کد خبر: ۲۲۶۱

حکیم مهر -  یک متخصص صنایع شیر به مناسبت فرارسیدن یازدهم خرداد - روز جهانی شیر -  تاکید کرد: قبل از هر چیز باید خانه شیر تشکیل شود و نماینده‌های دامداری‌های کوچک، صنعتی، صنایع کوچک و بزرگ و تمام وزارتخانه‌های مربوطه در آنجا حضور داشته باشند تا سیاست‌گذاری از طرف این‌ خانه صورت بگیرد نه از طرف وزارتخانه‌های متعددی که عملا ارتباط مستقیمی با واقعیت ندارند.

دکتر محمدرضا احسانی اظهار کرد: بسیاری از کارخانه‌های صنایع شیر باید تعطیل شوند و به مکان‌هایی بروند که مزایای محیطی به لحاظ تولید علوفه داشته باشند و بنابراین باید این وظیفه را با یک نهاد متشکل از نماینده‌های تولید کنندگان شیر و حتی تولید کنندگان علوفه و صاحبان صنایع و عناصر کنترل کیفیت انجام دهند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: شرط اول در صنایع شیر، تشکیل خانه شیر و یک نهاد سیاست‌گذار تولید، فرآوری و مصرف است؛ همچنان که در هند ایجاد شده و هند را به بزرگترین تولید کننده شیر تبدیل کرده است. این نهاد در همه‌ کشورهای اروپایی وجود دارد و آثار خوبی داشته است بنابراین ما نیز باید خانه شیر را مطابق مقتضیات کشورمان شکل دهیم.

وی یادآور شد: براساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، کمابیش حدود 9 میلیون تن در سال تولید شیر داریم که 80 درصد این میزان مربوط به شیر گاو است که در چند محل از جمله دامداری‌های صنعتی و یا روستایی تولید دارند.

وی افزود: دامداری های صنعتی بیشتر از دامداری های سنتی دارای گاو‌های شیری هستند. این در حالی است که باید به سمت دامداری‌های کوچک برویم تا درآمد آ‌ن‌ها دو برابر و از آن سو اشتغال و درآمد دائم ایجاد شود.

احسانی تاکید کرد: کارخانجات شیر باید در جایی احداث شوند که قطب تولید شیر هستند و مزیت تولید علوفه را دارند، در این صورت هزینه حمل و نقل شیر تا محل فرآوری کمتر می‌شود. اما متاسفانه در حال حاضر صنایع در اطراف شهرهای بزرگ ایجاد شده‌اند. در حالی که علوفه باید در جایی که تولید می‌شود، مصرف شود و شیر نیز در همانجا فرآیند شود. بنابراین از همین محل‌ها باید شیرفرآوری و بسته بندی شده به شهرهای بزرگ وارد شوند، نه اینکه علوفه در دامداری‌ها از بین برود و نهایتا شیر با کیفیت کم تولید شود.

وی تصریح کرد: منابع تولید در ایران دامداری‌های روستایی، نیمه روستایی و صنعتی هستند. دامداری‌های صنعتی به صورت متمرکزتر تولید شیر دارند و تعداد بیشتری دام و تولید بهداشتی‌تری نیز دارند. این در حالی است که عوامل اساسی را باید خود دامدار تولید کند.

احسانی با بیان اینکه باید تغییر ساختاری را در صنایع شیر در نظر بگیریم، گفت: آنجایی که استعداد تولید علوفه وجود دارد، دامداری‌ها باید با کمک اعتبارات بانکی توسعه یابند و صنایع ایجاد شوند و مکان‌های مصرفی که مزیت تولید شیر ندارند صرفا دریافت کننده تولیداتی باشند که آن‌ها به وجود آورده‌اند.

این متخصص صنایع شیر با بیان اینکه نیروی متخصص صنعت شیر نداریم، گفت: دامداری با یک مدیریت خوب کار می‌کند. بنابراین تربیت نیروی انسانی در این زمینه ضروری است و باید برنامه ریزی صحیحی برای مناطق مستعد تولید شیر انجام شود.

نظر شما
ادامه