کد خبر: ۱۵۹۱
دکتر لطفی‎زاده با انتقاد از بزرگ‌نمایی افراد غیرکارشناس در رسانه‌ها در زمینه بیماری‌زایی ماهی قرمز گفت: تنها مرجع واجد صلاحیت برای اظهارنظر درباره بیماری‌های قابل انتقال بین ماهی قرمز و انسان سازمان دامپزشکی و دامپزشکان هستند و هرگونه اظهار نظر و انتشار شایعات درباره سالمونلوزیس، سل پوستی و غیره توسط مراجع دیگر فاقد اعتبار است...
1CAZ0R5P9

حکیم مهر -  رییس مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی تاکید کرد: مردم ضمن توجه به اطلاعیه‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور و تهیه ماهی قرمز از مراکز معتبر تحت نظارت این سازمان و رعایت نکات بهداشتی، از بها دادن به شایعات درباره بیماری‌زایی ماهی قرمز بپرهیزند.

دکتر محمد لطفی‌زاده با اشاره به اثرات آرام‌بخشی و درمان برخی بیماری‌ها نظیر افزایش فشار خون با حضور ماهی در منزل اظهار کرد: هر چند بر اساس پیشینه تاریخی و سنتی ما، حضور ماهی قرمز در کنار سفره هفت سین واجب نیست، اما بهره‌مندی از حس نشاط، طراوت، تازگی، آرام‌بخشی و زیبایی از اثرات مثبت انس با ماهی قرمز در آغاز فصل بهار خواهد بود.

وی از مردم خواست از خرید ماهی قرمز از دستفروشان کنار خیابان که تعداد زیادی ماهی را در ظرفی کوچک نگهداری می‌کنند و ماهی‌هایی با علائم زخم روی بدن، بیرون‌زدگی چشم، لکه‌های پنبه‌ای روی بدن و تاخوردگی و ساییدگی باله‌ خودداری کنند.

لطفی‌زاده همچنین با اشاره به دمای 15 تا 25 درجه سانتیگراد به عنوان دمای مناسب نگهداری ماهی قرمز، تغییرات ناگهانی دما و تعویض آب تنگ ماهی بدون نگهداری 24 تا 48 ساعته آب در ظرفی مجزا را برای ماهی خطرناک دانست و افزود: بهتر است برای امکان بهره‌مندی مناسب ماهی از اکسیژن هوا از تنگ‌هایی‌ که دهانه آن‌ها کوچک است، استفاده نشود و در صورت انتقال ماهی به منزل در کیسه نایلونی حداقل نیمی‌از کیسه خالی باشد و از ضربه زدن به کیسه و ترساندن ماهی پرهیز شود.

رییس مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی طول عمر ماهی قرمز در شرایط طبیعی را به‌طور متوسط پانزده تا بیست سال عنوان کرد و افزود: هر چند در برخی منابع مواردی از عمر چهل ساله ماهی قرمز هم گزارش شده اما در شرایط نگهداری در منزل متأسفانه به دلیل عدم توجه لازم در تغذیه و سایر موارد، عمر بیش از یک تا دو سال کمتر از حد انتظار است.

لطفی‌زاده درباره احتمال انتقال بیماری‌های مختلف از ماهی قرمز به انسان گفت: در صورتی که از دستکش برای تعویض آب استفاده شود و پس از تعویض آب، از دست زدن به چشم و دهان قبل از شستشوی کامل دست‌ها با آب و صابون خودداری شود و ماهی از مراکز معتبر تحت نظارت سازمان دامپزشکی خریداری شده باشد، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

وی با انتقاد از بزرگ‌نمایی افراد غیرکارشناس در رسانه‌ها در زمینه بیماری‌زایی ماهی قرمز گفت: تنها مرجع واجد صلاحیت برای اظهارنظر درباره بیماری‌های قابل انتقال بین ماهی قرمز و انسان سازمان دامپزشکی و دامپزشکان هستند و هرگونه اظهار نظر و انتشار شایعات درباره سالمونلوزیس، سل پوستی و غیره توسط مراجع دیگر فاقد اعتبار است.

لطفی‌زاده تاکید کرد: در صورتی که مردم به ماهی برای حفظ سلامت خود و حتی برای حفظ سلامت ماهی دست نزنند و از دستکش برای تعویض آب استفاده کنند خطری آنان را تهدید نمی‌کند.

 

نظر شما
ادامه