کد خبر: ۲۲۲۶۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

مشاهده بیماری «آبله گاوی» در گلپایگان + عکس

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان گفت: از دو روز گذشته در دو روستای ضامن‌آباد و قالقان از توابع شهرستان گلپایگان مواردی از بیماری لمپی‌اسکین (آبله گاوی) مشاهده شده است.

مسعود غفاری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیماری «لمپی اسکین» سال گذشته در کشور مشاهده شد اما در شهرستان گلپایگان مورد خاصی گزارش نشد.

وی با بیان اینکه از سه روز گذشته در دو روستای قالقان و ضامن‌آباد گزارش‌هایی مبنی بر وجود بیماری لمپی‌اسکین در شهر گلپایگان منتشر شد، تصریح کرد: پس از وقوع این بیماری، نشست مشترکی با کارشناسان واکسیناسیون بخش خصوصی و دولتی شبکه دامپزشکی برای کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری تشکیل و همه افراد در این زمینه بسیج شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان افزود: در حال حاضر 15 اکیپ واکسیناسیون در شعاع پنج کیلومتری کانون بیماری در حال سم‌پاشی، ضدعفونی و واکسیناسیون هستند و با همکاری فرمانداری و بخشداری به همه دهیاران و دامداران اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گرفته است.

وی ادامه داد: طی دو روز آینده بیش از 9 هزار راس دام واجدالشرایط مورد واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

غفاری با اشاره به اینکه یکی از مشکلات شهرستان گلپایگان وجود دامداری‌های سنتی است، تاکید کرد: دام‌ها در محیط روستا و مزارع در حال تردد هستند و این امر یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم و از دامداران می‌خواهیم از جابه‌جایی غیرضروری و خرید و فروش دام‌ها جلوگیری کنند و با رعایت مسائل بهداشتی همکاری لازم را با کارشناسان دامپزشکی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: تا‌کنون هشت راس گاو و گوساله در اثر بیماری لمپی اسکین تلف شده‌اند و امیدواریم با همکاری فرمانداری و جهاد کشاورزی بخشی از خسارات وارده را به نوعی جبران کنیم.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان با تاکید بر اینکه شبکه دامپزشکی از آمادگی لازم برخوردار‌ است، افزود: واکسیناسیون کانون‌های بیماری در حال انجام است و در صورت مشاهده این بیماری در مناطق دیگر شبکه دامپزشکی گلپایگان آماده سم‌پاشی، ضدعفونی و واکسیناسیون رایگان است.

در ادامه کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های دامی استان اصفهان اظهار کرد: بیماری لمپی‌اسکین (LSD) نوعی بیماری ویروسی و حاد تا مزمن با ضایعات پوستی در گاوها است که به وسیله ویروس (POX Virus) بروز می‌کند و از مرزهای غرب وارد کشور شده و درمان مشخصی ندارد و با توجه به وضعیت بدنی گاو ممکن است دام تلف شود و یا طی 10 تا 15 روز پس از بیماری بهبود یابد.

وحید مقدس با بیان اینکه در این بیماری تاول در همه بدن گاو مشاهده می‌شود، تصریح کرد: بیماری بیشتر به وسیله حشرات گزنده منتقل می‌شود.

وی افزود: در این مواقع باید از خرید و فروش دام خوداری شود و سم‌پاشی علیه حشرات و ضد عفونی محل‌های نگهداری دام ضروری است و اگر گاوی با این علائم مشاهده شد باید از گله جدا نگهداری شود.

کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های دامی استان اصفهان خاطر نشان کرد: این بیماری برای انسان خطری ندا‌رد اما ممکن است در اثر رفت و آمد انسان به محیط‌های آلوده این بیماری منتشر شود بنابراین در این مواقع باید از رفت آمدهای غیر ضروری خودداری شود.

وی بیان کرد: گوشت گاو برای مصرف انسانی هیچ مشکلی ندا‌رد و فقط پوست حیوان باید ضبط شود و پیشنهاد می‌شود دام‌هایی که ضعیف هستند و امکان انتقال بیماری در آن‌ها وجود دارد، ذبح شوند.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
0
0
دامپزشکی گلپایگان خیلی سریع وارد عمل شد دستشان درد نکند .
ناشناس
|
-
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
0
اگه زاینده رود اب داشت تمام دامداریهای اصفهان درگیر می شدند. این بیماری جلوتر حرکت میکند
نظر شما
ادامه