کد خبر: ۱۹۰۴
تعداد نظرات: ۹ نظر
وی با بیان اینکه این بیماری بین انسان و دام مشترک نیست درباره سخنان رییس سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر مشترک بودن این بیماری اظهار کرد: اگر نظر رییس سازمان دامپزشکی کشور این است که این بیماری یک بیماری مشترک است، ما نیز نظر ایشان را تایید می‌کنیم البته من به این نتیجه نرسیده‌ام که تب برفکی یک بیماری مشترک بین انسان و دام است ولی دکتر دستور سابقه اجرایی و عملیاتی بسیار بیشتری نسبت به ما دارند و ما به نظر ایشان احترام می‌گذاریم!...
dasmiri

حکیم مهر -  مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران با اشاره به درگیر شدن برخی استان‌های کشور به بیماری تب برفکی گفت: ‌درحال حاضر شیوع این نوع بیماری تب برفکی در استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، خراسان جنوی، قم، فارس و کهگیلویه و بویراحمد گزارش شده است.

سعید سلطانی انتقال دام آلوده از کشور پاکستان را عامل شیوع بیماری تب برفکی (نوع oهندی) در کشورمان دانست و اظهار کرد: اگر دامداری‌های صنعتی کشور به این بیماری مبتلا شوند تلفات سنگینی به بار خواهد آمد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران افزود: شیوع این بیماری در دامداری‌ها روی تولید شیر و گوشت دام‌ها تاثیر منفی خواهد داشت.

دکترسیدمحمد آقامیری ـ رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور ـ نیز مهمترین مساله ناشی از بیماری تب برفکی را کاهش تولید در شیر و گوشت دام‌ها دانست و در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت پیشگیری از این بیماری در جمعیت دامی کشور گفت: چنانچه گله‌ای با این بیماری درگیر شود دیگر نمی‌توان اقدامات پیشگیرانه را انجام داد و باید به اقدامات درمانی پرداخت.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور تاکید کرد: باید از حمل و نقل دام از کانون‌های درگیر شده با این بیماری جلوگیری کرده تا این بیماری در کشور گسترش نیابد ضمن اینکه باید در سریعترین زمان ممکن اقدامات مراقبتی درکانون‌های آلوده صورت گیرد.

آقا میری افزود: دام‌هایی که با این بیماری درگیری شدید داشته باشند تلفات خواهند داشت ولی روی دام‌هایی که از آلودگی کمتری برخوردارهستند باید اقدامات درمانی صورت گیرد چرا که در مورد این گروه واکسن‌ها تاثیری نخواهند داشت.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشورضمن اینکه این بیماری را یک بیماری ویروسی دانست در ادامه با اشاره به جدید بودن سویه تب برفکی شایع شده در کشور گفت: به دلیل جدید بودن این سویه واکسن‌های سویه‌های قبل به این سویه پاسخ مثبت نمی‌دهد و باید واکسن‌ مخصوص این بیماری مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این بیماری بین انسان و دام مشترک نیست درباره سخنان رییس سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر مشترک بودن این بیماری اظهار کرد: اگر نظر رییس سازمان دامپزشکی کشور این است که این بیماری یک بیماری مشترک است، ما نیز نظر ایشان را تایید می‌کنیم البته من به این نتیجه نرسیده‌ام که تب برفکی یک بیماری مشترک بین انسان و دام است ولی دکتر دستور سابقه اجرایی و عملیاتی بسیار بیشتری نسبت به ما دارند و ما به نظر ایشان احترام می‌گذاریم!

 

این اظهارات در حالی منتشر می شود که دکتر دستور رئیس جدید سازمان دامپزشکی کشور در اولین اظهار نظر خود علیرغم اشاره به زئونوز بودن تب برفکی اهمیت این بیماری را متوجه خسارات اقتصادی در جمعیت دامی دانسته بود.

