کد خبر: ۱۲۹۶۰
حکیم مهر - رییس سازمان دامپزشکی کشور از تولید انبوه داروی گامبورو در سال جاری خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر سید محسن دستور در جمع خبرنگاران در بجنورد افزود: بیماری گامبورو یکی از بیماریهای طیور است که سالانه بیش از یک میلیارد دوز واکسن این بیماری در کشور مصرف می شود و بیشترین استفاده را دارد.

وی ادامه داد: 50 درصد از داروهایی که برای کنترل و یا درمان بیماری‌های طیور در کشور استفاده می‌شود ساخت داخل است و 50 درصد دیگر نیز از خارج وارد می‌شود. 95 درصد از اقلام مصرف دارویی در حوزه دامی در داخل و در بیش از 150 کارخانه تولید می‌شود.

به گفته وی 90 درصد بخش فرآوده‌های بیولوژیک دامی مانند واکسن نیز در کشور تولید می شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور از ساخت واکسن‌های بیماری‌های گامبورو، پی پی آر، استرپتوکوکوزیس آبزیان از ابتدای سال جاری در کشور خبر داد.

وی با بیان اینکه 20 درصد مواد اولیه دارویی نیز در حال حاضر در کشور تولید می‌شود توضیح داد: مواد اولیه 14-15 قلم داروی گیاهی نیز در داخل تولید خواهند شد و تا پایان سال شش تا هفت قلم داروی گیاهی در حوزه بیماری‌های دامی تولید می شود.

دستور تصریح کرد: صادارت دارو طی سال گذشته نسبت به سال قبل از آن، از لحاظ ارزی 30 درصد رشد داشته است و کیفیت آن رو به بهبود است.

وی در ارتباط با کشتار خارج از کشتارگاه‌ها بیان کرد: به دنبال آن هستیم تا طرح ساماندهی کشتار و کشتارگاه‌ها را انجام دهیم و تلاشمان بر این است تا کشتارهایی که در کشتارگاه‌ها انجام نمی‌شود، خرد، خرد به سوی این مکانها سوق یابد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با ذکر اینکه سالانه حدود 900 تا یک میلیون دلار فرآوده‌های مختلف دامی از ایران به کشورهای مختلف صادر می شود افزود: سالانه حدود 10تا 12 درصد نیاز کشور در حوزه فرآوده‌های دامی از سایر کشورها تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی سال گذشته 10 میلیون و 800 هزار راس دام و 604 میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌ها ذبح شده‌اند اظهار کرد: میزان گوشت قرمز تولیدی حدود یک میلیون تن بوده است.

وی تعداد بازرسی‌های انجام شده از مراکز عرضه فرآوده‌های خام دامی را دو میلیون و 600 مورد بیان کرد و گفت: از این تعداد 9 هزار و 450 پرونده به مراجع قضایی ارجاع داده شده‌اند.

 

نظر شما
ادامه