کد خبر: ۱۳۶۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی جنوب کرمان، مرکزی، بوشهر و قزوین

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان:
سردخانه کشتارگاه جیرفت راه‌اندازی می‌شود


مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: درجلسه با اعضای شورای شهر وشهردار مصوب شددر آینده نزدیک سردخانه کشتارگاه جیرفت تهیه و راه‌اندازی شود
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان، دکترابراهیم توکلی در جلسه با اعضای شورای شهر جیرفت و شهردار این شهر با اشاره به اهمیت جایگاه کشتارگاه بهداشتی دام در تامین گوشت بهداشتی و سالم اظهار داشت: کاهش چشمگیر بروز آلودگی‌ها و بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان در جامعه انسانی از فواید احداث سردخانه و اتاق پیش‌سرد در کشتارگاه دام جیرفت است.
وی با بیان اینکه در صورت مصرف گوشت دام‌های آلوده احتمال انتقال بیماری به انسان وجود دارد، افزود: برخی از بیماری‌های قابل انتقال از انسان به دام مانند تب خونریزی دهنده کریمه‌ کنگو بسیار خطرناک و حتی کشنده بوده و این در حالی است که تشخیص آنها در دام بسیار مشکل است.
مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با اشاره به فواید نگهداری لاشه در اتاق پیش‌سرد خاطر نشان کرد: نگهداری لاشه در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد به مدت 24 تا 48 ساعت موجب از بین رفتن عوامل بیماری‌زای موجود در گوشت می‌شود.
وی گفت: مصوب شد تا در آینده نزدیک سردخانه کشتارگاه جیرفت تهیه و راه‌اندازی شود.

-------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی:
تزریق به موقع واکسن از مهمترین راهکارهای تضمین سلامت جمعیت دامی است


مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: با واکسیناسیون به موقع و رعایت اصول بهداشتی می‌توان روند میزان ابتلا به بیماری ها را در جمعیت دامی کاهش داد. 
سید سعید حسینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، گفت: تزریقات به موقع واکسن یکی از راه‌های اصلی پیشگیری از بروز بیماری‌ در جمعیت‌های دامی است.
 
وی افزود: برای موفقیت کامل در امر واکسیناسیون باید مسائل مهم دیگری همچون ضوابط و مقررات بهداشتی شامل بهداشتی کردن و ضدعفونی کردن اماکن دامی و اجرای قرنطینه در دامداری‌ها را نیز مد نظر قرار داد.
 
این مقام مسوول عنوان کرد: اجرای واکسیناسیون به عنوان یکی از بخش‌های دارای اولویت برای جلوگیری از بروز بیماری ها در دامپزشکی مطرح است به گونه‌ای که سالیانه اداره کل دامپزشکی به طور میانگین 5 تا 6 نوبت برخی از واکسن‌ها را همچون واکسن شاربن و تب برفکی به طور رایگان به جمعیت دامی استان تزریق می‌کند.
 
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: اجرای به موقع عملیات واکسیناسیون گام مهمی در موثر واقع شدن استفاده از واکسن است به گونه ای که تزریق بی‌موقع واکسن تاثیر چندانی در جمعیت دامی نخواهد داشت.
 
حسینی بیان کرد: رعایت نکات بهداشتی و واکسیناسیون به موقع از بروز خسارت‌های ایجاد بیماری جمعیت دامی به دامداران به طور چشمگیری می‌کاهد.
 
مدیر کل اداره دامپزشکی استان مرکزی در پایان گفت: در سه ماهه نخست سال جاری مورد خاصی از بیماری های دامی به جز بیماری تب برفکی و PPR  که آنها هم در مرحله کنترل شده قرار دارند گزارش نشده است و تلفات دام هایی که از ابتدای سال جاری تا کنون به این بیماری ها مبتلا شده اند بسیار جزئی است.

------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر خبر داد
صادرات بیش از 28 هزار تن انواع آبزیان از استان بوشهر


مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر از صادرات بیش از 28 هزار تن انواع آبزیان و محصولات پروتئینی در سه ماه اول امسال نسبت به سال گذشته خبر داد.
 دکتر مرتضی بحرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بوشهر اظهار داشت: با تلاش و پیگیری‌های قرنطینه‌ای – نظارتی دامپزشکی استان بوشهر و رعایت قوانین و مقررات قرنطینه‌ای و صدور گواهی‌های لازم در سه ماهه اول سال 92 بیش از 28 هزار و 67 تن انواع آبزیان و محصولات پروتئینی همچون میگوی پرورشی، انواع ماهیان منجمد و تازه و پای مرغ صادر شده است.

بحرانی در ادامه افزود: در سه ماهه اول امسال با صدور بیش از 28 هزار و 67 تن انواع آبزی و پروتئینی در مقایسه مشابه سال گذشته که صادرات بیش از 21 هزار و 5 تن بوده است، افزایش 27 درصدی در صادرات این محصولات را شاهد بوده‌ایم.

مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر در خصوص رشد چشمگیر صادرات در خرداد ماه سالجاری نیز گفت: در ماه گذشته با رشد چشمگیری در صادرات مواجه بوده‌ایم، به‌طوری که نسبت به خرداد ماه سال گذشته با 68 درصد افزایش آماری روبرو بوده‌ایم و هم‌اکنون نیز روند صادرات با تلاش‌های بی‌وقفه‌ای در حال انجام است.

بحرانی اذعان داشت: آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی استان بوشهر که دارای کد اتحادیه اروپا نیز است با انجام انواع آزمایشات میکروبی و شیمیایی در راستای تائید سلامت و صادرات محصولات مذکور نقشی مهم و اساسی در روند رو به رشد صادرات داشته است.

 

------------------------------

 

سرپرست آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان قزوین خبر داد
برگزاری دوره آموزشی‌ترویجی برای زنبورداران قزوین


سرپرست آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: دومین دوره آموزشی بهداشت و بیماری‌های زنبور عسل با همکاری مدیریت ترویج و تعاونی زنبورداران استان در محل اداره کل دامپزشکی استان قزوین برگزار شد.
 وحید کشاورز امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: در ادامه روند برگزاری دوره‌های حضوری برای بهره‌برداران خدمات دامپزشکی و با توجه به برنامه‌ریزی به عمل آمده برای برگزاری مستمر و منظم دوره‌های مزکور در این دوره آموزشی که با شرکت بیش از 50 نفر از زنبورداران استان قزوین صورت گرفت، بهداشت زنبورستان‌ها و روش‌های پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های زنبور عسل به ویژه مبارزه بیولوژیک، به شرکت‌کنندگان آموزش داده شد.

وی بیان داشت: استان قزوین با دارا بودن بیش از 70 هزار کندوی زنبور عسل و دارا بودن آب و هوایی معتدل و رویش گیاهی مناسب و وجود باغات میوه از مناطق مستعد پرورش زنبور عسل در کشور است.

کشاورز ابراز داشت: همین مهم سبب شده تا صنعت پرورش زنبور عسل در سال‌های اخیر از رشد مناسبی برخوردار شود و بهره‌برداران جدیدی وارد این عرصه شوند که بر همین اساس این اداره کل با برگزاری دوره‌های آموزشی حضوری، نسبت به ارتقای سطح علمی این افراد اقدام می‌کند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
0
0
باز صحبت های غیر کارشناسی مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی
در پروتوکل بیوسکوریتی اخرین مرحله استفاده از واکسن است .اقای دکتر دستور کاش مدیران کل شما کمی هم مطالعه داشتند. ....... رضا
نظر شما
ادامه