کد خبر: ۱۹۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  رییس اداره دامپزشکی شهرستان اردستان گفت: در صورت ادامه یافتن تب برفکی تمام دام‌های شهرستان اردستان نابود خواهد شد.

محمدمهدی حسن پور  اظهار داشت: اصفهان به ما پنج گالن 4 لیتری ماده ضدعفونی کننده داده که حداقل به 10 برابر این تعداد احتیاج داریم و اگر به این شکل پیش برویم و منتظر کمک استان باشیم، تمام دام شهرستان نابود خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که بیماری ویروسی تب برفکی در حال حاضر تمام کشور را درگیر کرده است، افزود: در استان اصفهان شهرستان‌های نائین، اردستان و نطنز زودتر از دیگر نقاط استان درگیر این بیماری شدند و علت آن هم قرار گرفتن این شهرستان‌ها بر سر جاده ترانزیت است.

وی با بیان این‌که ابتدا تصور می‌شد این بیماری همان تب برفکی سابق است، تصریح کرد: پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این ویروس متفاوت با تب برفکی سابق است و واکسن‌های موجود قابلیت مقابله با این ویروس را ندارند.

رییس اداره دامپزشکی اردستان تعداد دام تلف شده در شهرستان اردستان را بر اثر این ویروس 1073 عدد اعلام کرد و بیان داشت: در مرحله اول گوسفندان درگیر این بیماری شدند و در مرحله بعد گاو و گوساله‌ها که بیش از دو برابر دام فوت شده در شهرستان اردستان درگیر این بیماری هستند.

حسن پور با بیان این‌که بیماری تب برفکی سابق 95 درصد واگیری و 2 تا 3 درصد تلفات داشت، اما تلفات ویروس جدید 40 تا 50 درصد است، افزود: این ویروس تاکنون به استان 10 میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

وی به اقدامات صورت گرفته در شهرستان در راستای مقابله با این بیماری اشاره کرد و گفت: ما اکنون با کمبود ماده ضدعفونی کننده مواجه هستیم.

حسن پورهمچنین تعداد اسپری مورد نیاز برای درمان دهان دام‌ها را 800 تا یک هزار اسپری اعلام کرد و افزود: ستاد بحران شهرستان قول مساعد برای کمک در راستای تهیه ماده ضدعفونی کننده را داده است.

 

رییس اداره دامپزشکی اردستان به مشخص شدن محدوده انتقال این بیماری در شهرستان اشاره کرد و افزود: این بیماری از طریق ترشحات دهان، بازدم و از طریق مدفوع و ادرار انتقال پیدا می‌کند و وزش باد در اسفند ماه باعث انتشار این بیماری در استان شد.

جمعیت دام شهرستان اردستان بالغ بر 200 هزار بز و گوسفند و 6هزار گاو و گوساله است که پراکندگی این تعداد دام در سطح شهرستان باعث ایجاد مشکلاتی شده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۱
0
0
این رییس بفرمایند چند راس دام وارداتی در شش ماه گذشته وارد شهرستان اردستان شده است
نظر شما
ادامه