کد خبر: ۲۱۵۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر -  یک دامپزشک گفت: گیاه دارویی خارشتر برای درمان بیماری تب برفکی دام موثر است.

دکتر علی عسل‌فروش با اشاره به این‌که این بیماری دارای خاصیت واگیری بالا و مرگ و میر نسبی در دام‌های سبک و سنگین است، افزود: همچنین این بیماری موجب بروز تب تا 42 درجه سانتی‌گراد، درگیری‌های کبدی و کلیوی و همچنین ترشحات شدید بزاقی می‌شود.

وی با بیان این‌که گیاه دارویی خار شتر با نام علمی Alhagi Persarum،‌ متعلق به خانواده نخود است، ادامه داد: از این گیاه به عنوان یک شست وشو دهنده در ناحیه دهان دام برای درمان این بیماری استفاده می‌شود.

عسل‌فروش با ذکر این‌که خوراندن این گیاه به دام هیچ فایده‌ای ندارد، تاکید کرد: باید یک تکه اسفنج را با عرق این گیاه آغشته کرد و سپس زخم‌های ناحیه لثه و دهان را با آن شست وشو داد.

وی همچنین اظهار داشت: خارشتر از افزایش زخم‌های باز در دام جلوگیری می‌کند و موجب کاهش درد در آن‌ها می‌شود.

عسل‌فروش اشاره کرد: این گیاه از التهاب زخم‌ها و گرسنگی کشیدن دام‌ها که باعث افزایش مرگ و میر به‌علت افت سیستم ایمنی در آن‌ها می‌شود، جلوگیری می‌کند و موجب بهبود آن‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت این گیاه تسکین دهنده، ضد التهابی، ضد درد و ترمیم کننده است که اثرات این بیماری را در فاصله 24 تا 48 ساعت از بین می‌برد.

عسل‌فروش همچنین گفت: گیاه سماق نیز به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی در درمان بیماری تب برفکی دام‌ها موثر است.

وی با اشاره به این‌که این گیاه دارای خاصیت اسیدی است، توضیح داد: سماق ویروس را در بدن دام لوکالیزه می‌کند و از ورود آن به بافت هدف جلوگیری می‌کند.

عسل‌فروش اظهار داشت: بهتر است دانه‌های سماق توسط حیوان جویده شود.

به گفته وی بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های بومی در کشور ایران است که موجب می‌شود سالانه خسارت‌های فراوانی به سرمایه‌های دامی کشور وارد شود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر شاهو قهرمانی دهبکری
|
-
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۱
2
2
جناب اقای دکتر علی عسل‌فروش عزیز !ممنون از مطالب خوبتون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
0
0
لطفامطالبو بروزرسانی کنیدومطالب جدید بزارین
نظر شما
ادامه