کد خبر: ۱۵۳۶۲
hhh
با تعطیلی تنها باغ وحش ساری، برخی از وحوش و پرندگان نادر بی خانمان شده و تعدادی نیز در مسیر انتقال به پناهگاه حیات وحش تلف شدند و در حسرت رهایی ماندند.

به گزارش خبرنگار مهر از ساری، باغ وحش ساری در روستای طاهرده هر روزه میزبان طبیعت گردان و دوستداران حیات وحش بود، این در حالیست که از مدتی قبل، بازدیدکنندگان با پارچه نوشته این مجتمع فرهنگی و هنری برای همیشه تعطیل شد، مواجه هستند.

حدود 2300 قطعه پرنده و وحوش از انواع مختلف شامل شیر، طوطی سانان، خزنده، چرنده و ... در باغ وحش ساری وجود دارد که برخی از آنان در روزهای اخیر با نظارت محیط زیست به تالاب میانکاله منتقل شده اند.

تعطیلی باغ وحش ساری از سوی مدیر مجتمع صورت گرفته است و به گفته مسئولان محیط زیست، به رغم صدور موافقت اصولی، این باغ بسته شده است.

جواد باقری مدیر باغ وحش ساری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سه سال از فعالیت باغ وحش می گذرد، یادآورشد: حدود یکسال اخیر با مجوز رسمی از محیط زیست کشور مشغول فعالیت هستیم.

 

 

وی اظهار داشت: پرندگان، خزندگان و برخی گونه های وحوش موجود در این باغ وحش از نایاب ترین گونه های خاورمیانه یا جهان هستند.

نگهداری 50 گونه نادر حیات وحش

وی وسعت باغ وحش را دو هکتار بیان کرد و گفت: حدود 50 گونه مختلف جانوری و پرندگان در این باغ وحش زیست می کنند و نگهداری می شود و به عنوان نمونه سه نوع میمون در این باغ وجود دارد که نوع عنکوبتی آن در جهان بسیار نایاب است.

باقری ادامه داد: همچنین های طوطی سانان آن در کل خاورمیانه منحصربفرد است و شیری را که از باغ وحش تهران به اینجا منتقل کردیم بعد از دو سال یکی از بهترین شیرهای نر کشور تبدیل شد.

مدیر باغ وحش ساری یادآورشد: این باغ در ابتدا بصورت باغ پرندگان فعالیت داشت و سپس با دعوت برخی مسئولان شهری، تصمیم بر آن شد تا به باغ وحش تبدیل شود ولی در وسط کار، دست از حمایت کشیدند.

به گفته باقری، برخی از مسئولان محیط زیست استان و کارشناسان سنگ اندازی می کردند ولی در جلسه برخی نمایندگان و شورای شهر، درخواست شد تا مجوز باغ وحش صادر شود و سرانجام این مجوز از سوی محط زیست کشور صادر شد.

مدیر باغ وحش ساری یادآورشد: مجوز صادر شده موقت بود و در مدت یکسال فرصت داده شد تا مکان جدید معرفی کنیم و سرانجام زمین شخصی خود را معرفی کردم و هفت ماه طول کشید تا مجوزهای مختلف را بگیریم.

 

 

باقری عنوان کرد: اصلی ترین مجوز، تغییر کاربری بود، درحالیکه هیچ باغ وحشی نیاز به این مجوز ندارد ولی مسئولان محیط زیست از ارائه نامه برای دریافت استعلام تغییر کاربری اراضی به دستگاههای ذیربط خوداری کردند.

وی یادآورشد: یک ماه و نیم تا پایان مهلت قانونی مجوز موقت، مدارک مورد نیاز به تهران ارسال شد و تاکنون نامه مورد نظر برای دریافت مجوز تغییر کاربری به نهادهای مربوط از سوی محیط زیست استان صادر نشده است.

مدیر باغ وحش ساری افزود: در سی امین کمیته استانی محیط زیست در تهران عنوان شد با نظر مساعد نماینده محیط زیست استان، مدیر باغ وحش باید اقدامات مورد نیاز را انجام دهد و یکی از مواردی که مدنظر است تغییر کاربری است و با شرایط کنونی تا دو سال دیگر تامین این استعلام ممکن نخواهد بود.

وی عنوان کرد: همچنین با یک دامپزشک استان قرارداد منعقد و مدارکش را به دامپزشکی ارسال شد ولی به دلیل اینکه مجوز نداشتیم، برای همکاری دامپزشکی موافقت نکرد.

