کد خبر: ۲۲۵۵۹
تعداد نظرات: ۱۸ نظر

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: بازنگری کل رشته‌های مربوط به دامپزشکی بر عهده دانشگاه تهران گذاشته شد.

«دکتر سید مهدی قمصری» در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به تفویض اختیار وزارت علوم به دانشگاه‌ها در حوزه بازنگری رشته‌ها، اظهار کرد: در این راستا بازنگری کل رشته‌های مربوط به دامپزشکی بر عهده دانشگاه تهران گذاشته شد و در درجه اول رشته هایی که 10 سال از بازنگری آن‌ها گذشته است در اولویت بازنگری قرار دارند و مورد بازنگری قرار می‌گیرند، برای مثال از بازنگری دکترای حرفه ای عمومی دامپزشکی سال‌ها گذشته است، البته قبلا بازنگری شد اما مورد تصویب وزارت علوم نرسید و مجدداً در حال بازنگری است و در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه ستاد دانشگاه تهران بازنگری رشته های دامپزشکی را به دانشکده دامپزشکی سپرده است، افزود: این رشته‌ها باید تا آخر شهریورماه بازنگری شود و مشکلی که در این بین وجود دارد این است که در این بازه زمانی دانشگاه تعطیل است و ممکن است اعضای هیات علمی در دانشگاه حضور نداشته باشند، به همین دلیل اولویت با رشته های قدیمی‌تر است.

 

خبر مرتبط:

معاون آموزشی دانشگاه تهران: وزارت علوم بازنگری رشته دامپزشکی را به دانشگاه تهران واگذار کرد

 

 

انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
0
0
باید در بازنگری دامپزشکی آموزش های بالینی در اولویت قرار گیرد و مانند پزشکی و دندانپزشکی دانشجو از سال 3 در کلینیک باشد. اسم ما دامپزشک است اما بیش از پزشک حیوان بودن متخصص در سوسیس و کالباس شدیم! بیخودی انگل شناسی و باکتری شناسی خواندیم بدون اینکه یاد بگیریم برخورد و مدیریت کیس های عفونی چگونه باید باشد. آنفدر عملی انگل و باکتری و قارچ شناسی را آموزش دیدیم که در زیر میکروسکوپ بلدیم نوع آنها را تشخیص بدیم اما بیماری های آن در روی کیس نمیدانیم چیکار باید بکنیم. بیش از 10 واحد سوسیس و کالباس و همبرگر و شیر خواندیم اما کل بیماری های داخلی دام بزرگ و کوچک 10 واحد هم نشد!! واقعا اگر میخواهند دامپزشک تربیت کنند حتما باید فارغ التحصیل یک پزشک حیوان خارج شود نه مسئول فنی عذای طیور و دام!!
دانشجو سال دوم دامپزشكي
|
-
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
0
0
بهترين پيشنهاد
دانشجوی دلسوز
|
-
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
0
0
امیدوارم که دوباره دانشجویان متضرر این تغییرات نباشند و بهترین ها رقم بخورد و ای کاش در این باز نگری از اتمام دانشکده های دامپزشکی کشور خواسته می شد نظرات شان را در قالب یک طرح ارسال می کردند تا تمام نظرات اساتید بزگواری که در دانشکده دامپزشکی تهران نیستندنیز مورد توجه قرار گرفته شود نه اینکه فقط دانشکده دامپزشکی تهران تصمیم گیرنده باشد!!!
دامپزشک
|
-
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
0
0
امیدوارم همانند گذشته تدریس بخش بیماری ها به اساتید بخشهای بالینی تفویض شود.
چرا که اصولا بیماری های باکتریایی، قارچی، ویروسی و ... بایستی توسط یک کلینیسین تدریس شود نه یک لوژیست با دید میکروسکوپیک.
(سابقا اینطور بود که به عنوان مثال باکتری شناسی توسط اساتید بخش میکروب و بیماریهای باکتریایی توسط اساتید بخش داخلی دام بزرگ و کوجک تدریس میشد)
ناشناس
|
-
|
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
0
0
دانشگاه شیراز باید در این امر نیز دخیل باشد چون بهترین بازنگری در سال 85 دربین دانشگاههای کشور داشته . دانشجوی دلسوز
ناشناس
|
-
|
۰۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
0
0
دانشجویان پزشکی بخش شناسی (لوژی) انگل، ویروس، قارچ و باکتری در حد 5 واحد در علوم پایه گذرانده وقتی به بیمارستان می رسند در بخش عفونی و از دیدگاه بالینی بخش عفونی را خیلی گسترده آموزش می بینند. اساتید بخش انگل و باکتری ما دامپزشکان در طول عمرشون بعد از فارغ التحصیلی شاید 2 کیس را ندیده باشند، اما در مورد درمان آنها تدریس می کنند! بهداشت مواد غذایی و ضمائم آن به میزان الا ماشاالله برامون تدریس شد. تنها در سال پنجم وارد بیماری ها شدیم آنهم 2 واحد نظری داخلی دام کوچک و 3 واحد نظری داخلی دام بزرگ!!! آخرش هم کارورزی و در انتها به ما گفتند حالا شما دکتر دامپزشک شدید، در حالیکه همه چی خواندیم و جز تشخیص و درمان بالینی! اگر دامپزشک در ایران بخواهد حرفی برای گفتن داشته باشد و در کنار طب پزشکی کاری موازی در حیوانات انجام داده و در جامعه به دید یک درمانگر به آن نگاه نگریسته شود، می بایست آموزش و تربیت کاملا بالینی بوده و صرفا از جنبه تشخیص و درمان به آن نگریسته شود. و گرنه کار کردن تو کارخانه خوراک دام و طیور و نمونه گیری از مرغ فروشی کار تکنسین ها و رشته های جانبی دامپزشکی بوده و لازم نیست دکتر دامپزشک تربیت گردد. لیسانس و ارشدهای دامپزشکی از پس چنین کارهایی بر می آیند.
اساتید بزرگوار دانشگاه تهران، حالا که تحول در نظام آموزشی دامپزشکی به دست شما سپرده شده است لطفا برای بدست آوردن اقتدار به دامپزشکان، از دیدگاه بالینی به آن پرداخته شود تا فارغ التحصیل بتواند محفوظات علمی و عملی لازم را کسب و دیگر به این رشته به دیده تحقیر نگریسته نشود.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
0
0
داستان فقط به لوژی ها محدود نیست
واقعا بهترنیست به جای اینکه مثلا اناتومی مقایسه ای - که هیچوقت کسی فایده اش را برای یک دامپزشک عمومی شدن برایمان نگفت - واحد اناتومی را یک جراح، یک متخصص داخلی و یک متخصص مامایی و یک آناتومیست تدریس کنند؟
