کد خبر: ۱۳۱۲۹

حکیم مهر - معاون فنی اداره کل دامپزشکی زنجان از آغاز دام‌های استان بر ضد بیماری تب برفکی به ویژه در دامداری‌های صنعتی خبر داد.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، مرتضی پهلوانی به برنامه اداره کل دامپزشکی استان برای واکسینه دام‌های استان اشاره کرد و اظهار داشت: دام‌های موجود در دامداری‌های صنعتی در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.

وی افزود: دامداری‌های نیمه صنعتی هم در برنامه واکسیناسیون قرار دارند که بر حسب واکسیناسیون موجود در دامپزشکی انجام می‌شود.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان از تهیه واکسن مورد نظر برای واکسینه کردن دام‌های دامداری‌های صنعتی خبر داد و گفت: پیگیری تهیه واکسن برای واکسینه کردن دام‌هایی که به صورت سنتی نگهداری می‌شوند هم ادامه دارد.

وی تصریح کرد: واکسینه کردن دام‌های دامداری‌های صنعتی که در محدوده جغرافیایی استان زنجان فعال بوده و پروانه کسب دارند در دستور کار قرار دارد.

*واکسینه کردن حدود 60 هزار دام

پهلوانی تعداد دام‌های سنگین مورد نظر برای واکسینه شدن بر ضد بیماری تب برفکی را حدود 60 هزار دام اعلام و اضافه کرد:‌ واکسینه کردن این تعداد گاو و گوساله از دیروز در سطح استان زنجان آغاز شده است.

وی به برنامه دامپزشکی استان زنجان را برای واکسینه کردن دام‌های سبک از جمله گوسفند اشاره و اضافه کرد: این اداره کل آماده واکسینه کردن 200 هزار گوسفند در سطح استان زنجان است.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان تفاوت واکسن‌های تب برفکی مورد استفاده برای دام سبک و سنگین را در اندازه آن‌ها دانست و اضافه کرد: با توجه به ارزش بالای گاو برای دامداری‌های اولویت در واکسینه کردن با دام‌های سنگین است.

وی موسسه رازی را منبع تهیه و تولید واکسن ضد تب برفکی در ایران اعلام کرد و افزود: تعداد دام‌های واکسینه شده بستگی به واکسن‌هایی دارد که این موسسه در اختیار اداره کل دامپزشکی استان زنجان می‌گذارد.

پهلوانی با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی استان زنجان توان واکسینه کردن 300 هزار دام سبک را هم دارد، ادامه داد: به زودی اکیپ تهیه واکسن برای افزایش تعداد واکسن‌های مورد استفاده به موسسه رازی اعزام می‌شوند.

وی اضافه کرد: هزینه واکسن‌های مورد استفاده بر علیه بیماری تب برفکی توسط سازمان دامپزشکی به موسسه رازی پرداخت می‌شود.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان افزود: اداره کل دامپزشکی به دو صورت اقدام به واکسینه کردن دام‌ها بر ضد بیماری تب برفکی می‌کند.

*رایگان بودن واکسینه کردن دام‌ها برای دامداران

وی حضور کارشناسان برای واکسینه کردن دام‌ها در محل را یکی از راه‌های واکسینه کردن دام‌ها دانست و تصریح کرد: سپردن کار واکسینه کردن دام‌ها به بخش خصوصی دیگر راه‌حل انجام واکسیناسیون محسوب می‌شود که در هر صورت این واکسیناسیون برای دامدار رایگان تمام می‌شود.

پهلوانی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور را در امر  واکسینه کردن دام‌ها به دو قسمت تقسیم کرده است، ادامه داد: قسمت جنوب کشور کار واکسینه کردن دام‌ها را از نیمه اردیبهشت آغاز و انجام شده و در بخش شمال هم این کار از دیروز آغاز شده است.

پهلوانی بیماری تب برفکی را یکی از بیماری‌های پر خسارت در دامداری دانست و اضافه کرد: تب برفکی یک بیماری ویروسی است که دهان و سم دام را درگیر می‌کند.

وی با بیان اینکه تلفات بیماری تب برفکی در حدود 4 تا 5 درصد است، افزود: زمان بهبودی دام‌های درگیر شده حدود دو ماه است که منجر به از دست رفتن بخش عمده‌ای از گوشت بدن دام‌ها می‌شود و زمان بازگشت آن طولانی مدت است.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: بیماری تب برفکی با درگیر کردن دهان دام‌ها اجازه تغذیه را از آن‌ها گرفته و منجر به ضرر و زیان دامدار می‌شود.

 

نظر شما
ادامه