کد خبر: ۱۴۷۷۹

حکیم مهر - گروهی از محققان مرکز تحقیقات لانگلی ناسا اخیرا پوشش‌هایی را آزمایش کرده‌اند که روزی میزان آلودگی حشرات بر روی بال‌های هواپیماهای تجاری را کاهش می‌دهند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طی چند روز، «تیم حشره» پوشش‌هایی را از طریق مجموعه‌ای از خیزش و فرودهای واقعی بر روی هواپیمای HU-25C Falcon متعلق به ناسا آزمایش کردند.

به گفته میا سیوچی، محقق مواد در مرکز لانگلی ناسا، دلیل انجام چنین آزمایش‌هایی در ارتفاعات پایین یا اوج‌گیری‌ها و فرود‌ها این است که آلودگی حشرات در هر جای زمین و در ارتفاع کمتر از هزار پایی رخ می‌دهد.

چنین آلودگی به دلیل مصرف فزاینده سوخت، نه تنها موجب ایجاد خسارات به خطوط هوایی بلکه منجر به آلودگی روزافزون به هنگام سوختن سوخت می‌شود.

هر دوی این مباحث برای تیم علمی که به عنوان بخشی از پروژه «هوانوردی مسئول محیط» فعالیت می‌کنند، مهم تلقی می‌شود.

برای هر پرواز آزمایشی، محققان سطوح پوشیده با پوشش‌های مهندسی‌شده را به بدنه متصل کردند و سپس از سطح «کنترل» برای هر یک از بال‌های HU-25C استفاده کردند. آن‌ها در مجموع، هشت پوشش پرواز را آزمایش کردند.

این دانشمندان آزمایش‌های کنترل را با این فرض انجام دادند که آیا چنانچه دیگر سطوح با این پوشش پوشیده نشوند، همان تراکم حملات حشرات را جذب می‌کنند یا خیر.

به عبارت دیگر، چنانچه پوشش‌های مهندسی‌شده با ردیف‌های کمتر حشرات در مقایسه با سطوح کنترل باز می‌گشتند، این پوشش کارآمد می‌بود و سیوچی و تیمش دریافتند که سطوح پوشیده‌شده دارای ردیف کوچکتری از حشرات بودند.

یکی از تفاو‌ت‌های قابل توجه در مشخصه پسماند‌های حشرات بین سطوح پوشیده و پوشیده‌نشده با پوشش ارائه‌شده، ناحیه کوچکتر پسماند است.

در برخی موارد، ارتفاع پسماندها نیز کاهش یافته بود و ترکیب ارتفاع پایین‌تر و ناحیه کوچک‌تر پسماند می‌تواند به کاهش اختلال در فرایند پرواز کمک کند.

علاوه بر کاهش تعداد و اندازه پسماندها، پوشش‌ها باید به اندازه کافی برای تحمل زمان طولانی عملکرد و حتی برای سال‌ها بادوام باشند.

بنابراین، تعدادی از سطوح خوش‌آتیه‌تر در حال گذراندن آزمایش‌های دوام‌پذیری محیطی در شرایطی هستند که رطوبت باران و تشعشع مافوق‌بنفش را تقلید می‌کنند.

 

نظر شما
ادامه