کد خبر: ۱۸۸۰

حکیم مهر -  هر چند که از مدت‌ها پیش خبرهایی از سوی دامداریها مبنی بر شیوع تب برفکی در برخی دامداری‌های کشور شنیده می‌شد، ‌اما در روزهای گذشته دکتر مجتبی نوروزی رییس قبلی سازمان دامپزشکی کشور رسما از شیوع نوع جدیدی از بیماری تب برفکی، به نام O هندی، در کشور خبر داده و گفته بود که نقل و انتقال دام در کشورمان ممنوع شده است.

بسیاری عامل بروز این بیماری را در کشور ورود بی رویه دام قاچاق ذکر می‌کنند اما به هر حال عامل این بیماری هر چه که باشد اکنون در کشور شایع شده و دامداری های کشور را تهدید می‌کند به همین دلیل لازم است برای جلوگیری از بروز خسارت‌های هنگفت در کشور در سریعترین زمان ممکن با آن مقابله کرد.

در این زمینه دکتر محمد سبحانی ـ مدیرکل دفتر قرنطینه و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور ـ  اظهار کرد: از ابتدای شروع این بیماری نقل و انتقال دام ابتدا از استان‌های شرقی کشور یعنی از استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی ممنوع شد و متعاقب آن نقل و انتقال و جابه جایی دام در تمام استان‌های به هرمنظوری ممنوع شد.

مدیرکل دفتر قرنطینه و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه ممنوعیت نقل و انتقال دام در کشور تا به ثبات رسیدن این بیماری ادامه خواهد یافت، ادامه داد: در همین رابطه واردات دام زنده از تمامی کشورها و حتی کشورهای مجاز نیز در حال حاضر ممنوع شده است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر اکیپ‌های قرنطینه‌ای و کنترل بهداشتی در تمام استان‌ها تشکیل شده است، افزود: مناطق پر تراکم همچون میادین دام و کشتارگاه‌ها نیز تحت نظات و کنترل قرار دارند و اکیپ‌های دامپزشکی با مراجعه به این اماکن در صورت لزوم نمونه‌برداری‌های لازم را انجام می دهند.

سبحانی گفت:‌ برنامه واکسیناسیون سراسری دام ها نیز از سوی سازمان و یک در پروسه زمانی سریع‌تر آغاز خواهد شد ضمن این‌که سازمان به دنبال کنترل این بیماری از طریق سیستم GIS نیز بوده و پیگیری‌های لازم را دارد.

او خاطر نشان کرد: در رابطه با حمل ونقل دام‌های قاچاق و غیر مجاز نیز با مراجع مختلف همچون وزارت کشور، فرماندهی نیروی انتظامی کل کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، استانداران استان‌های شرقی کشور مکاتباتی را به منظورجلوگیری از انتقال غیر مجاز دام انجام داده‌ایم ضمن این‌که به تمامی استان‌ها اعلام شده در صورت مشاهده دام غیر مجاز با همکاری نیروی انتظامی نسبت به ارجاع متخلفان به مراجع قضایی اقدام کنند.

تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار واگیر است که به دلیل سرعت انتشار و زیان های اقتصادی فراوانی که به صنعت دامداری وارد می‌کند به عنوان مهمترین بیماری واگیر دام شناخته شده است. این بیماری به اسامی طبقه، دباغ، دهان جوشه، دهان زخمه و شلی معروف است و تقریباً تمامی حیوانات زوج سم به این بیماری مبتلا می شوند. ولی حساسیت گاو نسبت به سایر دام‌ها بیشتر است.

عامل بیماری ویروسی است که دارای هفت تیپ 3 SAT،SAT2 ،SAT1، C ، Asia1 ، O و A است و به راحتی موتاسیون (جهش و تغییر) می یابد و چنین تغییر و جهشی مبارزه و پیشگیری از بیماری را مشکل می سازد.

دوره کمون(نهفتگی) بیماری در گاو 14 -2 روز است و با علائمی همچون کاهش ناگهانی شیر، تب و بی اشتهایی، ترشح بزاق لزج و کشدار، ایجاد تاول و زخم بر روی زبان و داخل محوطه دهانی، ایجاد تاول بر روی تاج سم، شکاف بین دو سم و روی پستانک‌ها، تلفات گوساله‌ها و بره ها به دلیل میوکاردیت و سقط جنین و نازایی همراه است.

 

نظر شما
ادامه