گفتنی است مواردی در دنیا از انتقال ویروس تب برفکی به انسان گزارش شده اما خطری که بتوان آن را تهدید برای جمعیت انسانی به شمار آورد احساس نمی شود.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک بخش بررسیهای سازمان
|
-
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۳
0
0
در تایید صحبتهای آقای دکتر دستور، جهت اطلاع آقای دکتر آقامیری توصیه می شود که 5 دقیقه هم وقت برای مطالعه مطلب علمی زیر بگذارند
Foot- and-mouth disease as zoonosis
از منبع Arch Virol Suppl. 1997;13:95-7.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9413529
دكتر بنياديان
|
-
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
همانگونه كه آقاي دكتر دستور عنوان نمودند تب برفكي يك بيماري مشترك بين دام و انسان است ولي موارد انساني آن بسيار كم و بستگي به حدت ويروس، سيستم ايمني بدن انسان دارد. به عنوان نمونه حدود 17 سال پيش يكي از كارشناسان اداره دامپزشكي استان چهارمحال و بختياري مبتلا و مدت يك هفته در بيمارستان بستري بود.
یک همکار
|
-
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
بررسی،مراقبت و مبارزه با بیماری های دامی از وظایف حاکمیتی سازمان دامپزشکی کشور بوده و جناب آقای دکتر آقامیری بهتر است ذهن خود را مشغول و معطوف برنامه ریزی جهت طرح افزایش بهره وری نمایند. ضمنا با مطالعه سوابق اپیدمیولوژیک بیماری تب برفکی در دنیا، زئونوز بودن بیماری برای ایشان مسلم خواهد شد.
دكتردانشوران
|
-
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0
باسلام وخسته نباشيد
توقع از رياست محترم سازمان نظام دامپزشكي اين است كه خداقل از مشاوران خود نيز بهرجويي نمايند و براي قشر عظيمي مشكل نسازند ودرادامه مطلب زيررا جهت مزيد استحضار ايشان تقديم ميكنم درصورت نياز ازاين دست متون فراوان است :
The current major outbreak of foot and mouth disease (FMD) is the latest in a series of disasters that are putting British agriculture under stress.1 The disease affects all cloven-hoofed animals and is the most contagious of animal diseases. It is caused by a virus of the family Picornaviridae, genus Aphthovirus, of which there are seven serotypes (O, A, C, SAT1, SAT2, SAT3, and Asia1). The current outbreak in the United Kingdom is due to the highly virulent pan-Asiatic serotype O.1 In animals the disease presents with acute fever, followed by the development of blisters chiefly in the mouth and on the feet. Infected animals secrete numerous virus particles before clinical signs appear.2
Foot and mouth disease is a zoonosis, a disease transmissible to humans, but it crosses the species barrier with difficulty and with little effect. Given the high incidence of the disease in animals, both in the past . . .
از همکاران سازمان دامپزشکی
|
-
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0
تضعیف روز افزون ارج و اعتبار حاکمیتی سازمان دامپزشکی در وزارت جهاد کشاورزی
باعث شده است که مسایل علمی به شکل چا....... مطرح شود! واقعا شرم آور است
دانش آموخته دامپزشكي دانشگاه تهران
|
-
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۶
0
0
گر مسلماني از اين است كه حافظ دارد / واي اگراز پس امروز بود فردايي

براي جامعه دامپزشكي ايران كه مقام اول را در توليد علم دامپزشكي در منطقه خاورميانه احراز نموده است بسي مايه تاسف است رئيس نظام دامپزشكي آن با اظهار نظر نا آگاهانه خود در جهت تضعيف دامپزشكي ورياست سازمان دامپزشكي كشور گام بر مي دارد.
دکتر مرتضوی بخش خصوصی
|
-
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
0
0
تمام این اظهارات در مورد زونوز بودن بودن تب برفکی فرضیه است .دکتر کیوانفر می گفتند که فقط یک اریتمی و تپش قلب مختصر در انسان می دهد .ضمنا من خودم در کار گوسفند داری هستم از بچگی هم گوسفند داشتیم هر سال هم در سایه سازمان دامپزشکی تب برفکی یا دباخ داریم ولی هیچکس به بیماری تب برفکی با علایمی که برای انسان می گویند مشاهده ننموده ایم. دامپزشک مزرعه با دامپزشک سایت و مقاله خوان وتیوری این فرق ها را هم دارد.
یکی از همکاران
|
-
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۸
0
0

تب برفکی بیماری جدیدی نیست که بخواهیم در مورد آن بحث کنیم. موضوع زئونوز بودن این بیماری با توجه به مستندات جهانی امری مسلم است و زیز سؤال بردن این مستندات به صرف تجربه شخصی خود که معلوم نیست تا چه حد مبنای کار تحقیقی پشت آن باشد، امری غیر اصولی است.
زیرا تنوع ژنتیکی و تغییر مداوم آن در شرایط همه گیری شناسی گوناگون می تواند عوارض متفاوتی را داشته باشد. حال این عوارض می توانند کم یا زیاد باشند که موضوعی مجزا از مشترک بودن تب برفکی است.
دامپزشك رونده شده از شبكه.- دي وي ام
|
-
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۳
0
0
با سلام

اولا ؛ به آقاي دكتر آقا ميري توصيه مي كنم قبل از اينكه راجع به يك بحث كاملا علمي بخواهند اظهار نظر بفرمايند، شب قبل جزوات دوره دانشجويي شون رو مطالعه بكنند كه اينجوري گير نيوفتن، اگر هم سواد درس حسابي مثل بنده دارن، رفرنس زير رو مطالعه بفرمايند:

Veterinary medicine: a textbook of the
diseases of cattle, sheep, pigs ...
By O. M. Radostits, J. H. Arundel, Clive C. Gay

ثانيا؛ به جاي اينكه اين بيماري كيه و چيه، به فكر تعليم درست نيروهاي اداري و خصوصي باشيم كه دلشون به حال دامدار بدبخت بسوزه كه وقتي بالا سره دامش برای واكسيناسيون ميرن، درست كارشون رو بكنن، نه اينكه فقط يه مشت آمار سر هم كنن و تحويل شبكه هاي دامپزشكي بدن!
نظر شما
ادامه