کد خبر: ۲۳۰۹۸

طاعون نشخوارکنندگان

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری دامی دامپزشکی استان زنجان گفت: شهرستان‌های طارم، زنجان و ماهنشان به عنوان مناطق مستعد ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک زنجان پایش می‌شود.

«منصور صمصامی» در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زنجان با بیان اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای نخستین بار در استان مشاهده شده است، اظهار داشت: پس از تلف مشکوک بزهای کوهی منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر نمونه‌گیری‌های هدف انجام و برای کسب اطلاع بیشتر به مرکز تشخیص تهران ارسال شد.

وی تصریح کرد: پس از بررسی‌های دقیق مشخص شد که علت ابتلای بزهای تلف شده منطقه خرمنه‌سر طارم مربوط به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR بوده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری دامی دامپزشکی استان زنجان با اشاره به سرعت بالای میزان تلفات در دام‌های آلوده به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ابراز کرد: به منظور مقابله با بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک تمامی مناطق شکارممنوع خرمنه‌سر توسط اکیپ‌های شبکه دامپزشکی کنترل می‌شود.

وی شهرستان‌های طارم، زنجان و بخش انگوران در شهرستان ماهنشان را مستعد ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک دانست و افزود: تمامی این مناطق به ویژه مناطق تحت حفاظت محیط زیست استان زنجان به طور کامل پایش می‌شود.

صمصامی با بیان اینکه تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر تلف شدن دام‌های اهلی بومیان ساکن در اطراف منطقه حفاظت شده خرمنه‌سر طارم وصول نشده است، گفت: تمامی موارد مربوط به تلف حیوانات آلوده به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک متعلق به منطقه شکارممنوع خرمنه‌سر طارم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک نوعی بیماری ویروسی بوده که به دو شکل فوق حاد و حاد وجود دارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری دامی دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه در حالت فوق حاد، تب، ترشحات بینی واسهال ایجاد شده و مرگ در طی 4 تا 5 روز رخ می‌دهد، ابراز کرد: در حالت حاد نیز بیماری با تب و بی اشتهایی آغاز می‌شود به گونه ای که دام آلوده به این بیماری حالت خواب آلود دارد.

وی از مردم به ویژه بومیان مناطق آلوده و مستعد آلوده زنجان، طارم و انگوران تقاضا کرد تا به منظور مقابله با بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک با کارشناسان شبکه دامپزشکی استان زنجان همکاری کرده و نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کنند.

 

خبر مرتبط:

تلفات ناشی از PPR در حیات وحش شهرستان طارم استان زنجان به 12 رأس رسید (+تصاویر)

شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در حیات وحش شهرستان طارم استان زنجان

 

 

برچسب ها: زنجان، ppr،
نظر شما
ادامه