کد خبر: ۲۳۱۵۶

خبرگزاری فارس: طاعون نشخوارکنندگان بیماری مشترک انسان و دام نیست

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به ویروسی بودن بیماری طاعون نشخوارکنندگان گفت: این بیماری قابلیت انتقال به انسان را ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، موضوع شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان حیات‌وحش در بخشی از شهرستان طارم در جلسه کارگروه بهداشت و امنیت غذایی یکشنبه‌شب استان زنجان مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در این جلسه بیماری طاعون نشخوارکنندگان را ویروسی دانست و گفت: این بیماری قابلیت انتقال به انسان را ندارد.

«دکتر محمدرشید کرمی» با اشاره به انجام اقدامات مقتضی برای مقابله با بیماری طاعون نشخوارکنندگان تأکید کرد: جمعیت کل و بز در فصل تابستان ساکن است، ولی فصل پاییز فصل حرکت آن‌ها بوده و باید اقدامات کنترلی برای پیشگیری از انتشار این بیماری پیش‌بینی شود.

وی با تأکید بر لزوم اقدامات پایشی برای کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان ادامه داد: برخی مواقع نیاز به پایش یک‌ساله هم وجود دارد، ازاین‌رو باید برنامه‌ریزی متناسب انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان درمان ندارد، افزود: تلفات این بیماری بسیار بالا است.

کرمی بر لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه برای دام‌های حاضر در منطقه تأکید کرد و افزود: اقدامات همه‌جانبه نیازمند تخصیص اعتبار است.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه پیگیری موضوع بیماری حیوانات وحشی در منطقه خرمنه‌سر طارم به‌ محض اطلاع‌رسانی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: این موضوع با تشکیل کارگروه ویژه پیگیری و پایش منطقه آغاز شده است.

صفی‌الله کرامتی با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای شعاع 10 کیلومتری منطقه به لحاظ کنترل دام‌های حاضر تصریح کرد: واکسیناسیون دام‌های موجود در منطقه در اسرع وقت آغاز شده است.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه بیماری طاعون شناسایی‌ شده به‌ سرعت منتشر می‌شود، گفت: کارگروه تخصصی مخاطرات زیست‌محیطی تشکیل شده و موضوع به‌ صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

ناصر جعفری واکسیناسیون دام‌های منطقه، خروج دام از زیستگاه‌های مشترک، ضدعفونی کردن آب‌های شرب منطقه و در نهایت دفن بهداشتی لاشه‌های تلف‌ شده و در نهایت غرق را از راهکارهای عملیاتی شده طی چند روز گذشته اعلام کرد و افزود: تاکنون 41 کل و بز کوهی در منطقه شکارممنوع تلف‌ شده‌اند.

وی با تأکید بر روند افزایشی تلفات حیوانات وحشی در این زیستگاه ادامه داد: هشدارهای داده شده در پی تلفات سنگین دیگر استان‌ها صورت گرفته است و بیم گسترش بیماری در صورت عدم کنترل به دشت آهوان سهرین هم وجود دارد.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان با اشاره به محدود بودن تعداد آهوان دشت سهرین تأکید کرد: شیوع این بیماری به دشت سهرین منجر به وقوع فاجعه زیست‌محیطی خواهد شد.

وی از حضور 17 اکیپ تخصصی در منطقه برای کنترل امور و همچنین جمع‌آوری و معدوم کردن لاشه حیوانات تلف‌ شده خبر داد و تصریح کرد: صعب‌العبور بودن منطقه کار اکیپ‌ها را دشوار کرده است.

جعفری بر لزوم تقویت اکیپ‌های تخصصی برای مقابله با مشکل بیماری طاعون نشخوارکنندگان تأکید کرد و گفت: این کار تخصصی است و نباید از مردم عادی برای کمک دعوت شود.

 

نظر شما
ادامه