کد خبر: ۲۱۴۳۵
تعداد نظرات: ۹ نظر

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان از شیوع بیماری تب مالت در این استان خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا بیگلری روز پنجشنبه در شورای برنامه ریزی استان، به تشریح وضعیت بیماری تب مالت در زنجان پرداخت و افزود: به دلیل کاهش اجرای برنامه های واکسیناسیون دام های این استان طی سالهای گذشته بیماری تب مالت در این استان روند افزایشی به خود گرفته است.

وی یادآوری کرد: بر این اساس در سالهای قبل میزان شیوع این بیماری
۲۰ در ۱۰۰ هزار راس دام بوده که اکنون این میزان به ۵۷ در ۱۰۰ هزار راس دام رسیده است،

بیگلری با بیان اینکه برای کاهش شمار مبتلایان به بیماری تب مالت شناسایی دام های آلوده و امحا آنها به اعتباری بالغ بر
۱۲ میلیارد ریال نیاز دارد، تصریح کرد: در صورت بی توجهی و عدم کنترل این بیماری می تواند به معضلی بزرگ در حوزه پزشکی این استان تبدیل شود.

وی ابراز کرد:در کوتاهترین زمان ممکن باید اقدامات پیشگیرانه برای کاهش مبتلایان به بیماری تب مالت انجام داد.

ˈبیماری تب مالت یا ˈبروسلوزˈ یکی از بیماری های عفونی مشترک بین انسان و حیوان است که دامداران، روستاییان و مصرف کنندگان مواد لبنی خام و غیراستاندارد را بیش از دیگران تهدید می کند.

بر اساس اعلام اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سالانه
۱۹ هزار نفر در کشور به تب مالت مبتلا می شوند و این روند معمولا در استانهای غربی کشور به ویژه استان زنجان شیوع بیشتری دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان همچنین خرید تخت فشار منفی برای کاهش انتقال بیماری های تنفسی این استان را لازم و ضروری بیان کرد و گفت: بر این اساس تخت های فشار منفی متناسب با نیاز مراکز بیمارستانی باید خریداری شود که این واحد دانشگاهی نیز علاوه بر منایع استانی از طریق وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی این موضوع را پیگیری می کند.

 

 

