کد خبر: ۲۲۲۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

کارشناس مسئول مبارزه با بیماری های دامی دامپزشکی اصفهان گفت: دام هایی که از لحاظ جسمی ضعیف و به بیماری «لمپی اسکین» مبتلا هستند مصرف گوشت آنها مشکلی ندارد و فقط پوستشان بیمار است.

به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال شیوع بیماری دامی لمپی اسکین در منطقه ای از شهرستان گلپایگان ، اکیپ دامپزشکی با همکاری بخش خصوصی در حال واکسیناسیون و سم پاشی مناطق آلوده و کانون این بیماری دامی هستند.

وحید مقدس کارشناس مسئول مبارزه با بیماری های دامی دامپزشکی استان اصفهان پیش از ظهر چهارشنبه که به منظور بررسی و همکاری در راستای ریشه کنی این بیماری دامی به همراه رئیس دامپزشکی و مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان از کانون های درگیر این بیماری دامی واقع در روستای های ضامن آباد و ملازجان گلپایگان بازدید داشتند، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این بیماری دو سال است که از مرزهای غرب کشور وارد شده و علایم آن بر روی تمام نقاط بدن اعم از؛ گردن، سینه، شکم، اندام های حرکتی و ... ظاهر می شود.

وی ادامه داد: این بیماری ناشی از ویروسی است که درمان مشخصی نداشته و بسته به وضعیت جسمی حیوان موجب تلف شدن آن و یا با طی کردن دوره بیماری در ۱۰ الی ۱۵ روز روند بهبودی را سیر کند.

کارشناس مسئول مبارزه با بیماری های دامی دامپزشکی استان اصفهان راه انتقال بیماری را از طریق ترشحاتی که از تاول روی بدن دام به وجود می آید، برشمرد و افزود: افراد و خدمه دامداری که در تماس مداوم با دام هستند و حشرات و مگس های خونخوار از عوامل بسیار مهم انتقال این بیماری به شمار می آیند.

وی به اقدامات جلوگیری از شیوع این بیماری دامی و عدم نقل و انتقال، خرید و فروش تا ریشه کنی آن اشاره کرد و بیان داشت: به دامداران توصیه می شود نسبت به سم پاشی علیه حشرات و محل هایی که بیماری در آنجا مشاهده شده با ضدعفونی کننده هایی که در اختیار آنها قرار می گیرد اقدام کرده و دام بیمار را از بقیه گله جدا کنند تا منجر به افزایش دام بیمار نباشند.

مقدس در پایان یادآور شد: بیماری دامی لمپی اسکین مشترک بین انسان و دام نبوده ولی به لحاظ نقشی که انسان در انتقال بیماری می تواند داشته باشد، توصیه می کنیم از رفت و آمدهای غیرضروری به داخل گاوداری هایی که بیماری در آن مشاهده شده، اکیداً جلوگیری کنند و نکته دیگر اینکه به دامداران توصیه می شود، دام هایی که از لحاظ جسمی ضعیف هستند و به این بیماری دامی مبتلا شده اند را حتماً ذبح کنند چون مصرف گوشت این دام ها هیچ مشکلی ندارد و فقط پوست آنها دچار این بیماری می شود.

کنترل شیوع بیماری دامی لمپی اسکین در چند روستای گلپایگان

در ادامه رئیس دامپزشکی شهرستان گلپایگان نیز گفت: بیماری دامی لمپی اسکین که از سال گذشته در کشور بروز کرده، در شهرستان گلپایگان شیوع نیافته بود، اما متأسفانه از سه روز قبل گزارش هایی مبنی بر شیوع این بیماری دامی در روستاهای ضامن آباد، رباط قالقان و ملازجان شهرستان دریافت کردیم که بلافاصله با تشکیل جلسه ای با همکاران بخش خصوصی و دولتی تمهیداتی برای کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری دامی انجام گرفت.

وی یکی از اقدامات انجام گرفته در راستای کنترل و ریشه کنی این بیماری دامی را تشکیل ۱۵ اکیپ به منظور واکسیناسیون دام ها در روستاهای تا شعاع ۵ کیلومتری کانون شیوع بیماری دامی لمپی اسکین بیان کرد و افزود: با وجود روز تعطیلی، سم پاشی و ضدعفونی دامداری ها و واکسیناسیون دام ها، طی هماهنگی های انجام گرفته با فرمانداری شهرستان در مدت دو روز صورت می پذیرد.

مسعود غفاری با اشاره به اینکه اکیپ های دامپزشکی طی دو روز نسبت به واکسیناسیون حدود ۹ هزار رأس دام تا شعاع ۵ کیلومتری کانون شیوع بیماری دامی لمپی اسکین اقدام خواهند کرد، افزود: به دامداران توصیه می شود ضمن رعایت مسایل بهداشتی از انتقال و تردد دام از باربند و طویله به مزارع جلوگیری کرده تا ریشه کنی این بیماری صورت گیرد.

رئیس دامپزشکی گلپایگان گفت: متأسفانه بروز این بیماری دامی در مکان هایی که کانون آن بوده حدود شش تلفات گاو و گوساله داشته که با هماهنگی مسئولین ذیربط از جمله فرمانداری و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، تمهیداتی در راستای جبران خسارت به دامداران برنامه ریزی خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ضمن اینکه پیش بینی لازم برای واکسیناسیون دام کل شهرستان در صورت بروز شیوع بیماری شده است، متذکر می شویم تمامی خدمات سم پاشی و ضدعفونی و واکسیناسیون از سوی دامپزشکی به صورت رایگان بوده که در این راستا از دامداران درخواست می شود در مواقع مراجعه اکیپ های دامپزشکی همکاری لازم را با آنها داشته باشند.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صالح
|
-
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
0
0
آقای محترم
مصرف گوشت لاشه تب دار مجاز نیست. لاشه تب دار بدلیل عدم خونگیری کامل ، قابل مصرف نیست. بهتره در این مورد کارشناسان بهداشت عمومی نظر بدن نه کارشناسان مبارزه
نظر شما
ادامه