باقری یادآورشد: دامپزشکی معتقد بود که مجوز قبلی باطل شده و زمانی که مجوز نداشته باشید، اجازه فعالیت دامپزشک را نمی دهیم.

مدیر باغ وحش ساری ادامه داد: بر اساس صورتجلسه سی امین کمیته محیط زیست، ادامه فعالیت منوط بر تغییر کاربری و تایید دستگاههای دیگر عنوان شده است.

وی درباره سرنوشت حیوانات و وحوش گفت: در این راستا اقدام به تعطیلی باغ وحش کرده ام و درصدد آزادسازی پرندگان و رهاسازی آن در دامان طبیعت هستم.

 

 

جواد باقری ادامه داد: وقتی مجوز جدید داده نشد با پایان یافتن مهلت مجوز قبلی، محیط زیست اقدام به تعطیلی باغ وحش می کند و از اینرو تصمیم گرفتیم قبل از آنکه محیط زیست باغ را ببندد، آن را تعطیل کنیم.

تلف شدن برخی گونه ها در مسیر رهاسازی

وی از آزادسازی 45 گونه حیوان، خبرداد و گفت: متاسفانه چهار نوع در حین انتقال برای آزادسازی در مسر میانکاله، تلف شدند.

اظهار مدیر باغ وحش ساری درحالیست که کارشناس مسئول حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران نیز با اشاره به اینکه این نهاد اقدام به تعطیلی باغ وحش ساری نکرده است،می گوید: مدیر و مالک، شخصا تصمیم به تعطیلی گرفته است.

کوروش رییعی افزود: زمانیکه متوجه شدیم که باغ وحش در ساری فعالیت دارد و بدون دریافت مجوز اقدام به راه اندازی آن کرده بود، همان موقع اعلام شد که هر فعالیتی باید در چهارچوب یکسری ضوابطی انجام شود.

وی عنوان کرد: باغ وحش در بافت روستای طاهرده ساری واقع شده است و در آن انواع وحوش مانند، گراز، سگ، پرنده و ... در آن زیست می کنند و طبق ضوابط سازمان، چنین باغی نمی توان در چارچوب بافت روستا فعال باشد و باید خارج از بافت مستقر شود.

ربیعی یادآورشد: باغ وحش باید خارج از مناطق سکونتگاهی و نواحی حساس مستقر باشد زیرا بحث بیماریها مطرح است و از متصدی خواستیم تا از توسعه باغ وحش خوداری کند و دنبال مکان جدید برای انتقال باشد.

 

 

اخطاری برای تعطیلی باغ وحش صادر نشده است

وی تصریح کرد: این درحالیست که تاکنون اخطار و دستوری برای تعطیلی باغ صادر نکردیم.

به گفته ربیعی، متصدی باغ وحش، پنج مکان جدید را برای احداث باغ وحش از جمله پارک شهید زارع، دو نقطه در جاده خزر آباد و همچنین مکانی در حاشیه زمین موجود معرفی کرده است و ما با چند مکان موافقت کردیم ولی منابع طبیعی مشکل داشت.

این کارشناس یادآورشد: آخرین مکانی را که معرفی کرده بود و بازدید نیز داشتیم و اعلام کردیم که مشکلی از نظر فاصله با بافت روستایی وجود ندارد و استعلام های مورد نظر برای دامپزشکی و ... صادر شده است و به کمیته فنی سازمان نیز نامه دادیم.

وی اظهار داشت: قرار شد یکسال مجوز موقت داده شود تا در این مدت، برای انتقال به مکان جدید اقدام شود و موافقت اصولی برای طرح صادر شد و اعلام کردیم تا برای جانمایی جدید اقدام شود.

ربیعی گفت: در عین حال در مدت یکسال گذشته تاکید کردیم که در مکان موجود، توسعه بنا داده نشود که این کار صورت گرفت و اکنون که موافقت اصولی صورت گرفته است، مالک بنا به دلایلی اقدام به تعطیلی آن گرفته است.

 

 

وی اظهار داشت: مجوز موقت برای این است که نسبت به جابجایی و انتقال به مکان جدید اقدام شود درحالیکه متصدی خود اقدام به تعطیلی باغ وحش کرده است.

استان مازندران دارای گونه های منحصربفرد و رویایی از حیات وحش است که در زیستگاههای مختلف استان بسر می برندد و بخشی از گونه در کلکسیون باغ وحش ساری گردآوری شده اند.

 

 

نظر شما
ادامه