کد خبر: ۱۳۴۲۰

حکیم مهر - رییس پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان در اصفهان گفت: طرح تولید اندام انسانی لوزالمعده در بدن حیوانات که توسط این پژوهشکده در حال اجراست در مرحله مهندسی (دستکاری) ژنتیکی قرار دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، دکتر محمدحسین نصراصفهانی افزود: تولید اندام ها و ارگان های حیاتی بیماران نیازمند پیوند عضو یکی از مهمترین طرح های پژوهشکده رویان در اصفهان است.
وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح از سال گذشته و همزمان با سفر رییس جمهوری به اصفهان آغاز شد، اظهار کرد: در مرحله اول اجرای این طرح، تولید اندام لوزالمعده (پانکراس) در دستور کار پژوهشگران است.
وی با بیان اینکه در این طرح ابتدا باید ساختارهای ژنتیکی مورد نظر را بسازیم، گفت: در این مرحله با افزایش بیان ژن در حیوان شبیه سازی شده، مانع از تشکیل عضو مورد نظر در آن حیوان می شویم.
این پژوهشگر ادامه داد: سپس با مکمل سازی با سلولهای بنیادی اقدام به تولید اندام انسانی مورد نظر در بدن حیوان شبیه سازی می شود.
وی افزود: در این فناوری، ژن مولد یک اندام حیوان مانند لوزالمعده در جنین حیوان حذف شده و سپس سلول های بنیادی بیمار نیازمند به پیوند عضو در آزمایشگاه تولید و درکنار جنین حیوان قرار می‌گیرد تا جنین با استفاده از سلولهای بنیادی بیمار، عضو مورد نظر را در بدن خود تولید کند.
وی با اشاره به اینکه به راحتی می‌توان عضو تولید شده را که دارای منشأء انسانی است به بیمار مورد نظر پیوند زد، تاکید کرد: اجرای چنین طرحی برای حل مشکل بیماران نیازمند به پیوند عضو می تواند در آینده بسیار مفید و موثر است.
نصراصفهانی با بیان اینکه اجرای این قبیل طرحهای پژوهشی زمان بر است گفت: نمی توان زمان مشخصی را برای اتمام این طرح اعلام کرد اما بدون شک اجرای کامل آن چند سال طول می کشد.
وی درباره تولید داروهای نوترکیب از شیر حیوانات تراریخته حاوی ژن های فاکتور ۹ و انعقادی TPA اظهار کرد: با تعدادی از شرکتهای داروسازی داخلی برای استخراج و تولید این داروها مذاکره کرده ایم.
پروتئین موسوم به TPA برای رفع لخته‌های خون در جلوگیری یا کاهش سکته‌های قلبی و مغزی و فاکتور ۹ برای درمان بیماریهای مانع انعقاد خون کاربرد دارد.
به گفته وی با توجه به اینکه ایران در زمینه تولید داروهای نوترکیب در ابتدای راه قرار دارد اجرای این پروژه نیز ممکن است چند سال به طول بینجامد.
نصر اصفهانی درباره آخرین وضعیت هشت بزغاله تراریخته متولد شده در سال گذشته بیان کرد: این بزغاله ها در شرایط خوبی بسر می برند و پروژه های دیگری نیز در همین زمینه با هدف افزایش راندمان کار اجرا می شود.
حیوان تراریخته یا ترانس‌ژن (Transgene) دارای یک ژن اضافه بر معمول در ژنوم است که این ژن براساس روش‌های مهندسی ژنتیک می‌تواند حاوی دستور ساخت پروتئین مورد نظر باشد.
این پژوهشگر تصریح کرد: با توجه به اهمیت شبیه سازی حیوانات، افزایش راندمان آن برای اجرای طرحهایی مانند تولید پروتئین های نوترکیب و اندامهای حیاتی مورد نیاز بسیار مهم است.
وی درباره شبیه سازی گوساله در ایران گفت: دو مورد تولد گوساله شبیه سازی شده در سال ۸۸ داشتیم اما هیچکدام از آنها زنده نماندند.
وی با تاکید بر اینکه هزینه این کار نسبت به شبیه سازی گوسفند و بز، گرانتر است افزود: اکنون شبیه سازی بزغاله در کشور ارجح است.

نظر شما
ادامه