کد خبر: ۱۴۲۰۰
حکیم مهر - به‌دلیل عبور و مرور و چهارراه بودن استان قم و وجود دام‌شهر در این استان، کانون‌های بیماری در آن بیش از سایر نقاط کشور است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر بیماری خاصی در بخش دام، طیور و آبزیان کشور وجود ندارد.

دکتر محسن مشکات افزود: بر اساس آخرین اطلاعات در مردادماه سال جاری، 57 کانون تب برفکی در کشور گزارش شده است که 32 کانون گاوی و 25 کانون گوسفندی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد کانون‌های موجود در مقایسه با ماه گذشته 50 درصد کاهش داشته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 94 کانون وجود داشت، از کاهش چشمگیری برخوردار بوده است.

مشکات استان قم را دارای بیشترین کانون‌های تب برفکی برشمرد و ادامه داد: به‌دلیل وجود دام‌شهر در این استان و نقل و انتقالات و جابه‌جایی‌های مختلف دام‌ها، احتمال وجود بیماری در این استان بالاتر است.

وی تصریح کرد: نظارت‌ها نیز در این منطقه افزایش بیشتری دارد، اما چهارراه بودن این استان باعث شده که کانون‌های تب برفکی بیشتری گزارش شود.

 

واکسیناسیون چهارمیلیون گاو علیه تب برفکی

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: در تیر و خردادماه سال جاری چهار میلیون گاو بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند که در فاز دوم نیز دوباره واکسیناسیون جمعیت‌های دامی از اواخر شهریورماه آغاز می‌شود.

مشکات درباره وضعیت آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان با توجه به سردی هوا در کشور تأکید کرد: پایش‌های سازمان دامپزشکی و نمونه‌برداری‌های انجام‌شده ادامه دارد تا رد پای ویروس را شناسایی کنیم.

وی اظهار داشت: به تعدادی از مرغداری‌های بومی و صنعتی نیز به‌صورت تصادفی سر زده شده و نمونه‌گیری‌هایی انجام می‌شود.

مشکات همچنین گفت: در فصل سرما حساسیت طیور به آنفلوآنزا بیشتر می‌شود و حساسیت سازمان دامپزشکی نیز در این راستا بالاتر می‌رود.

وی در پایان افزود: در بخش آبزیان نیز مشکل خاصی گزارش نشده است و مراقبت‌های سازمان دامپزشکی همچنان در بخش‌های مختلف طبق روال گذشته ادامه خواهد داشت.

 

نظر شما
ادامه