کد خبر: ۲۳۲۹۰

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: اعتباری بالغ بر 200 میلیون تومان برای تامین تجهیزات لازم و عملیات خرید خدمت و انجام واکسیناسیون نشخوارکنندگان کوچک بر دام‌های هدف مورد نیاز است.

«دکتر محمدرشید کرمی» در گفت‌وگو با روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان زنجان افزود: هم اکنون توسط 12 اکیپ دامپزشکی، عملیات واکسیناسیون دام‌های اهلی اطراف مناطق حفاظت شده در شهرستان‌های طارم، زنجان و ماهنشان بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR در حال انجام می‌باشد.

وی ابرازکرد: این بیماری، بیماری ویروسی بسیار مسری و کشنده است که جمعیت دامی گوسفند، بز و نشخوارکنندگان حیات وحش را مبتلا می کند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه ویروس این بیماری از طریق ترشحات آلوده دام به آب و علوفه منتقل می شود گفت: چنانچه دام‌های سالم از این آب و علوفه تغذیه کنند بلافاصله مبتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک خواهند شد.

کرمی ابراز کرد: با توجه به اینکه این بیماری سرایت بالایی دارد می تواند تعداد زیادی از دام‌های منطقه را آلوده کند و میزان بالایی از تلفات در دام‌ها ایجاد نماید بنابراین لازم است دامداران سریعاً دام‌های اهلی خود را از اطراف زیستگاه های حیات وحش خارج نمایند.

وی یادآوری کرد: تا کنون بیش از 89 هزار رأس از دام‌های سبک 'بز و گوسفند' در روستاهای اطراف مناطق حفاظت شده شهرستان‌های طارم، زنجان و ماهنشان تحت پوشش واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک قرار گرفته اند.

کرمی افزود: تلاش می شود تا شعاع عملیات این طرح افزایش یابد و جمعیت بیشتری از دام‌ها تحت پوشش واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک قرار گیرند ولی نیازمند تأمین اعتبارات لازم و به موقع از طرف مسئولین استانی می باشد.

وی خاطرنشان کرد: دامپزشکی استان زنجان با بسیج کلیه امکانات و نیروها نسبت به پایش، مراقبت و واکسیناسیون دام‌های مناطق حساس در صدد کنترل بیماری در منطقه و جلوگیری از انتشار آن به دام‌های اهلی و حیات وحش سایر مناطق و جلوگیری از خسارات بیماری می باشد.

 

 

برچسب ها: زنجان، ppr، اعتبار،
نظر شما
ادامه