کد خبر: ۱۸۹۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
متأسفا‌نه اجرای این روند، تحت تأثیر فشارهای برخی گروه‌ها و افراد و یا ارگانهای صاحب قدرت و نفوذ و عدم مقاومت مطلوب سازمان دامپزشکی در مقابل این فشار‌ها به فراموشی سپرده شده و دام زنده از کشور‌هایی که مخزن هر گونه بیماری خطرناک برای کشورما هستند بدون هیچگونه مخالفتی چه بصورت رسمی و چه بصورت قا‌چا‌ق وارد و در تمام کشور توزیع و در کشتارگاه‌های داخلی ذبح و حتی بعضا مدتی پرواربندی و بعد ذبح می‌گردند...

حکیم مهر -  دکتر سید حسین حسینی عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و دبیر جامعه اسلامی دامپزشکان در نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی ضمن انتقاد از فشارهای برخی گروه‌ها و افراد یا ارگانهای صاحب قدرت و نفوذ و عدم مقاومت مطلوب سازمان دامپزشکی در مقابل این فشار‌ها در موضوع واردات دام زنده و شیوع تب برفکی از وی خواست دست سازمان دامپزشکی برای اجرای مقررات بهداشت باز گذاشته شود.

 

 

 

 

متن این نامه که رونوشتی از آن در اختیار نشریه حکیم مهر قرار گرفته به این شرح است :

 

بسمه تعالی

 

جناب آقای دکتر خلیلیان
وزیر محترم جهاد کشاورزی

 

سلام علیکم    

        با آرزوی توفیق وسالی سرشار از موفقیت برای شما و همه مسئولین بخش کشاورزی کشور ، همانــطور که استحضار دارید اخیرا به دلیل واردات بی‌رویه دام زنده برای تنظیـم بازار گوشت شـاهد مشکلاتی از جمـله بروز تب برفکی تیپ جدید هندی در میان دامهای کشــور هستیم. لذا اجـازه می‌خواهیـم در این فرصــت مختصــــر مطالبی چند را به عرض برسانیم. انشا ا... این امر از سـر دلسوزی و به نیت ارائه راه حلی عمـلی در جهت بهـــبود شرایط و جلوگیری از وارد شدن لطمات بیشتر به سرمایه دامی کشور و تقویت کننده زمینه های تولید ملی باشد.

      دامپزشکی یکی از مهمترین و حساسترین زیر بخش های علمی و فنی در آن وزارت است، که متاسفا‌نه همواره در برخورد با مسا‌ئل فنی مورد بی‌توجهی قرار گرفته وازمسائل سیاسی لطمات فراوان خورده است. وظیفه اصلی این سازمان بر اساس قانون حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور ، پیشگیری از بروز بیماری های بومی و ممانعت از ورود بیمارهای جدید از سایر نقاط جهان با ارائه روشهای علمی و تنظیم مقررات بهداشتی و نظارت بر اجرای واردات دام و فرآورده‌های آنها است . به همین منظور در سال های گذشته با توجه به مصرف بالای گوشت در کشور و عدم تکافوی نیازهای مردم از طریق ذبح دام داخلی، واردات گوشت با رعایت مقررات بهداشتی صورت می‌گرفت و در چند سال اخیر بمنظور تسهیل واردات دام زنده و جلوگیری از اشاعه بیماری‌های جدید، در برخی از نقاط صفر مرزی قرنطینه‌هایی دایر گردیده تا دامهای وارداتی حداقل به مدت 3هفته در آنجا قرنطینه و در کشتارگاههای صنعتی احداث شده در نزدیکی مرز ذبح و گوشت بسته‌ بندی بدون استخوان برای تامین نیاز به سایر نقاط کشور حمل گردد. متأسفا‌نه  اجرای این روند، علی رغم وجود امکانات و سرمایه گذاریهای انجام شده تحت تأ ثیر فشارهای برخی گروه‌ها و افراد و یا ارگانهای صاحب قدرت و نفوذ و عدم مقاومت مطلوب سازمان دامپزشکی در مقابل این فشار‌ها به فراموشی سپرده شده و دام زنده از کشور‌هایی که مخزن هر گونه بیماری خطرناک برای کشورما هستند بدون هیچگونه مخالفتی چه بصورت رسمی و چه بصورت قا‌چا‌ق وارد و در تمام کشور توزیع و در کشتارگاه‌های داخلی ذبح و حتی بعضا مدتی پرواربندی و بعد ذبح می‌گردند. در کنار این اقدام خطرناک همواره با رشد مثبت سرسام‌آور قیمت گوشت و فراهم شدن سود سرشارتری برای اقدام کنندگان به این عمل غیر اصولی مواجه بوده‌ایم که انگیزه وارد کنندگان و قاچاقچیان را برای دست یا‌بی به سود بیشتر، مضاعف نموده است . جا دارد یکبار دیگر با احساس مسئولیت بیشتر در جهت حفظ سرمایه دامی کشور با توجه به مسئولیت‌های قانونی سازمان دامپزشکی دست این سازمان در اجرای مقررات بهداشتی باز گذارده شود و حتی از مسئولین سازمان مؤکداً خواسته شود که با شدت هر‌چه تمام به اجرای وظایف قانونی خود و اعمال قدرت‌مندانه اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای از بروز وقایع ناگوار بیشتر جلوگیری نمایند.

