کد خبر: ۲۳۱۸۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

بی خاصیت ترین ماهی سر سفره ایرانی ها!

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران با تشریح راهکارهای افزایش سرانه مصرف آبزیان، گفت: تیلاپیا یکی از بی‌خاصیت‌ترین و کم کیفیت‌ترین ماهی‌هاست.

«ارسلان قاسمی» در گفتگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه مصرف سرانه آبزیان در کشور بین ۶ کیلو و ۵۰۰ تا ۷ کیلوگرم است، اظهارداشت: این مصرف سرانه برای کشوری که بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر ساحل و بیش از ۵۰۰ هزار هکتار منابع آبی داخل سرزمینی دارد، بسیار کم است.

وی متوسط مصرف سرانه آبزیان در جهان را ۱۶ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: مصرف سرانه در کشور ما حتی نصف متوسط جهانی هم نیست. مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران با اشاره به راهکارهای افزایش مصرف آبزیان در کشور گفت: گام اول برای این کار افزایش میزان تولید است تا مردم مشکلی برای تهیه محصولات شیلاتی نداشته باشند، بنابراین باید با استفاده بهینه از امکانات در جهت رشد تولید گام برداریم.

قاسمی افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده محصولات شیلاتی را از دیگر راهکارهای این مساله عنوان کرد و ادامه داد: در مرحله بعد باید روی واحدهای فرآوری و بسته بندی کار کنیم تا محصولات به صورت آماده مصرف، تحویل خانوار شوند.

وی فرهنگ سازی را نیز یکی دیگر از موضوعاتی عنوان کرد که باید مدنظر قرار بگیرد و اضافه کرد: دولت، صدا و سیما و رسانه‌ها باید این فرهنگ‌ سازی را انجام دهند. مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران تصریح کرد: یکی از علل رواج مصرف پفک نمکی و فست فودها در کشور تبلیغات زیاد این محصولات است.

قاسمی تیلاپیا را یکی از بی خاصیت‌ترین ماهی ها عنوان کرد و گفت: این ماهی که کیفیت چندانی هم ندارد با تبلیغات چنین جایگاهی پیدا کرده ضمن اینکه آماده به مصرف در اختیار خانوار قرار می‌گیرد و همین موضوع نیز به محبوبیت آن دامن زده است.

 

 

برچسب ها: تیلاپیا، آبزیان،
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
0
0
در مورد خواص تیلاپیا، حرف مدیر عامل علمی نیست. بیشتر از جنبه های تجاری، موضوع را مطرح می کنه. هیچ سندی مبنی بر ((بی خاصیتترین و بی کیفیت ترین)) برای تیلاپیا وجود ندارد. اگر دارد لطفا منتشر بفرمانید ما هم استفاده کنیم.
مسئول فنی بهداشتی
|
-
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
0
0
جناب دکتر دباغ مقدم عزیز
بدون در نظرگرفتن اظهار نظرهای صنفی که در بالا مطرح شده باید عرض کنم ، تیلاپیا ماهی هست ولی عالی نیست و قطعا شما هم این مساله را قبول دارید و اطلاعات خوبی در این زمینه دارید
اینجانب خیلی راغب هستم نسبت به شرایط پرورش این ماهی که تا انجایی که میدونم سومین ماهی پرورشی پرمصرف دنیاست ، اطلاعات کسب کنم!
البته صحبت هایی درمورد عدم توازن امگا سه و امگا شش در این ماهی مطرح می شود ولی بعید می دونم مصرف کم آن ضرری بیش از مصرف فست فود های موجود در بازار داشته داشته باشه
البته شنیده ها درباره استفاده ی بی رویه از مالاشیت گرین در پرورش قزل آلا (که سازمان دامپزشکی با علم به سرطانزائی قطعی آن سعی در جایگزینی با مواد دیگر دارد) هم باعث میشه که در مصرف قزل آلا که رقیب تیلاپیا ست و سطوح بهتری از امگا سه را داراست نیز تامل بیشتری صورت گیرد
در کل وضعیت مصرف ماهی در کشور که به نظر بنده از شاخص های ارتقاء فرهنگ تغذیه سالم هست، هنوز به جایگاه درخور خود نرسیده و نیاز به فرهنگ سازی دارد و در این راه تیلاپیا و قزل آلا دو عامل تهدید کننده بالقوه محسوب می شوند.
نظر شما
ادامه