کد خبر: ۱۵۳۳

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی از تعطیلی حدود 40 تا 45 کشتارگاه سنتی در سطح کشور خبر داد و اعلام کرد در پنج سال آینده تعداد کشتارگاههای نیمه صنعتی از 400 به 100 کشتارگاه کاهش می‌یابد.
 دکتر مجتبی نوروزی درباره تجمیع کشتارگاههای سنتی در کشور گفت: به منظور تجمیع کشتارگاههای سنتی درکشور سالانه حدود 40 تا 60 کشتارگاه سنتی تعطیل می شود، ضمن اینکه تا 5 سال آینده در برنامه ای عملیاتی حدود 300 کشتارگاه سنتی تجمیع می شود.
وی بیان کرد: درمدت 5 سال آینده کشتارگاههایی که فاقد وضعیت بهداشتی مورد نظر سازمان دامپزشکی باشندۀ تعطیل خواهند شد.
تجمیع کشتارگاههای سنتی
دکتر نوروزی اظهارداشت: در 5 سال آینده میزان کل کشتارگاههای نیمه صنعتی و سنتی که کف شرایط بهداشتی مورد نظرسازمان را داشته باشند به 100 کشتارگاه تقلیل می یابند، این در حالی است که هم اکنون بالغ بر 400 کشتارگاه در سطح کشور فعالیت دارند.
وی با اشاره به تعطیلی تعدادی از کشتارگاههای غیربهداشتی دراستان مازندارن عنوان کرد: تجمیع کشتارگاههای سنتی بحثی چالشی است، زیرا باید کلیه مسایل اجتماعی، اعتراضات صنف قصابان همچنین تامین گوشت آن بخش و یا شهرستان مورد توجه قرار گیرد، به همین لحاظ این پروسه باید با همکاری سازمان دامپزشکی، وزارت کشور، نیروی انتظامی و شبکه بهداشت عملیاتی شود.
دکتر نوروزی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 40 تا 45 کشتارگاه سنتی در سطح کشورتعطیل شده است که آمار نهایی در پایان سالجاری اعلام می شود.
وی اعلام کرد: بالغ بر206 کشتارگاه صنعتی طیور در کشوردرحال فعالیت هستند که 10 تا 15 کشتارگاه دیگر در سال آینده افتتاح خواهد شد، ضمن اینکه معادل 40 کشتارگاه صنعتی دام در حال فعالیت است و30 تا 40 کشتارگاه نیزدر حال احداث است.

واردات گوشت گرم بسته بندی شده از برزیل
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی بر روند واردات، صادرات و ترانزیت گوشت دام و طیور به کشور اظهارداشت: در حال حاضر فضا برای واردات گوشت گرم بسته بندی شده در خلاء از کشور برزیل باز است که باید درخواست از سوی بخش خصوصی ارایه شود و سازمان دامپزشکی نیز مشکلی از نظر صدورمجوز، اعمال نظارتهای بهداشتی و ترخیص محموله ها ندارد.
وی عنوان کرد: یک پارتی محموله گاو شیری به تعداد 2 هزار و 360 راس با اعمال کلیه نظارتهای بهداشتی تاکنون وارد کشور شده است.
 برای نخستین بار از سوی فائو مصوب شد
انتخاب آزمایشگاه مرجع دامپزشکی ایران به عنوان آزمایشگاه منطقه‌ای
سند موافقتنامه همکاری بین آزمایشگاه مرجع بین‌المللی سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد (FAO)، سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) و آزمایشگاه مرجع سازمان دامپزشکی جمهوی اسلامی ایران به امضاء رسید.

در پی همکاری دوسویه علمی و فنی سازمان دامپزشکی کشور با بخش بهداشت دام دفتر سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد (FAO) در سال‌های گذشته، نهم اسفند 1388 سند موافقتنامه همکاری بین آزمایشگاه مرجع بین‌المللی سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت دام مستقر در کشور ایتالیا با آزمایشگاه مرجع سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران (آزمایشگاه مرکز تشخیص (CVL)) امضا شد.

این موافقتنامه در 23 بهمن ماه سال جاری توسط پروفسور ایگینو آندریگتو ـ دبیرکل آزمایشگاه مرجع بین‌المللی سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد ـ و سازمان جهانی بهداشت دام که یکی از چهار آزمایشگاه مرجع بین‌المللی برای تشخیص بیماریهای طیور است، امضاء و در نهم اسفند با امضاء دکتر نوروزی ـ رییس سازمان دامپزشکی کشور ـ نهایی شد.

مدت زمان اجرای عملیات این موافقتنامه دوسال تعیین شده است که پس از طی زمان مذکور آزمایشگاه مرجع دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، نقش آزمایشگاه منطقه‌ای آسیای میانه و قفقاز را به عنوان یک آزمایشگاه مرجع مورد تایید و مجاز بین‌المللی ـ منطقه‌ای در تشخیص بیماری‌های طیور عهده‌دار خواهد شد.

این نخستین بار در تاریخ کشورمان است که یک آزمایشگاه ایرانی موفق به انعقاد موافقتنامه همکاری با یک آزمایشگاه مرجع بین‌الملی شده است که ارتقاء سطح کیفی و علمی آزمایشگاه مرجع جمهوری اسلامی ایران از حداقل مزایای این موافقتنامه به شمار می‌رود.

توضیح حکیم مهر :

 

کماکان خبرگزاری مهر در خبرهای خود دکتر نوروزی را بصورت جعلی معاون وزیر جهاد کشاورزی معرفی می کند (که البته در این خبر اصلاح شده است) و سایت سازمان دامپزشکی کشور هم علیرغم اطلاع از این عنوان جعلی مبادرت به درج آن می نماید. شایسته است مسئولین ارجمند بجای دل بستن به عناوین غیرواقعی در صدد دفاع از حقوق و جایگاه سازمان دامپزشکی برآیند و تا صدور حکم معاونت وزارت جهاد کشاورزی برای رئیس سازمان دامپزشکی (که امری بجا و مورد انتظار است) از بکار بردن چنین عناوینی خودداری نمایند.

 

نظر شما
ادامه