کد خبر: ۱۳۴۱۶
حکیم مهر - رییس اتحادیه مرکزی دامداران از بی‌نتیجه ماندن جلسات و نشست‌های ستاد تنظیم بازار برای بازنگری در قیمت شیرخام در سال جاری خبر داد و گفت: حداقل قیمت تمام شده برای هر کیلوگرم شیر خام 1050 تومان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، سیروس روستا اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون قیمت نهاده‌ها حدود 30 درصد افزایش یافته است. همچنین هزینه‌های تولید مانند دستمزد کارگران، بهای انرژی، هزینه‌ی حمل‌ونقل و غیره افزایش یافته در حالی که علی‌رغم بررسی‌های مکرر در جلسات ستاد تنظیم بازار هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت این فرآورده‌ پروتئینی نگرفته شده است.

وی افزود: دامداران از ابتدای سال از تولید متضرر می‌شوند. از سوی دیگر مجبورند شیرخام تولید‌ شده خود را به کارخانه‌ها و صنایع لبنی و آن هم با قیمت‌های سال گذشته تحویل دهند.

رییس اتحادیه مرکزی دامداران تاکید کرد: حدود 30 درصد از دامداران هنوز نهاده‌های معوق خود را از دی‌ ماه سال گذشته دریافت نکرده‌اند و علی‌رغم تولید و تحویل‌دادن شیر خام به صنایع لبنی در سه ماهه نخست امسال، نهاده‌های مورد تفاهم خود را از شرکت پشتیبانی امور دام دریافت نکرده‌اند.

روستا ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و هزینه‌های تولید، قیمت تمام‌ شده منطقی برای هر کیلوگرم شیرخام 3.2 درصد چربی با بار میکروبی 100 هزار حدود 1050 تومان است اما علی‌رغم این‌که بررسی‌های بسیاری در جلسات مختلف صورت گرفته و از کانون کارشناسی دادگستری نیز برای تعیین قیمت شیر خام کمک گرفته‌ایم، دامداران هنوز بلاتکلیف هستند.

براساس تفاهم‌نامه منعقد شده سال گذشته شرکت پشتیبانی امور دام با اتحادیه مرکزی دامداران که تا پایان پانزدهم فروردین ماه امسال اعتبار داشت، هر کیلوگرم شیرخام پایه ( 3.2 درصد چربی و بار میکروبی 100 هزار) را کیلویی 930 تومان از دامداران خریده می‌شد و به ازای هر کیلوگرم شیرخام نیز نهاده‌های دامی ارزان قیمت در اختیارشان قرار می‌گرفت.

 

نظر شما
ادامه