کد خبر: ۱۴۷۲۲

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: خشکسالی‌های اخیر منطقه جازموریان موجب کاهش کیفیت دام‌ها و افزایش بروز بیماری‌های عفونی و متابولیک شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، ابراهیم توکلی در جمع خبرنگاران با اشاره به خشکسالی‌های منطقه جازموریان و اثرات آن بر روی دام‌های زیاد منطقه اظهار داشت: کاهش شدید علوفه مرتعی، منابع آبی سالم مورد استفاده در تامین آب شرب دام و مواد غذایی موجب فقر غذایی دام و به دنبال آن افت لاشه، کاهش تولید شیر، پشم، کرک، افزایش سقط، شیوع بیماری‌های دامی و ایجاد تلفات در دام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان عنوان کرد: کاهش مواد غذایی موجب پایین آمدن مقاومت دام در برابر بیماری‌های عفونی، بروز بیماری‌های متابولیک و مسمومیت‌ها می‌شود.

توکلی با اشاره به در دسترس نبودن آب کافی و سالم برای شرب تصریح کرد: نبود آب کافی دام را در مقابل عفونت‌های انگلی و یا باکتریایی مستعد و موجب کاهش آبستنی و زاد و ولد می‌شود.

وی بیان داشت: در صورت بروز خشکسالی بیشتر دامداران و عشایر به علت عدم قدرت نگهداری دام به دلیل بالا بودن قیمت علوفه حتی مجبور به فروش دام خود و یا اعزام آن به کشتارگاه قبل از پروار شدن می‌شوند که نتیجه آن کاهش کیفیت لاشه، افزایش میزان لاشه ضبطی، کاهش قیمت دام زنده و اعزام دام‌های مولد به کشتارگاه است.

توکلی با بیان اینکه در منطقه جازموریان تا قبل از بروز خشکسالی، این مرتع به عنوان منبع اصلی غذای دام مرتعی جنوب کرمان و قسمتی از استان سیستان و بلوچستان بوده است، خاطرنشان کرد: خشکسالی منطقه موجب کاهش کیفیت لاشه دام‌ها و افزایش بروز بیماری‌های عفونی و متابولیک شده است.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان اذعان داشت: کاهش شدید آب شرب مناسب در منطقه جازموریان، دامداران را با مشکلات عدیده‌ای جبرای تامین آب شرب دام‌ها مواجه کرده است.

وی گفت: این امر سبب شده به دلیل مصرف آب غیر بهداشتی و ناسالم توسط دام‌ها میزان بروز مسمومیت‌ها و بیماری‌های عفونی در دام‌های منطقه افزایش یابد.

توکلی عنوان کرد: در صورت ادامه وضع موجود بیم آن می‌رود که جمعیت دامی منطقه با خطرات جدی روبه‌رو شود و در صورتی که اقدامات لازم برای احیای منطقه جازموریان از طریق رهاسازی آب هلیل‌رود، تجهیز پمپ‌های آب و سایر اقدامات لازم صورت گیرد، علاوه بر افزایش جمعیت دامی منطقه ظرفیت زیادی برای تولید گوشت قرمز برای تامین نیاز استان و حتی کشور به وجود می‌آید.

 

نظر شما
ادامه