کد خبر: ۱۴۲۲۲

حکیم مهر - دانشمندان کشف کرده اند که هرچقدر یک حیوان کوچکتر باشد نرخ متابولیک آن سریعتر است و زمان برایش آهسته تر می گذرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، کشف جدید دانشمندان درباره گذشت زمان آهسته برای حیوانات کوچکتر به این معنا است که برای طیف وسیعی از گونه ها ادراک زمان مستقیما به اندازه آنها ارتباط دارد.

نتایج این تحقیق که در مجله رفتار حیوانی منتشر شده از مطالعه و تحقیق درباره توانایی حیوانات برای تشخیص درخششهای جداگانه نوری که به سرعت سوسو می زند گرفته شده است.

" بسامد شاخص در سوسو زدن " به معنای لحظه ای که به نظر می رسد درخشش ها با هم ادغام شده و یک منبع نور ثابت به نظر می رسد، ارائه کننده نشانه ای از درک زمان است.

مقایسه مطالعات انجام شده از این پدیده در حیوانات مختلف نشان دهنده ارتباط آن با اندازه حیوان است.

دکتر اندرو جکسون از کالج ترینیتی دوبلین به عنوان رئیس این گروه تحقیقات اظهار داشت: بسیاری از محققان این مسئله را در حیوانات مختلفی با اندازه گیری درک آنها از نور لرزان و یا درحال سوسوزدن بررسی کرده اند. برخی از حیوانات می توانند یک سوسوی نسبتا سریع را درک کنند و برخی دیگر سوسوی آهسته تر را درک می کنند.

وی افزود: نکته جالب تفاوت فاحش بین گونه های بزرگ و کوچک است. حیوانات کوچکتر از ما دنیا را به صورت حرکت آهسته مشاهده می کنند. تمرکز ما در این تحقیقات روی مهره داران بود، اما اگر به مگسها نگاه کنید، متوجه می شوید که آنها سوسوی نور را تا چهارمرتبه سریعتر از آنچه که ما می توانیم درک می کنند. این امر نشان می دهد که یک مگس همه چیز را به حرکت آهسته می بیند.

در این آزمایش 30 گونه از جمله جوندگان، مارماهی ها، مارمولکها، جوجه ها، کبوترها، سگها، گربه ها و  لاک پشتهای پشت چرمی مورد بررسی قرار گرفته اند.

کوین هیلی دانشجوی دکترای دانشکده علوم طبیعی در کالج ترینیتی دوبلین به عنوان یکی از نویسندگان این تحقیق اظهار داشت: نتایج ما از اهمیت ادراک زمان در حیوانات حکایت می کند. توانایی درک زمان در مقیاس بسیار کوچک ممکن است توضیح دهنده تمایز بین حیات و مرگ برای اورگانیسمهایی باشد که به سرعت حرکت می کنند.

گرم راکستون از دانشگاه سنت اندروز در اسکاتلند که در این تحقیقات حضور داشت گفت: این تحقیق تواناییهای تأثیرگذار مغز کوچکترین حیوانات را مورد تأکید قرار می دهد. مگسها شاید نتوانند از تفکر عمیق برخوردار باشند اما تصمیم گیران بسیار سریعی هستند.

 

نظر شما
ادامه