کد خبر: ۲۲۳
رئیس اداره بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت، در مان و آموزش پزشکی گفت: بیماری های نو پدید مشترک بین انسان و دام کشور را تهدید می کند...

رئیس اداره بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت، در مان و آموزش پزشکی گفت: بیماری های نو پدید مشترک بین انسان و دام کشور را تهدید می کند...

"محمد رضا شیرزادی در دهمین گردهمایی سالانه کارشناسان مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام در شاهرود افزود: آموزش در خصوص ژئونوزها و بیماری های واگیردار باید جدی گرفته شود.
وی اظهار داشت: در سال گذشته در خصوص ژئونوز فعالیت هایی انجام شد که از جمله آن می توان به فعالیت بین بخشی به خصوص با آموزش وپرورش، همکاری با سازمان جهانی بهداشت و توزیع بروشور اشاره کرد. وی تصریح کرد: شرایط آب و هوایی در نوسانات بیماری تاثیر دارد و اگر در فصل گرما بیماری های واگیردار را کنترل نکنیم، مشکلات چندید برابر می شود.
رئیس اداره بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت گفت: بیشترین تعداد بروز سالک در سال گذشته در استان فارس مشاهده شده است.
وی با بیان این که سیستان و بلوچستان نیز از کانون های سالک در کشور است افزود: کمترین مورد این بیماری در شمال غربی کشور به وقوع پیوسته است.
او با بیان این که سگ مخزن بیماری ((کالاآزار)) است، تصریح کرد: این بیماری در کودکان ایجاد و موجب مرگ می شود.
شیرزادی با بیان این که در اردبیل با 22 مورد بیشترین تعداد این بیماری گزارش شده است افزود: در آذبایجان شرقی، تهران و فارس نیز مواردی از این بیماری دیده شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در حاشیه این گردهمایی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: در حال حاضر با بیماری های واگیردار، غیرواگیر و حوادث و سوانح مواجه هستیم و اگر بخواهیم از این مقطع به خوبی گذر کنیم باید برای کنترل بیماری های واگیردار برنامه ریزی مناسب داشته باشیم.
رضا چمن افزود: باید در خصوص بیماری های واگیردار به مرحله حذف، ریشه کنی و یا حداقل کنترل برسیم.
وی اظهار داشت: در خصوص ژئونوز برای هر کدام از بیماری های بازپدید یا نوپدید که در 30 سال گذشته هر سال یک بیماری عفونی بازپدیدی تجربه کرده ایم باید برنامه ریزی جدی و خاص صورت گیرد.
او با بیان این که نباید از بیماری های بازپدید غافل شد تصریح کرد: شرایط آب و هوایی روآوردن حیوانات به مناطق شهری احتمال شیوع بیماری های انسان و دام را افزایش داده است

نظر شما
ادامه