کد خبر: ۱۳۷۲۴

حکیم مهر - رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در مراسم افتتاح ساختمان جدید تحقیقاتی مرکز ملی تحقیقات فراوری و بهداشت آبزیان، از تولید ده ها فراورده دارویی نایاب و حساس از آبزیان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، عباسعلی مطلبی در این مراسم اظهار کرد: از آبزیان دریایی نظیر اسفنج های دریایی ، جلبک ها و سایر آبزیان داروهای ضد سرطان ، آنتی باکتریال ، داروهای محیط های کشت آزمایشگاهی و فراورده های بیولوژیک استحصال و در اختیار صاحبان صنایع و مردم می گذاریم .
وی با اشاره به اینکه هیچ جزئی از ماهی نیست که ارزش غذایی نداشته باشد، خاطرنشان کرد: تا پایان برنامه پنجم یکصد نوع محصول از آبزیان تولید می کنیم.
*تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آبزی در کشور
به گفته مطلبی؛ هم اکنون میزان تولید آبزیان در کشور حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است که در افق چشم انداز ۱۴۰۴ می خواهیم میزان تولید آبزیان را به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال برسانیم .
وی اظهار کرد : با توجه به شرایط دریاها و منابع محدود باید از فرصت ها به نحو بهینه استفاده کنیم.
*تحقیقات عامل کاهش ریسک و افزایش سود
رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با تاکید بر لزوم انجام عالمانه کارها برای کاهش هزینه ها افزود: تحقیقات به سرمایه گذار اجازه می دهد که با حداقل خطرپذیری و حداکثر سود، اقدام به سرمایه گذاری کند.
وی با اشاره به اهمیت تامین پروتئین های حیوانی برای جمعیت کشور خاطرنشان کرد : تامین همه پروتئین مورد نیاز از طریق گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم مرغ میسر نیست و آبزیان با توجه به ارزش غذایی بالا می توانند در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند.
دکتر مطلبی متوسط میزان پروتئین حیوانی مورد نیاز روزانه برای هر نفر را ۲۹ گرم عنوان و خاطرنشان کرد : هدف گذاری کشور در برنامه چهارم تامین ۲۹ گرم و در برنامه پنجم ۳۵ گرم است که در این میان سهم آبزیان شش گرم پروتئیین خالص است .
وی ادامه داد: تامین ۲۹ گرم پروتئین حیوانی با کمترین وابستگی در حوزه آبزیان قابل دستیابی است .
*هفت برنامه راهبردی در حوزه شیلاتی
رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور یاداور شد : در نقشه جامع علمی کشور ، ۸۳ برنامه راهبردی تعریف شده که هفت برنامه در حوزه شیلاتی است .
دکتر مطلبی افزود: اگر می خواهیم توسعه پایدار داشته باشیم باید صنایع تبدیلی ایجاد و در موضوع تنوع محصول تبلیغ کنیم .
وی تصریح کرد : هدف گذاری ما این بود که ۴۰ نوع فراورده از آبزیان را برای کشور تعریف کنیم و در بحث توسعه آبزی پروری باید طرحی نو در اندازیم و فناوری های نوین مانند پرورش های متراکم از جمله پرورش ماهی در قفس و محیط های محصور (پن کالچر) را به کار گیریم.
وی اختصاص سهم نیم درصد پژوهش های کاربردی را در توسعه پژوهش بسیار موثر و در نهایت موجب کمک به سرمایه گذاری بهینه و در نتیجه اشتغال و توسعه پایدار عنوان کرد.
رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به مناسب بودن گیلان برای پرورش آبزیان و تحقیقات شیلاتی یادآور شد: امکان سنجی پرورش ماهی در خزر را با اولویت ماهیان بومی خاویاری ، سفید ، آزاد و سوف در حال انجام داریم که به نتایج خوبی نیز دست یافتیم .
دکتر مطلبی اضافه کرد: مرکز ملی تحقیقات فراوری و بهداشت آبزیان کشور واقع در بندرانزلی می تواند به مرکز رشد و پارک فناوری در حوزه آبزیان تبدیل شود.

 

نظر شما
ادامه