اولین قدم در این مورد جلوگیری از واردات هر گونه دام زنده و تنظیم بازار از طریق واردات گوشت و یا حداقل کشتار دامهای وارده در کشتارگاه‌های مرزی و ارسال گوشت بسته‌بندی بدون استخوان به سایر نقاط است .  بعلاوه تولید واکسن تب برفکی با سویه جدید با استفاده از ویروس جدید جدا شده و فراهم شدن پوشش واکسیناسیون برای دامهای موجود کشور امر ضروری دیگری است که با کمال تاسف گریزی از آن نیست. لازم میدانیم اعلام نمائیم که تداوم این روند نمی‌تواند با تکیه به تولید و انجام واکسیناسیون، تضمین کننده حفظ سلامت دام کشور باشد. زیرا در خصوص فقط تب برفکی با دارا بودن 7 تیپ ویروس بیش از 80 ساب تایپ که در نقاط مختلف جهان در بین دامها شایع می‌باشد که ما تاکنون مجبور به تولید واکسن چهار تایی بر علیه 4 ساب تایپ بوده‌ایم و اکنون مجبوریم برای سالهای متمادی، شاید هم برای همیشه این واکسن را به پنج‌تائی تبدیل و هزینه سنگین آن را اکنون به دوش دولت و در آینده به دوش دامداران تحمیل نمائیم و در کنار آن خسارات بی شمار دیگری از قبیل کاهش چشم گیر تولید شیر و گوشت و تلفات دامها و هزینه بالای درمان و دارو را به دامداران تحمیل و هزینه تولید را اضافه نماییم.

حال تصور فرمایید اگر این روند ادامه یابد و فقط درمورد تب برفکی به واکسنهای 6 و7 تائی و بیشتر نیاز شود چه فاجعه‌ای پیش خواهد آمد. این نوع نگاه به دامپزشکی فقط به بیماری تب برفکی محدود نگردیده و یقینا به بروز بیماریهای خطرناک بیشماردیگری که سلامت دام ، انسان و بهداشت کشور را با مخاطرات جدی و جبران ناپذیر روبه‌رو خواهد کرد می‌انجامد .یقینا مسئولیت این امر خطیر در این برهه زمانی به عهده جنابعالی است و سازمان دامپزشکی قدرتمند و مستقل و به دور از بده و بستانهای سیاسی، با اعمال حاکمیت علمی می‌تواند از این فاجعه جلوگیری نماید.

درخاتمه از بذل  عنایت و توجه دقیق جنابعالی به این مقوله مهم تشکر و قدر دانی نموده تقاضا داریم وقتی در اختیار هیئت مدیره جامعه اسلامی دامپزشکان ایران قرار گیرد تا بصورت حضوری در جهت ادای وظیفه تخصصی خود در مورد معضلات دامپزشکی کشور مطالب دقیق علمی را به استحضار جنابعالی برسانیم. 

 

دکتر سید حسین حسینی
دبیر جامعه اسلامی دامپزشکان ایران

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرتضوی
|
-
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۱
0
0
اقای دکتر امنیت غذایی کشور به مثل امنیت نظامی می باشد باید غذای این مردم که اتفاقا در تحریم است تامین گردد .سفره های مردم باید رنگین بماند وواردات باید صورت گیرد .مردم روز به روز گنجشک روزی تر می شوند .
دکتر دانشوران
|
-
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۱
0
0
خسته نباشید.
یادم هست در سال 1360 رییس وقت سازمان دامپزشکی کشور آقای دکتر روستا که دور اول ریاست ایشان بود در ارومیه بودند باایشان جلسه عمومی داشتیم ، از وزارت کشاورزی تماس گرفتند وگفتند با شما کار دارند دراین تماس تلفنی ماهم ناخواسته به صحبتها ناظربودیم که یک مرتبه دکتر روستا دادوهوار راه انداختند که آقا مگرازروی جسد من رد بشید تا اجازه ورود دام زنده به کشور را بدهم یا اجازه بدم که ترانزیت کنند بیمارهای واگیر ومهلک در کشورهای همسایه امنیت ملی را بخطر میندازد!
یا دانشجو بودیم که میشنیدیم دراثر بیدقتی افرادی در واردات گوشت تب برفکی به کشور وارد شده وچه مسائلی که در پی نداشت؟!
کارشناس سازمان دامپزشکی کشور
|
-
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۲
0
0
از مهمترین دفاتر سازمان دامپزشکی کشور ، می توان گفت که دفتر قرنطینه است که وظیفه دارد با انجام کار تخصصی بصورت مستد و بر اساس یک روند علمی به مسئولین امر ( رییس سازمان دامپزشکی و وزیر جهاد ) بگوید تردد یک کالا و مهمتر از همه تردد دام زنده چه خطرات احتمالی را برای جمعیت انسانی و دامی بدنبال دارد و بعید است که مسئولین امر تهدیدات بهداشتی گوشزد شده را نادیده بگیرند ، سلسله عملیات غیر دفتر قرنطینه که خارج از روند علمی انجام گرفته باعث این ماجرا شده ، حداقل مدیر قرنطینه یک سند ارائه دهد که نشان دهد مخالف بوده است و نقشی در امر واردات دام زنده و حمل آن به استانهای عمقی نداشته است ، این موضوع هیچ ربطی به وزیر و رییس سازمان ندارد ، دفتر قرنطینه پاسخ دهد و مستندات تجزیه و تحلیل خطر را ارائه دهد
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
0
0
آقا این دامدارای بیچاره چیکار کنن کجا بریم همه چیز از دستمون رفت
نظر شما
ادامه