کد خبر: ۱۵۶۹

حکیم مهر -  مدیر کل اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی، ‌آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه پروبیوتیک به ارگانیزم‌های زنده‌ای گفته می‌شود که با مصرف به میزان لازم در سلامت فرد موثر است، گفت: همه باکتری‌ها مضر نیستند و گاهی بسیاری دیگر از اعضای خانواده باکتری‌های مضر برای بدن سودمند است.

پهلوانی  با بیان اینکه محصولات پروبیوتیک توانایی تغییر فلور میکروبی روده را دارند، اظهار کرد: نتایج تحقیقات فراوانی در اروپا و آمریکا نشان داد که غذاها و یا مکمل‌های پروبیوتیک آثار مثبتی بر سلامت انسان دارند.

وی با اشاره به وجود صد تریلیون باکتری زنده در روده به عنوان فلور طبیعی بدن گفت: میکروبها برای سلامت انسان مفید، مضر و یا خنثی هستند.

مدیر کل اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه فرآورده‌های لبنی به ویژه ماست پروبیوتیک از جمله فرآورده‌های حاوی باکتری‌های پروبیوتیک به شمار می‌آیند، افزود: ماست پروبیوتیک ماست غنی شده‌ای است که ارزش تغذیه‌ای آن بیش از ماست معمولی است و اسیدهای آمینه و چرب بدن را تامین می‌کند.

پهلوانی افزود: این ماست از نظر انواع ویتامین‌ها نظیر ویتامین A و C و ریبوفلاوین،‌ تیامین،‌ بیوتین، انسولین بسیار غنی‌تر از ماست معمولی است.

وی با استناد به نتایج یک بررسی منتشره در نشریه پزشکی بریتانیا گفت: این بررسی نشان داد بیماران سالمند بستری در بیمارستان با مصرف نوشیدنی حاوی ماست پروبیوتیک کمتر به اسهال ناشی از مصرف مداوم آنتی بیوتیک دچار شدند.

 

نظر شما
ادامه