کد خبر: ۲۰۴۶۵

رئیس سازمان شیلات ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با استناد به ضرب‌المثلی که می‌توان از آب کره گرفت، گفت: در بخش شیلات معتقدیم که می‌توانیم از آب پروتئین تولید کنیم.

حسن صالحی افزود: قبل از آنکه آب بخواهد به مزارع کشاورزان برسد، می‌توانیم ماهی تولید کنیم و بدین‌ترتیب نیازی به آب اضافه در بخش شیلات وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین میزان مصرف آب به بخش کشاورزی نسبت داده می‌شود و آنچه که به ذهن می‌رسد، آن است که بخش شیلات مصرف بالایی دارد، در حالی که این آب می‌تواند قبل از ورود به مزرعه صرف پرورش ماهی یا اردک شده و سپس آب غنی‌شده موجود صرف کارهای کشاورزی شود.

صالحی ادامه داد: بسیاری از گونه‌های آبزی که در سایر کشورها و ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای تصفیه آب مناسب هستند.

وی تصریح کرد: ماهی پرورشی "آمور"، علف‌خوار است و می‌توان از آن برای پاک کردن علف‌های هرز موجود در کانال‌ها و سدها بهره گرفت.

رئیس سازمان شیلات ایران یادآور شد: نوعی گونه ماهی وجود دارد که به "فیتوفاک" معروف بوده و می‌تواند فیتوپلانگتون‌های موجود در آب را بخورد و بدین‌ترتیب آب را تصفیه کند.

صالحی تأکید کرد: در سد کرج که یکی از بزرگ‌ترین منابع آبی کشور محسوب می‌شود، گونه ماهی به نام "کرونوگونوس" رهاسازی شده که فیتوپلانگتون‌های موجود در آب را می‌خورد و بدین‌ترتیب به سلامت و تصفیه آب کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: در برخی کشورها از گونه‌های تیلاپیا برای تصفیه آب استفاده می‌شود، اما در حال حاضر این گونه آبزی تنها به‌صورت پایلوت و در برخی مناطق خاص می‌تواند زیست کند.

انعقاد تفاهم‌نامه استفاده از آبزیان برای پاک‌سازی سد 15 خرداد

رئیس سازمان شیلات ایران همچنین گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت نیرو منعقد شده، قرار است علف‌های هرز سد 15 خرداد توسط گونه‌های آبزیان مناسب آن سد، پاک‌سازی شود.

صالحی در ادامه افزود: از آنجا که سدها نوعاً آلودگی ندارند، ماهیان می‌تواند در آنها زیست کرده و مشکل خاصی نیز وجود نخواهد داشت، اما برای آب‌های فاضلاب و سایر آب‌هایی که چرخیده می‌شود، نمی‌توان از گونه‌های آبزیان بهره گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بخش شیلات می‌تواند در کنار کشاورزی، افزایش تولید در واحد سطح و بهره‌وری مناسب را رقم برند.

 

 

برچسب ها: شیلات، سد، صالحی،
نظر شما
ادامه