کد خبر: ۱۴۲۹۷
حکیم مهر - معاون صید و بنادر سازمان شیلات از کاهش صادرات محصولات شیلاتی ایران به اروپا طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: سال گذشته 64 هزار تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش 262 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد که تفاوت آن با سال‌های اخیر کاهش سهم اروپا و افزایش سهم کشورهای آسیای جنوب شرقی از این میزان صادرات است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، علی اصغر مجاهدی در نشست خبری به مناسبت هفته دریانوردی اظهار کرد: سال گذشته میزان صید انواع محصولات شیلاتی در آب‌های جنوبی وشمالی کشور به 500 هزار تن رسید که در این میان دریای خزر تنها پنج درصد سهم داشت و حدود 460 هزار تن از انواع آبزیان از آب‌های جنوبی کشور صید شده بود.

وی افزود: صید آبزیان از آب‌های جنوبی کشور 460 هزار تن (55 درصد) از آب‌های شمالی کشور 40 هزار تن (پنج درصد) و میزان تولید از طریق آبزی پروری حدود 340 هزار تن (40 درصد) بوده است.

کاهش صید کیلکا به کمتر از 24 هزار تن

معاون صید و بنادر سازمان شیلات اظهار کرد: در سال‌های گذشته میزان صید کیلکا از دریای خزر حدود 95 هزار تن بود که پس از ورود شانه دار مهاجم از طریق دریای سیاه به کمتر از 24 هزار تن کاهش یافت.

مجاهدی ادامه داد: شانه دار مهاجم پس ازورود به دریای خزر اکوسیستم منطقه را بر هم زد چرا که غذای آن‌ها همان غذای کیلکا بوده و همچنین از تخم بچه ماهی خاویاری نیز تغذیه می‌کند که این امر باعث کاهش شدید ذخایر ماهیان خاویاری نیز در دریای خزر شد.

پیشنهاد ایران برای مبارزه بیولوژیک با شانه دار مهاجم

وی گفت: از آنجاکه دریای خزر دریای بسته‌ای است و اجرای هر گونه تصمیمات منوط به تایید پنج کشور حوزه دریای خزر است برای مبارزه بیولوژیکی با این شانه دار مهاجم ایران پیشنهاد کرد تا شانه دار مهاجم رقیبی به این دریا وارد کند تا ازطریق آن بتوان این شانه دار مهاجم را از بین برد.

معاون صید و بنادر سازمان شیلات افزود:‌ علیرغم تایید پیشنهاد ایران در نشست‌های مختلف اما در سطوح تصمیم گیری کلان پیشنهاد ایران مورد تایید قرار نگرفت شاید عدم تایید این طرح به این علت بود که دیگر کشورهای حوزه دریای خزر نمی خواستند این طرح از سوی ایران پیشنهاد و اجرا شود یا این که به دلیل تراکم بیشتر این شانه‌دار مهاجم در کرانه جنوبی آن‌ها آسیب کمتری از این گونه جدید می‌دیدند.

مجاهدی اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که شانه دار مهاجم از طریق ولگا و کشتی‌هایی که از این مسیر به دریای خزر آمده‌اند ورود پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: گروه دیگری از صید ماهیان در آب‌های شمالی به ماهیان استخوانی مانند کپور، سفید و ... اختصاص دارد که درسال گذشته میزان صید آن به 16 هزار تن رسید.

معاون صید و بنادر سازمان شیلات ادامه داد: در سال 2010 صید جهانی آبزیان 88 میلیون تن بوده است که صید دریایی آن 77 میلیون تن و صید در منابع داخلی 11 میلیون تن بوده است.

مجاهدی همچنین درباره صید از اقیانوس هند اظهار کرد:‌در سال 2012 میلادی 21 درصد کل صید تن ماهیان در غرب و 12 درصد صید اقیانوس هند توسط شناورهای ایرانی انجام شده که با وجود آن که روند صید در اقیانوس هند طی سال‌های اخیر افزایش یافته نسبت صید ایران نیز بیشتر شده است.

آمار صیادی در سال‌های اخیر واقعی است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که برخی از کارشناسان و مسوولان گذشته در خصوص غیر واقعی بودن آمار تولید و صیادی ارائه شده از سوی سازمان شیلات سخن می گویند نظر شما چیست، گفت: سیستم ثبت آمار صیادی در کشور بهترین نظام ثبتی آمار است به گونه‌ای که در سال‌های گذشته سازمان فائو به کشورهای جهان راهکاری را برای ثبت آمار و اطلاعات مربوط به صیادی و تولید محصولات شیلاتی را ارائه داد اما پس از آن که نظام ثبت آماری صیادی در ایران را مطالعه کرد در اظهار نظری اعلام کردایران بهترین سیستم ثبت آماری را دارد و لزومی به استفاده از این راهکار نیست.

معاون صید و بنادر سازمان شیلات ادامه داد: براساس این سیستم، ثبت آمار صیادی در شمال به صورت تمام شماری انجام می‌شود و در آب‌های جنوبی نیز به صورت نمونه گیری و به تامین کل صورت می گیرد که با توجه به بررسی‌ها و تحلیل‌های آماری آن در مراحل بعدی، می توان گفت محاسبه آمار صیادی و تولید انواع محصولات شیلاتی در این سازمان با دقت بالایی صورت می گیرد.

واگذاری هشت بندر صیادی در سال جاری به بخش خصوصی

مجاهدی افزود: در کشور 74 بندر و 119 مرکز تخلیه صید وجود دارد که تاکنون 34 بندر خصوصی سازی شده‌اند وامسال هشت بندر دیگر نیز به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

وی با بیان این‌که با واگذاری هشت بندر دیگر به بخش خصوصی دیگر بندری که قابل واگذاری باشد باقی نمی ماند گفت: برای واگذاری دیگر بنادر باید ابتدا آن‌ها را با تامین منابع مالی تجهیز کنیم تا قابلیت واگذاری داشته باشند.

معاون صید و بنادر سازمان شیلات ادامه داد: در واگذاری بنادر صیادی از اصل 44تبعیت نمی‌شود چرا که معتقدیم مالکیت این بنادر را نمی توان به بخش خصوصی واگذار کرد بلکه با تبیعت از اصل 88 قانون اساسی تنها خدمات بندری واگذار می‌شود که شامل کنترل ورود و خروج ناوگان، ثبت اطلاعات آن‌ها و صیادی، خدمات قبل و پس از سفر به صیادان و ... است.

اجازه افزایش ظرفیت ناوگان صیادی داده نمی‌شود

مجاهدی گفت: از نوسازی ناوگان صیادی استقبال می کنیم اما دراین روند از افزایش ظرفیت مجموع ناوگان صیادی جلوگیری می‌شود چرا که اکوسیستم کنونی بیش از این تحمل بهره برداری را ندارد.

وی افزود: ناوگان صیادی در آب‌های دور به خوبی تجهیز شده‌اند به طوری که 80 درصد از آن‌ها به تجهیزاتی مانند یخچال و سردخانه مجهز هستند و ضایعات صیادی آن‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

توقیف نفتکش هندی در آب‌های جنوبی

معاون صید و بنادر سازمان شیلات اظهار کرد:‌ اخیرا نفت کش هندی در آب‌های جنوبی کشور توقیف شده است که آلودگی‌های زیست محیطی بسیاری ایجاد می کرد این توقیف با همکاری سازمان محیط زیست، سازمان بنادر وسازمان شیلات انجام شده است و در حال برآورد خسارات‌های ناشی از ایجاد این آلودگی هستیم.

 

نظر شما
ادامه