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
0
0
من با نظر دوستی که گفته دامپزشکی باید به سمت بالینی برود بسیار موافقم.‏ دوستان ببینید قدرت پزشک به تشخیص و درمانش بر میگردد.‏ مثلا یک دکتر فیزیوترات تنها یک اپراتور پزشک ارتوپد است.‏ ما در دامپزشکی الکی رو علوم پایه فوکوس کردیم اما درجا میزنیم.‏ دامپزشکی زمانی مقتدر خواهد شد که رو سگ و گربه جراحی های مغز و توراکس بشه،‏ از ام آر آی و سی تی اسکن بعنوان ابزار تشخیصی روتین استفاده بشه،پاتولوژیست ها تومور ها و دیگر بیماری ها را تشخیص بدن،‏ یوتانازی اولین و آخرین پیشنهاد برای خیوان پیشنهاد نشه،‏ بیماری های عفونی درست و با استفاده از آزمایشگاه تشخیص داده شده و فله ای به گاو گوسفند آنتی بیوتیک داده نشه،‏ هر گاو ی با تشخیص اولیه تی آر پی روانه کشتارگاه نشه و ‏....‏ و گرنه شمردن دندان نماتود در زیر میکروسکوپ کمکی به درمان و تربیت کلینیسین بودن نکرده و نخواهد کرد.
ناشناس
|
-
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
0
0
سلام دوستان عزیز، زیاد حرص و جوش نزنید آقای دکتر می فرمایند اساتید دانشگاهی در تعطیلات بسر می برند!!!! ظاهرا برای آقایان استفاده از تعطیلات حیاتی تر از اعمال تغییرات در رشته مهجور دامپزشکی است، به جای اینکه خود اساتید برای تغییرات پیش قدم شوند حال که وزارت علوم تغییر را اجباری کرده آقایان به نوعی از بار مسئولیت شانه خالی می کنند، و به نظر می آید اولین مخالفان تغییر خود اساتید هستند چون براشون سخته، در ضمن ای کاش کمیته ای شامل کارشناسان ارشد سازمان دامپزشکی کشور، سازمان نظام دامپزشکی کشور، دامپزشکان خبره شاغل در بخش خصوصی و اساتید دانشگاه های کشور، دانشجویان ممتاز و... برای اعمال تغییرات تشکیل می شد.
دامپزشک
|
-
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
0
0
لازم به ذکر است که واحد هایی نظیر بیماریهای ویروسی و بیماریهای عفونی باکتریایی دام باید توسط کلینیسین داخلی که با کیسهای مرتبط با این عوامل عفونی سروکار دارد تدریس شود، یک متخصص داخلی دام می تواند بهتر در مورد تب برفکی، گورم، تب نزله ای و پنومونی های باکتریایی و ویروسی توضیح دهد تا یک میکروبیولوژیست که بیشتر به توضیحات در مورد ویژگی ساختاری عوامل عفونی می پردازد. البته در واحد سنندج گویا این واحد ها توسط متخصص داخلی تدریس می گردد که ایده مناسبی است.
دامپزشک
|
-
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
0
0
سلام. بهتره بارم واحدهای درسی دوره دکتری مجددا بین دروس تقسیم بشه. اینجوری لااقل برای واحد مهم و کاربردی مثله بیماریهای اندام حرکتی اسب، بیش از 1 ساعت در هفته زمان صرف میشه. از طرفه دیگه مثلا آناتومی نیاز به 12 واحد نداره... نهایتا 2 واحد، اونهم آناتومی با نگاهه بالینی و تدریسش توسط اساتید کلینیسین... البته در این صورت تعدیل شدیدی در اساتید متخصصه استخدام شده لازمه... برخی دانشگاهها 5 استاد آناتومیست دارن... :)
ناشناس
|
-
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
0
0
کاش اساتید معظم تهران حوصله کنند و بروند برنامه آموزشی دانشجویان پزشکی را از نزدیک ببینند. یادم است در دوره دانشجویی از کارورزی جراحی بلافاصله میرفتیم عملیات درمانگاهی طیور و عصر نیز عملیات مامایی داشتیم! یعنی آش در هم جوش به مفهوم واقعی! در پزشکی دانشجو مدتی در بخش جراحی است مدتی در عفونی و مدتی در بخش اورژانس. تنها راه بهبود کیفیت آموزشی دامپزشکی افزایش دروس بالینی است.
ناشناس
|
-
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
0
0
دروس 4 سال اول دامپزشکی را میشد در یکسال و نیم خلاصه کرد و بعدش دروس بالینی شروع بشه. به نظر من ویروس و قارچ و انگل و باکتری باید خیلی خلاصه بشه و دروسش به بخش عفونی منتقل بشه. حجم دروس به درد نخور بهداشت دام و تغذیه زیاد کم بشه و بهداشت مواد غذایی به حداقل برسه. و در نهایت به نحو احسن دروس بالینی تقویت بشه. بخدا لازم نیست دامپزشک از جیره نویسی سر در بیاره چون واقعا در پزشکی فوق تخصص غدد و متابولیسم هم از تغذیه انسان زیاد نمی دونه و متخصصان تغذیه این کار را انجام می دهند. لازم نیست دامپزشک آزمایشایش های مواد غذایی را بداند زیرا هیچ متخصص پزشکی داخلی و عفونی چنین آموزش هایی را ندیده و صرفا از آزمایشگاه کمک گرفته و درمان میکند. اما لازم دانشجوی دامپزشکی حداقل 4 سال در درمانگاه و بیمارستان باشد، کیس ببیند و مطالعه کند. تا در انتها یک دامپزشک کلینیسین تربیت شده و وارد جامعه شود . در آنصورت کسی به خودش اجازه نخواهد داد که دامپزشکی را به سخره بگیرد.