برچسب ها: تب مالت، زنجان،
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
0
0
باسلام خواهشمند است بفرماییید طی کدام تحقیق و با چه روشهایی میزان آلودگی دامها را تشخیص داده اندو آیا از تداخل واکسیناسیون با رو شهای آزمایشگاهی اطلاعی دارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و آیا ایشان مرجع مناسببی برای کشف چنین موضوعی دارند
ناشناس
|
-
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
0
0
با سلام
آيا سپردن سرپرستي يك بخش تخصصي و استراتژيك چون بخش بروسلوز كشور كه مستقيما با سلامت و اقتصاد عموم مردم در ارتباط است آن هم به يك دانشجوي دكتري سال اولي و قردادي كه بيشتر زمان اداري حضور در بخش تحت مديريتش را به ناچار بايد در دانشگاه درس بخواند. بنابر اين بيننده محترم روند صعودي بيماري ناشي از بروسلا در سه سال اخير در كشور نياز به اطلاعات آزمايشگاهي و داشتن اطلات تخصصي از واكسن نمي خواهد .نياز به اجراي قانون و تدبير دارد كه از هيچ كدام فعلا در ... خبري نيست.
شهروند
|
-
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
0
0
بس است این تعصبات بی جا!!؟ واقعاً تا کی با موضوعات مهم اینگونه برخورد می شود. بر طبق قانون رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان که متولی بهداشت مردم در مورد بیماری تب مالت که انسانها را هم در گیر می سازد اظهار می کند و لذا مجبور بوده است به آمار سازمان دامپزشکی در رابطه با شیوع آن در دامها اشاره داشته باشد.
عجیب است رئیس دانشگاه علوم پزشکی در حال دفاع از سازمان دامپزشکی است و می گوید که اعتبارات سازمان ناکافی است و آنوقت اینگونه ناروا به او تاخته می شود.
بنابراین لازم است که از این فرصت مغتنم که مسئولین محترم بهداشتی کشور همگی به این موضوع مهم پی برده اند که بایستی به دامپزشکی از هر نظر از جمله اعتبارات مالی بها داده شود برای اعتلا دامپزشکی بهره برد
ناشناس
|
-
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
0
0
دوست عزیز بخش مهمی ازز سلامت جامعه و بهداشت عمومی برعهده سازمان دامپزشکی است لذا با احترام به حیطه کاری هر سازمان با توجه به پیشرفت علوم و لزوم اظهار نظر کارشناسان هر علم در راستای وظایف خود بهتر است آقای دکتر از ارائه آمار اشتباه خودداری نمایند زیرا سازمان دامپزشکی اعلام داشته است که افزایشی در میزان ابتلا دام به بیماری رخ نداده است و آقای دکتر رئیس علوم پزشکی اجباری در بیان اطلاعات دامی نداشتهاست بله بهتر بود در خوص اقدامات وزرات مطبوع خود در این خصوص می پرداخت شهروند عزیز در این شکی نیست که اعتبارت کم است ولی بیان آن از سوی ارگان دیگر جز رسیدن به اهداف بعدی که ان هم عدم کاراییی دامپزشکی است چیزی را نمی رساند
دامپزشک
|
-
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
0
0
سلام از روز تاسیس دامپزشکی دارن تب مالت رو ریشه کن میکنن تشریف بیارین به استانهای یزد اصفهان کرمان پذیرای شما باشیم با یک لیوان شیر تازه
ناشناس
|
-
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
0
0
سلام از سال 1390 به بعد مخصوصا سال 1392 واکسن به مقدار کافی وبیش از آن هم بود اگر سازمان دامپزشکی مصرف داشت در اختیار آنها قرار می گرفت ومو سسه دنبال صادرات واکسن بوده وشیوع تب مالت را باید ا ز جای دیگر پیگیری کرد
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
0
0
دوست عزيز مشكل افزايش بي رويه مبتلايان انساني اگر مربوط به واكسن نيست پس لابد به ضعف خدمات دامپزشكي ا ز ناحيه سازمان دامپزشكي است يا مربوط به قرنطينه و باز بودن مرزهاي كشور است، شايد افزايش دقت در تشخيص ها سبب اين افزايش مبتلايان از 10 نفر به 20 نفر در صد هزار نفر مربوط ميشود شايد هم توطئه بيگانگان در اين امر دخالت دارد،شايد افزايش مصرف مواد لبني غير پاستوريزه عامل اين قضيه باشد .احتمال دارد عدم رعايت قانون تست و كشتار مسبب اين داستان باشد ممكن هم است آنتي ژنهاي خارجي كه در تشخيص استفاده مي شو د باعث اين افزايش باشد حالا شما پيدا كنيد خرما فروش را !!!!نتيجه نهاي آنكه نه موسسه رازي ،نه سازمان دامپزشكي و نه وزارت بهداشت هيچ كدام مقصر نيستند و اين مردم و دامهايشا ن است كه مقصرند.
حميد رضا جلالي
|
-
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
0
0
با عرض سلام
هر زماني كه ما حب و بغضهايمان را كنار بگذاريم مي توانيم بر مشكلات فائق شويم. بايد با خود صادق باشيم و ضعف خود را بپذيريم. اولا طبق آمارهاي موجود بيماري بروسلوز در دو سه سال اخير اگر كم نشده، بيشتر هم نشده اگرچه بنده اعتقاد دارم كه كمتر شده است(مستندات در بخش بروسلوز موسسه رازي موجود است). دوما شرائط اقليمي و جغرافيايي كشور ايران به نحوي است كه دامها مي توانند آزادانه از كشورهاي مجاور به ايران وارد شوند. در مرحله بعدي واكسيناسيون يك عمل ساده ولي بي نهايت حساس و دقيق است كه بايد تمامي اركان متولي آن با دل و جان و دانش بالا به اين امر مبادرت كنند. رعايت زنجيره سرد، انجام صحيح و اصولي واكسيناسيون توسط واكسيناتورهاي مجرب،پرداخت كامل و به موقع غرامت به دامداران متحمل خسارت، درك صحيح از بيماري بروسلوز و اطلاع رساني از طريق راديو و تلويزيون و ...از مسائل مهم ديگر در اين مقوله هستند.
در ارتباط با اينكه مسئول بخش بروسلوز يك فرد دانشجوست بله ايشان دانشجو است اما به عنوان كسي كه در اين بخش حضور دائم دارد، اعلام مي كنم كه ايشان در عين كارداني و اشراف به كليه امور توليدي و تشخيصي بخش، در زمينه تحقيقات نيز بسيار فعال بوده و از اطلاعان به روز در زمينه بروسلوز برخوردار مي باشد و از طرفي ارتباط خوبي با تمامي پرسنل داشته بطوري كه در اوقات اندك عدم حضور ايشان در بخش، تمامي وظائف تعريف شده و هدفمند انجام مي پذيرند. هماكنون مي توان به ضرس قاطع گفت انجام تعهدات سازمان دامپزشكي به نحو احسنت در حال انجام بوده البته كمي كاستي هايي هميشه وجود داشته و دارد مانند تمامي بخشهاي ديگر توليدي.
اضافه مي كنم كه در زمان يكي از مديران سابق مشكلات زياد بود كه الحمدالله با درايت مسئولين موسسه، از خسارات بيشتر جلوگيري به عمل آمد.
ناشناس
|
-
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
0
0
با سلام
بيننده محترمي كه دو روز ونيم الي سه روز حضور در دانشگاه را از پنج روز كاري ،حضور دائم در بخش مي بيني !!!!! و به جاي پرداختن به موضوع بروسلوز بعد از حضور يك دهه در بخش پايان نامه تخصصي ات را با وجود سپردن تعهد آموزشي راجع به فيمبريه اشريشيا كلي سپري ميكني، ايا مرزهاي كشور و زنجير سرد واكسن، پرداخت خسارت و ساير مولفه هاي دخيل در همين چند سال اخير دچار مشكل خاصي شده كه مسولين بهداشتي كشور خبر ندارند و هشدار مي دهند.آمار مبتلايان بروسلوز از زبان مقامات رسمي بهداشتي كشور ، دوره هاي كه واردات واكسن هاي خارجي از مبادي رسمي كشور صورت گرفته ديگر نيازي به قضاوت هاي غير منصفانه باقي نمي گذارد. بهر حال واقعيت را نميشود براي هميشه كتمان كرد
نظر شما
ادامه