کد خبر: ۱۴۷۳۵

حکیم مهر - مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری آبزیان از سیستم مراقبت فعال و غیر فعال در مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردابی کشورخبرداد.
به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی، دکتر کاظم عبدی با اعلام این خبر اظهار داشت: این طرح در راستای اجرای قوانین سازمان دامپزشکی کشور از آبان ماه سال جاری به اجرا در آمده است.
وی ادامه داد: به منظور تضمین سلامت مولدین و ماهیان قزل آلای رنگین کمان ایران در برابر بیماری های مهم و اخطار کردنی ویروسی و سایر بیماری‌های مهم باکتریایی، طرح جدید اجرای سیستم مراقبت ماهیان سردابی کشور بوسیله ادارات بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان در ادارات کل دامپزشکی سراسر کشور به مورد اجرا در آمده است.
مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان گفت: در این طرح سه بیماری مهم ویروسی سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی (VHS)، نکروز عفونی بافت‌های خونساز (IHN) و نکروز عفونی لوزالعمده (IPN) و نیز سه بیماری مهم باکتریایی استرپتوکوکوزیس، فورونکلوزیس و یرسینیوزیس به دلیل اهمیت بالای این بیماری‌ها در کشور، مورد بررسی و پایش قرار خواهند گرفت.
وی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح پایش مولدین حامل بیماری و حذف آنها از چرخه تولید، تعیین آخرین وضعیت بیماری‌ها در مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردابی و تخمین وضعیت آینده بیماری‌ها است.
عبدی تصریح کرد: پیشگیری از وقوع و شیوع بیماری‌های واگیر اگزوتیک و کنترل بیماری‌های آندمیک کشور از دیگر اهداف این طرح است.
وی بیان کرد: در 6 ماهه نخست سال جاری از 119 مرکز تکثیر، هفت هزار و 140 نمونه بچه ماهی گرفته شد. بر روی این نمونه ها 87 آزمایش مختلف ویروسی و چهار هزار و 544 آزمایش کشت باکتری انجام شد.
مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری آبزیان اضافه کرد: در سال جاری گزارشی از بیماری های ویروسی و نیز فورونکلوز باکتریایی گزارشی نشده است. ولی در هفت ماهه نخست سال جاری 105 مورد استرپتوکوکوزیس و حدود 30 کانون یرسینیوز گزارش شده است.
وی گفت: استرپتوکوکوزیس مهمترین بیماری حال حاضر ماهیان سردابی کشور بوده و بهترین روش مقابله با این بیماری اجرای واکسیناسیون و رعایت مسایل امنیت زیستی (بیوسکیوریتی) در مزارع است.

 

نظر شما
ادامه