کد خبر: ۲۳۱۱۹

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از آغاز طرح واکسیناسیون طاعون نشخوار کنندگان کوچک خبرداد و گفت: این عملیات توسط چهار اکیپ دامپزشکی در منطقه حفاظت شده خرمنه سر طارم و در بین دام های سبک' بز و گوسفند' این شهرستان انجام می شود.

«دکتر محمد رشید کرمی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کارشناسان دامپزشکی استان زنجان اقدام به نمونه برداری ازحیات وحش مبتلا به بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در منطقه حفاظت شده خرمنه سر طارم کردند و نتایج این نمونه برداری ها درمرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور مورد تایید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این بیماری، بیماری ویروسی بسیار مسری و کشنده است که جمعیت دامی گوسفند، بز و نشخوارکنندگان حیات وحش را مبتلا می کند، اظهارکرد: سایر حیوانات همچون شتر، گاو، خوک و گاو میش نیز ویروس این بیماری را بدون اینکه خود مبتلا شوند و یا علایمی از آن قابل مشاهده باشد در بدن خود به صورت مخزن و حامل نگه می دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک با تب ناگهانی، بی حالی و بی اشتهایی، عقب ماندن از گله، ترشحات از چشم، بینی، دهان، درگیری دستگاه گوارش و اسهال نمایان می شود.

کرمی راه انتقال این بیماری را انتقال ویروس از طریق ترشحات دام آلوده'بینی، دهان و مدفوع' و از راه عطسه و سرفه این دام بیان کرد و یادآورشد: این عوامل موجب انتشار ویروس بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در اطراف شده و موجب ابتلای سایر دام ها به این بیماری می شود.

وی خاطرنشان کرد: ویروس این بیماری از طریق ترشحات آلوده دام به آب وعلوفه منتقل می شود و چنانچه دام های سالم از این آب وعلوفه تغذیه کنند بلافاصله مبتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک خواهند شد.

کرمی متذکر شد: با توجه به اینکه این بیماری سرایت بالایی دارد می تواند تعداد زیادی از دام های منطقه ای را آلوده کند و میزان تلفات دام می تواند از 50 تا صد درصد باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان مهمترین راه کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را جداسازی دام های آلوده، قرنطینه، جلوگیری از ارتباط دام سالم با دام آلوده، واکسیناسیون دام های سالم و معدوم سازی بهداشتی و یا سوزاندن لاشه دام های تلف شده ذکر کرد.

کرمی با اشاره به شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه حفاظت شده خرمنه سر در شهرستان طارم گفت: به محض بروز این بیماری کارشناسان دامپزشکی در این منطقه اقدام پایش، بررسی و نمونه برداری و تشخیص این بیماری در حیات وحش و لاشه های تلف شده کردند و وجود این بیماری مورد تایید قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری چهار اکیپ دامپزشکی طرح واکسیناسیون برای پیشگیری از این بیماری در جمعیت دامی گوسفند، بز و حیات وحش این منطقه حفاظت شده و روستاهای اطراف آن آغاز شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در جمعیت دامی گوسفند و بز شهرستان طارم مشاهده نشده است.

کرمی تاکید کرد: در حال حاضر نگران ابتلای دام های پیرامون زیستگاه حیات وحش خرمنه سر به این بیماری هستیم که باید دامداران نسبت به واکسیناسیون دام های سبک خود اقدام کنند و دام های خود را از اطراف این منطقه خارج کنند تا از انتشار آلودگی و گسترش بیماری طاعون نشخوارکنندگان جلوگیری شود.

وی یادآورشد: با همکاری محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان دام هایی که در مراتع این شهرستان هستند خارج می شوند و باید دامداران برای جلوگیری از خسارت های اقتصادی وپیشگیری از ابتلای دام های سبک خود به این بیماری همکاری های لازم را با اکیپ های واکسیناسیون داشته باشند و موارد بهداشتی و پیشگیری را رعایت کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: بیش از چهار هزارو 500 راس از دام های سبک 'بز و گوسفند' در روستاهای اطراف منطقه حفاظت شده خرمنه سر طارم تحت پوشش واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک قرار گرفته اند.

کرمی تاکید کرد: تلاش می شود تا شعاع عملیات این طرح افزایش یابد و جمعیت بیشتری از دام ها تحت پوشش واکسیناسیون طاعون نشخوار کنندگان کوچک قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد با فعالیت های انجام شده و همکاری محیط زیست این بیماری درمیان جمعیت دامی زیستگاه خرمنه و دام های سبک شهرستان طارم کنترل شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: دفن بهداشتی لاشه تلف شده ناشی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک باید حتما با آهک و خاک و در عمق بیشتری از زمین انجام شود تا از دسترس سایر حیوانان اهلی و وحشی به دور باشد و در مکانی که دفن بهداشتی لاشه مسیر نباشد باید لاشه مبتلا به این بیماری سوزانده شود.

کرمی متذکر شد: به منظور جلوگیری از ابتلای دام های سبک به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک دامداران علاوه بر رعایت موارد بیان شده نسبت به ضد عفونی آب آبشخوارها و اطراف آن با مواد ضد عفونی کننده مناسب اقدام کنند.

وی از همه دامداران خواست با توجه به شیوع این بیماری در منطقه خرمنه سر طارم دام های خود را برای جلوگیری از ابتلای بیماری واکسینه کنند، در صورتی که دامی به این بیماری مبتلا شد لاشه تلف شده را حتما با رعایت شرایط بهداشتی دفن کنند و در صورت مشاهده موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک موضوع را در کوتاهترین زمان ممکن به ادارات دامپزشکی استان زنجان اطلاع دهند.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: در راستای اجرای تفاهم نامه بین سازمان محیط زیست کشور و سازمان دامپزشکی طرح واکسیناسیون هدفمند حیات وحش در زیستگاه ها شروع شده و این طرح نیز در زیستگاه حیات وحش شهرستان های زنجان، ماهنشان و طارم آغاز شده است.

 

خبر مرتبط:

مناطق مستعد ابتلا به PPR در زنجان پایش می‌شود

تلفات ناشی از PPR در حیات وحش شهرستان طارم استان زنجان به 12 رأس رسید (+تصاویر)

شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در حیات وحش شهرستان طارم استان زنجان

 

 

برچسب ها: زنجان، ppr، کرمی،
نظر شما
ادامه