کد خبر: ۱۳۵۷۲

حکیم مهر - موجودات آبزی دریاچه ارومیه که روزی ایران را به رفرنس آرتمیا در غرب آسیا و آسیای میانه تبدیل کرده بود، به‌دلیل بحران‌های موجود، این موقعیت را از دست داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رئیس بخش فرآورده‌های دریایی مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اعلام این مطلب گفت: دریاچه ارومیه حدود پنج هزار کیلومترمربع وسعت دارد که در حال حاضر بیش از یک‌سوم مساحت این دریاچه به خشکی تبدیل شده است.

دکتر یوسف‌علی اسدپور افزود: در حال حاضر بیش از 400 هزار هکتار از اراضی خشک شده و ارتفاع آب بیش از 6.5 متر کاهش یافته است.

وی از تسریع خشک شدن دریاچه ارومیه خبر داد و خاطرنشان کرد: طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی برای احیاء این دریاچه تدوین شد، اما هیچ‌یک از آنها به مرحله اجرا نرسید.

اسدپور ادامه داد: در 17 نقطه ایران آرتمیا وجود دارد، اما آرتمیای موجود در دریاچه ارومیه این جاندار را در دومین زیستگاه طبیعی جهانی خود به ثبت رسانده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر که خشکی گریبان دریاچه ارومیه را گرفته است، مشکلات هر روز حادتر می‌شود.

 

شش درصد آرتمیای ارومیه در حالت خواب قرار دارند

رئیس بخش فرآورده‌های دریایی مرکز تحقیقات آرتمیای کشور یادآور شد: در چند سال گذشته ایران به‌عنوان رفرنس آرتمیا در آسیای میانه و غرب آسیا از سوی سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی (فائو) شناخته شد، اما چندی پس از آن که خشکسالی حادث شد، به مرور آرتمیای موجود در این دریاچه به سمت نابودی رفت.

اسدپور تأکید کرد: بین کشورهای ایران و چین برای رفرنس شدن رقابت وجود داشت که ایران به‌علت وجود گونه‌های نادر و غنی بودن آرتمیا انتخاب شد، اما در حال حاضر با بحران‌های حادث‌شده و از بین رفتن بخش اعظمی از آرتمیاهای موجود در این دریاچه، چین به جایگاه مرکزیت رسیده است.

وی در پایان اظهار داشت: آرتمیا موجودی است که در شرایط سخت مانند خشکی تبدیل به تخم شده و می‌تواند سالیان سال داخل لجن‌ها باقی بماند؛ در حال حاضر نیز این موجودات قدرت زاد و ولد خود را از دست داده‌اند و شش درصد آنها در حالت کمون یا خواب قرار دارند تا در صورت مناسب بودن شرایط زیستی، دوباره رشد و تغذیه خود را از سر گیرند.

 

نظر شما
ادامه