کد خبر: ۱۴۲۵۸

حکیم مهر - سازمان دامپزشکی کشور همواره پایش‌های خود را برای مقابله با ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ادامه می‌دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان چند سالی است که در کشورهای مختلف بخش دامپزشکی را درگیر کرده است. در ایران نیز با وجود آنکه مشکلی وجود نداشته، اما سازمان دامپزشکی کشور پایش‌های دوره‌ای خود را هرساله انجام می‌دهد.

دکتر محسن مشکات افزود: سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی (فائو) درباره شیوع مجدد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به کشورهای مختلف هشدار داده است و در این راستا سازمان دامپزشکی نیز بیکار ننشسته و پایش‌های خود را ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: هنوز گزارش نهایی مربوط به پایش‌های انجام‌شده به جمع‌بندی نرسیده، اما همچنان در حال انجام است.

مشکات ادامه داد: ویروس N1H9 ویژه طیور بوده، اما دو نوع H7 و N5 جزء سویه‌هایی است که بین انسان و پرندگان مشترک بوده و قابل انتقال است.

وی تصریح کرد: با سازمان محیط زیست کشور هماهنگی‌هایی انجام شده که در مقابل پرندگان ورودی به تالاب‌ها و محیط زیست کشور هوشیار باشند.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشکلی در صنعت طیور کشور به‌وجود نیاورده است

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان مهاجر منتقل می‌شود که در این راستا سازمان محیط زیست کشور باید در مقابل مرگ ناگهانی پرندگان مهاجر در تالاب‌ها هوشیار باشد.

مشکات تأکید کرد: پایش‌های همکاران سازمان دامپزشکی کشور از مرغداری‌های صنعتی و طیور بومی روستاها به‌صورت دائم انجام می‌شود و تاکنون گزارشی درباره احتمال شیوع بیماری به این کشور مشاهده نشده است.

گفتنی است، هرساله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان قربانیان زیادی را در کشورهای مختلف می‌گیرد، اما در جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل پایش‌های دقیق سازمان دامپزشکی تاکنون مورد مشکوک انسانی گزارش نشده است.

 

نظر شما
ادامه