی در تصاویر رادیولوژی برخوردارند. به گفته محققان این سیستم بینایی پرندگان و انسان‌ها از ویژگی‌های مشترکی برخوردارند.

در اولین دور آزمایش، 114 تصویر رادیولوژی از بافت سینه انسان با بزرگنمایی‌های مختلف و به صورت رنگی یا سیاه‌‌ و سفید در برابر دید پرندگان قرار گرفت. در کنار هر تصویر کلیدی آبی و زرد قرار داشت تا پرنده‌ها پس از تشخیص سالم بودن یا سرطانی بودن بافت‌ها به کلید نوک بزنند.

درصورتی که کبوترها تصویر را به درستی انتخاب می‌کردند،‌ به آنها پاداش داده می‌شد و در صورتی که تصویر نادرست را انتخاب می‌کردند تصویر دوباره برای آنها به نمایش در می‌آمد تا زمانی که تصویر را به درستی تشخیص دهند. به گفته محققان، کبوترها با کمی آموزش و تقویت مواد غذایی انتخابی می‌توانند به خوبی انسان‌ها اسلاید‌های دیجیتالی شده و تصاویر ماموگرافی را به دو گروه سرطانی و سالم دسته‌بندی کنند.

پس از 15 روز آموزش میزان دقت تشخیص این پرنده‌ها از 50 درصد به 85 درصد رسید. پس از آن مجموعه‌ای جدید از تصاویر به پرندگان نشان داده شد تا احتمال حفظ کردن تصاویر توسط پرندگان مورد بررسی قرار گیرد. با این همه پرندگان باری دیگر توانستند تصاویر را به دقتی 85 تا 87 درصد به درستی دسته بندی کنند. محققان دقت کلی تشخیص کبوترها را در مجموع آزمایش‌ها 99 درصد تخمین زده‌اند.

در آزمایش سوم از چهار کبوتر جدید استفاده شد و پس از گذشت 14 روز دقت تشخیص این پرندگان نیز از 50 درصد به 85 درصد رسید. در آزمایش نهایی نیز چهار کبوتر دیگر تلاش کردند تا توده‌‌های سرطانی را در تصاویر ماموگرافی تشخیص دهند. اگرچه کبوترها توانستند توده‌های سرطانی را در تصاویری که پیش از این دیده بودند به درستی تشخیص دهند، دو کبوتر به دقت دسته‌بندی 80 درصدی و دو کبوتر به دقت تشخیص 60 درصدی دست یافتند. اما این پرنده‌ها توانایی تشخیص توده‌ها در تصاویر جدید را نداشتند. دانشمندان می‌گویند این کار برای انسان‌ها نیز بسیار دشوار است. پیش از این گروهی از رادیولوژیست‌ها توانسته‌بودند تومورهای موجود در همین تصاویر را با دقتی 80 درصدی تشخیص دهند.

نتایج این آزمایش‌ها نشان می‌دهند در آینده می‌توان از کبوترها در کنار انسان‌ها برای ارزیابی تصاویر پزشکی استفاده کرد و در عین حال از توانایی آنها برای ایجاد تکنیک‌های جدید ارزیابی تصاویر استفاده کرد.

 

 

نظر شما
ادامه