کد خبر: ۱۵۱۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر -  یادداشت مدیر مسئول / 9 : PCV و محاسبات مایعات از دست رفته

 

PCV یا حجم فشرده سلولی یکی از شاخصهای مناسب برای تعیین میزان مایعات از دست رفته بدن در اثر اسهال یا استفراغ است. میزان PCV به طور طبیعی در سگ و گربه به ترتیب 45 و 35 درصد است. اگر حیوانی به کلینیک ارجاع داده شود که دچار دهیدراتاسیون باشد می‌توان با توجه به PCV میزان مایعات از دست رفته را تعیین نمود.
فرض کنید گربه‌ای با وزن 6 کیلوگرم و با PCV (42%) به دامپزشک ارجاع داده شده است. با توجه به آنکه اولاً در مواقع دهیدراتاسیون به دلیل کسر مایعات ، میزان PCV افزایش می‌یابد و ثانیاً بطور تقریبی هر یک درصد افزایش PCV معادل از دست رفتن 10 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است می‌توان حدس زد که حیوان چقدر مایعات از دست داده است.
7=35-42 (درصد افزایش PCV)
کافی است درصد افزایش PCV را در 10 و حاصل آن را در وزن بدن گربه ضرب کنید تا به عدد 420 میلی لیتر به عنوان میزان مایعات از دست رفته برسید.
در مورد میزان مایعات از دست رفته در صورتی که آزمایش خون و محاسبه PCV ممکن نباشد هم می‌توان از تعداد استفراغ یا اسهال رخ داده هم استفاده کرد.
مطابق آنچه در منابع مختلف آمده ، به طور تقریبی می‌توان گفت هر بار استفراغ یا اسهال باعث از دست رفتن 4 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن حیوان می‌شود.
مثلاً اگر سگی با وزن 10 کیلوگرم سه بار استفراغ کرده باشد باید وزن را در تعداد استفراغ و حاصل را در 4 ضرب کنید که در این مثال معادل 120 میلی  لیتر خواهد بود.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ف
|
-
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۷
0
1
قسمت دوم مطلب عالي بود.
dr schendi
|
-
|
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
0
1
merc
امیر امامی دانشجوی ارشد بافت شناسی دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
2
0
سلام،تزریق سرم در حیوانات فرمول و محاسبه سنگین مثل انسان را ندارد
نظر شما
ادامه