کد خبر: ۲۱۳۷۹

ایوب دارابی

رئیس شبکه‌ی دامپزشکی دهلران از شناسایی سه کانون لمپی‌اسکین در دهلران خبر داد و گفت: راه انتقال این بیماری از طریق علوفه، بزاق دهان هنگام آبشخور و هوا است.

«ایوب دارابی» در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه‌ی ایلام اظهار کرد: بیماری لمپی‌اسکین (LSD) یا پوست ناصاف، نوعی بیماری عموماً با ضایعات پوستی در گاوهاست که به‌وسیله‌ی ویروس (POX Virus) بروز می‌کند که بیماری عمدتاً به‌وسیله‌ی حشرات گزنده منتقل می‌شود.

وی با بیان این‌که این بیماری یک بیماری ویروسی تازه وارد است که مختص دام‌های اصیل و دورگه(گاو و گاومیش) بوده و ممکن است تا میزان 60 درصد باعث تلفات در این دام‌ها شود، افزود: این بیماری در خردادماه پارسال وارد کشور شد و در همان زمان در استان ایلام این بیماری ویروسی نیز گزارش شد.

رئیس شبکه‌ی دامپزشکی دهلران با اشاره به این‌که راه انتقال این بیماری از طریق علوفه، بزاق دهان هنگام آبشخور و هوا قابل انتقال و انتشار است، خاطرنشان کرد: راه درمان بیماری لمپی‌اسکین مایه‌کوبی و سم‌پاشی با واکسن آبله گوسفندی و بزی است که برای انجام این کار از واکسن ضد آبله با 10 برابر دوز گوسفندی استفاده می‌شود.

دارابی تصریح کرد: علائم ظهور و بروز این بیماری، بروز ندول یا برجستگی سطح پوست، ترشحات بینی و چشم، کاهش و یا قطع ناگهانی شیر، بیحالی و فرم تنفسی حیوان و در نهایت مرگ است.

وی با بیان این‌که تاکنون 3 کانون بیماری در دهلران شناسایی شده است، تصریح کرد: این ویروس تاکنون در روستاهای «نصر»، «ذوالفقار» و «فتح» در دهستان «دشت‌عباس» مشاهده شده که طبق این گزارش 8 مورد واگیری و یک مورد تلفات به همراه داشته که به‌علت همکاری نکردن دامداران و مایه‌کوبی نکردن دام‌های خود بوده است.

رئیس شبکه‌ی دامپزشکی دهلران از انجام اقدامات پیشگیرانه و درمانی در مقابله با این بیماری ویروسی خبر داد و خاطرنشان کرد: دامداران باید نسبت به مایه‌کوبی و سم‌پاشی به موقع دام‌ها و مکان نگهداری آنها اقدام کنند و از رفت و آمد بی مورد در میان دام‌ها خودداری کنند.

 

 

نظر شما
ادامه