کد خبر: ۱۳۰۹۶
حکیم مهر - از چندین سال گذشته و گسترش اثرات خشکسالی در کشور، دامداران اصفهانی دام‌های مولد خود را روانه کشتارگاه می‌کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان با اعلام این مطلب گفت: از هشت سال گذشته خشکسالی در کشور و استان اصفهان خودنمایی کرده است.

حسین محمدرضایی افزود: با شیوع خشکسالی‌ها و کم شدن آب زاینده‌رود، کشاورزانی که اقدام به کشت علوفه می‌کردند، با کمبود آب روبه‌رو شده و کشت خود را تعطیل کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: دامداران اصفهانی به‌دلیل آنکه از کمبود علوفه در استان رنج می‌برند، مجبور هستند که از استان‌های اطراف علوفه تهیه کنند که این امر مستلزم هزینه‌هایی چون حمل است و قیمت محصول تولیدشده را افزایش می‌دهد.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: نبود آذوقه خشبی و سایر علوفه‌ها باعث شده است که حتی عده‌ای از دامداران به‌دلیل آنکه نتوانستند مخارج خود را پاسخگو باشند، گاوهای آبستن و حتی مولد خود را روانه کشتارگاه کنند.

محمدرضایی تصریح کرد: دامداران اصفهانی مصوباتی که درباره توزیع علوفه ارزان‌قیمت مطرح شده بود را دریافت نکرده‌اند.

وی یادآور شد: تمامی مشکلات حادث‌شده برای بخش کشاورزی و دامپروری استان اصفهان به‌دلیل خشکی زاینده‌رود است.

محمدرضایی تأکید کرد: تغییر کاربری اراضی کشت علوفه به‌دلیل کمبود آب باعث شده است که کار دامپروری برای دامداران استان دارای صرفه اقتصادی نباشد و بدین ترتیب بیشتر دامداری‌هایی که در شرق استان اصفهان قرار گرفته است با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

اصفهان دارای رتبه اول کشوری در تولید شیر

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان اظهار داشت: استان اصفهان در مقام شیر رتبه اول کشوری را دارا است، اما با ادامه وضعیت فعلی مشخص نیست که میزان تولید به چه مقداری برسد.

وی همچنین گفت: به‌دلیل آنکه دامداران نمی‌توانند هزینه های خود را جوابگو باشند، مجبور هستند با هر قیمتی دام خود را روانه کشتارگاه کنند.

محمدرضایی در ادامه افزود: از آنجا که تمامی دامداران استان اصفهان دارای مشکل واحدی هستند، امکان فروش دام‌ها به سایر دامداری‌ها نیز امکان ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که آب زاینده‌رود تأمین شود، بسیاری از مشکلات کشاورزی استان اصفهان مرتفع خواهد شد.

گفتنی است، وزیر جهاد کشاورزی به‌دلیل روانه شدن دام‌های مولد استان اصفهان قرار است در مجلس شورای اسلامی پاسخگو باشد.

 

نظر شما
ادامه