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
0
0
مسئله تعداد واحد ها، جدا شدن لوژی و دیزیز، سنوات دوره عمومی و یا حتی عناوین دروس نیست! مسئله جزوات پوسیده، اسلایدهای کهنه ی دانلود شده از اینترنت (که هرگز طی سال ها تغییری هم نمی کند)، عدم تسلط کافی اساتید و دانشجویان به زبان انگلیسی و بی بهره بودن نظام آموزش دامپزشکی از مطالعه ی موثر و مستمر تکست های مرجع زبان اصلی است. مسئله ما محتوای ضعیف آموزشی است نه عدد و رقم های روی کاغذ. حکایت مقایسه خودرو آلمانی با خودرو چینی است. هرقدر هم ظاهر خودرو چینی را بزک کنند کیفیت آلمانی پیدا نخواهد کرد. محتوا را به روز کنیم، به دانشجو تکست خواندن بیاموزیم، از همان تکست ها امتحان بگیریم و ضمنا اگر افرادی شایسته نیستند، پوزیشن ارزشمند استادی و وقت دانشجویان (آینده سازان کشور) را بیهوده تلف نکنیم و به افراد شایسته بسپاریم.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
0
0
ای کاش دکتر قمصری کمیته ای متشکل از اساتید و دانشجویان برای این کار تشکیل بدند تا تمام زوایا به دقت بررسی بشه
دانشجوی دلسوز*
|
-
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
0
0
با دورود به تمام عزیزان چند نکته قابل تامل است که باید مد نظر قرار گیرد:
1.آنچه که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته عدم استفاده از نظرات اساتید بزگوار و به نام دیگر دانشکده های دامپزشکی کشور
2.عدم استفاده از کمیته های دانشجوی و استفاده از نظرات دانشجویان در این امر مهم
3.عدم تشکیل کمیته کمیته های فنی و تخصصی در هر درس
4.آنچه که از خبر بر می آید این است که این امر باید در کوتاه ترین زمان و کمترین بررسی ها و فقط رفع تکلیف بیش نباشد که باید این نگرش تغییر کند
5.نگاه ویژه تر به دورس درمانگاهی
این چند مورد بیان شده تنها موارد کوتاه و مهم از هزران راه کارها می باشند که متاسفانه آنچه جلوه گر می باشد فقط رفع مسولیت است و باز کارشناسی دقیق و مو شکافانه در آن دیده نمی شود...یا حق
ناشناس
|
-
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
0
0
قبل از تغير در واحد ها بايد در اساتيد بازنگري شود ك اولا با باند بازي بين خودشان فضاي دانشگاه رو با خود يا بر ضد خود ميبينن ك خيلي تفكر غلطي است در ثاني اساتيد بي سواد و كم سواد را اخراج كرده ثالثا جلوي بازگشايي هر روزه يك دانشكده دامپزشكي را بگيرند وبه خصوص دانشگاه آزاد با نمره دهي مفت به دانشجوها و الكي ك هيچ يك ي از دروس را به طور كامل نگرفته اند نكته چهارم أساتيد دانشگاه دانشجو ها را به عنوان رقيب خود ميبينند و از آموختن مطالب كاربردي و مهم به انهاخودداري ميكنند . و در آخر خواهشمندم كليه مطالب ذكر شده درج گردد در غير اينصورت وبسايت شما نيز داراي جبهه گيري است.از آن جايي ك چندين پيام مرا به صورت ناقص گذاشته ايد. بنده هر روز سايت شما رو چك ميكنم اگر اين مقدار هم ب مخاطبان خود احترام نميگذاريدنيازي به چك كردن اين وبسايت نيست و بي خبري بهتر .من الله التوفيق
ناشناس
|
-
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
0
0
بهترین بازنگری ک میتوان انجام داد بر اساس دروس و واحد های تدریس شده در cornell college و royal collage با کمی بومی سازی است البته اگر واقعا به فکر سلامت جامعه و جامعه دامپزشکی هستیم . اگر کلاسها هم به صورت زبان انگلیسی هم اداره شود رشد علمی دامپزشکی خیلی سریع خواهد بود و به رتبه یک تولید کندده علم کشور تبدیل و اکثر شکایت ها هم در رابطه با نبود مرجع حل خواهد شد . چنانچه در برخی از دانشگاه های حوزه خلیج همیشگی فارس نیز دانشگاههایی با زبان انگلیسی اداره میشود ک سبب رشد علمی انها شده و اگر این امر در دانشگاههای تراز اولی چون تهران و شیراز انجام گیرد سبب موفقیت روز افزون جامعه دامپزشکی کشور نیز خواهد شد .من الله التوفیق
نظر شما
ادامه