کد خبر: ۲۳۱۸۵

این نخستین بار است که در حیات وحش چنین پدیده ای مشاهده می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این خزنده خونسرد از منطقه «استرالین سِنترال بِردِد» به وفور در میان شن های سرخ رنگ مناطق نیمه خشک شرق استرالیا یافت می شود. این جانور که به دراز کشیدن در زیر نور صبحگاهی معروف است، در دشت های وسیع و باز زندگی می کند.

اما به تازگی در یک تحقیق نشان داده شد که این حیوان دارای جنین هایی با دو کروموزوم زِد است و همین خصیصه به صورت ژنتیکی به وی کمک می کند به جنسیت نر تغییر ماهیت دهد و البته در دمای گرم و مناسب جوجه کشی هم می تواند به جنسیت ماده تبدیل شود؛ به عبارتی جنسیت این خزنده برحسب اجزای کروموزومی و دمای محیطی که تخم ها در ان جوجه کشی می شوند، تعیین می شود.

تاکید این تحقیق بر نقش بالقوه افزایش گرمای کره زمین و تاثیر آن در تغییر زیستی آن ژنومی در خزندگان است که به تغییر شرایط آب و هوایی واکنش نشان می دهد. لازم به ذکر است که به کل یا قسمتی از اطلاعات ژنتیکی یک فرد ژنوتیپ یا ژن‌مانه گفته می‌شود و در واقع ژنوتیپ در کلی‌ترین سطح خود شامل کل ترکیب ژنتیکی شخص است.

به گفته «دکتر کلِر هولِلی» آن ها نخستین کسانی اند که گزارش تغییر جنسیت این خزنده ملقب به اژدهای ریش دار را ارائه داه و همچنین نخستین گروهی اند که با معرفی حیواناتی که تغییر جنسیت می دهند، نظریه تبدیل سریع ژنوتیب به گونه حیواناتی که تعیین جنسیتشان گرما مدار است را مطرح می کنند.

البته پیش از این نیز تغییر جنسیتی خزندگان در محیط های آزمایشگاهی و شرایط کنترل شده مشاهده شده است اما این اولین بار است که این فرایند به شکل طبیعی در حیات وحش رویت می شود. این پدیده تغییر جنسیت در خزندگان در سراسر 15000 مایل مربع مناطق نیمه خشک استرالیا وجود دارد. از سال 2003 نسبت تغییر جنسیت ماده از 6.7 درصد به 13.6 درصد در سال 2004 و 22.2 درصد در سال 2011 رسیده است. به گفته جِیمز بول، زیست شناس دانشگاه تگزاس (در آستین) این آمار نشان دهنده یک روند و کار موازی در دیگر گونه های حیوانی است و می توان در آینده با مقایسه دیگر مناطق و عرض های جغرافیایی که محل سکونت اژدهای ریش دار است، شناخت بیشتری به تاثیر شرایط آب و هوایی بر این الگوی زایشی دما مدار در خزندگان به دست آورد.

 

 

نظر شما
ادامه