کد خبر: ۱۳۴۹۸
حکیم مهر - پژوهشگاه رویان هم‌اکنون فناوری تولید تمامی پروتئین‌های مورد نیاز بیوتکنولوژیست‌های کشور را در اختیار دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر محمدحسین نصر اصفهانی، رییس پژوهشکده زیست‌فناوری جانوری پژوهشگاه رویان که در هشتمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران و چهارمین همایش ملی ایمنی زیستی سخن می‌گفت با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: رویان هم‌اکنون فناوری تولید پروتئین‌های مورد نیاز بیوتکنولوژیست‌های کشور را در شیر حیوانات شبیه‌سازی‌شده خود در اختیار دارد و می‌تواند در این زمینه نیاز کشور را برآورده کند.

افزایش 100 برابری سرعت در شبیه‌سازی با روش‌ متخصصان رویان

به گفته وی محققان این پژوهشکده به روشی برای تولید حیوانات تراریخته دست‌ یافته‌اند که سرعت فرآیند انجام کار در آن، یکصد برابر روش‌های ابتدایی شبیه‌سازی است.

فروردین‌ماه سال جاری وی و همکارانش اعلام کردند که هشت بزغاله تراریخته به همین شیوه ساده‌سازی‌شده، تولید‌ شده و به مزرعه رویان پیوسته‌اند.

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه این روش هم‌اکنون به نام رویان در دنیا به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: ما پیش از اینها توانستیم سرعت شبیه‌سازی را به کمک محققانی از استرالیا و نیوزلند به 10 برابر شبیه‌سازی عادی افزایش دهیم و پس از آن این روش ساده شده را طراحی کردیم که در آن با میزان موفقیت بالاتر می‌توان طی مدت 10 دقیقه هسته تعداد زیادی تخمک را برای شبیه‌سازی خارج کرد.

رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری جانوری رویان ادامه داد: در میان روش‌های مختلف موجود در دنیا روش شبیه‌سازی (کلونینگ) یکی از بهترین‌ روش‌ها برای تولید سلول تراریخته است که با استفاده از آن می‌توان مهندسی ژنتیک را به صورت صددرصد اجرا کرد.

به گفته وی بسیاری از روش‌ها برای تولید حیوانات نوترکیب به صورت صددرصد پاسخگو نیستند، چنانکه انتقال ژن به هسته سلول در حیوانات مزرعه مانند بز و گاو به دلیل رنگدانه‌های آنها امکان‌پذیر نیست و تنها در موش پاسخگوست.

نصر اصفهانی افزود: هم‌اکنون فعالیت‌های زیادی در حوزه سلول‌های بنیادی انسانی شده‌ و این بخش را به کاربرد رسانده است اما هنوز موفق به تولید سلول بنیادی حیوانات مزرعه نشده‌ایم که امیدواریم بتوانیم آن را نیز مانند سلول بنیادی موش تولید کنیم.

به اعتقاد رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری جانوری رویان کارایی پروتئین‌های تولید شده در شیر حیوانات نسبت به سلول‌های گیاهی بسیار بالاتر است و حیوانات مزرعه می‌توانند بیورآکتورهای خوبی با هزینه پایین باشند.

دست یاری رویان به سوی شرکت‌های داروسازی

پژوهشگاه رویان هم‌اکنون موفق به تولید دو پروتئین فاکتور 9 و(tPA (Tissue plasminogen activator در شیر بزهای تراریخته شده است و پروژه را برای افزایش میزان کارایی و تأثیر آن ادامه می‌دهد.

نصر اصفهانی درباره تولید این شیر در پژوهشکده زیست‌فناوری پژوهشگاه رویان گفت: اکنون گله‌ای از بزهای نسل دوم و سوم بزهای تراریخته داریم که این پروتئین‌ها در شیر آنها یافت می‌شود و برای استخراج و تولید دارو از این شیر دست یاری به سوی شرکت‌های داروسازی دراز می‌کنیم.

این پژوهشگاه به این دلیل بز را برای تولید این شیر انتخاب کرده است که دوره باروری کوتاهی دارد و میزان تولید شیر و پروتئین آن بالاست. همچنین می‌تواند چندقلوزایی داشته باشد که ایجاد یک گله از این گونه بزها و تولید انبوه پروتئین را راحت‌تر می‌کند.

 

نظر شما
ادامه