کد خبر: ۱۲۶۹۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی مازندران، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی و ایلام

 

مازندران یکی از قطب های اصلی صنعت پرورش آبزیان در کشور 


مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی استان مازندران اعلام کرد: این اداره ، نظارت بهداشتی و مبارزه با بیماریهای 2077واحد مزارع تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی ، 242واحد تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی و 4 واحد تکثیر و پرورش خاویاری و 29واحد پرورش ماهیان زینتی را بر عهده دارد. علیرضا باباعلیان با تشریح عملکرد یکساله اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی استان مازندران افزود از مهمترین اقدامات این اداره در طول سال 1391 می توان به اجرای طرح مراقبت از بیماریهای ماهیان گرمابی  با5546مورد نمونه برداری از مراکز تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی  ، اجرای طرح مراقبت از بیماریهای ماهیان سردآبی  با3754مورد نمونه برداری از مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردابی، اجرای طرح مراقبت از بیماریهای ماهیان خاویاری و دریایی با6150مورد نمونه برداری از مراکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری و دریایی اشاره کرد . باباعلیان در پایان ضمن نام بردن استان مازندران بعنوان یکی از قطب های اصلی پرورش آبزیان در کشور  خاطرنشان ساخت کارشناسان بهداشتی دامپزشکی در سراسر استان مازندران بر نحوه پرورش بهداشتی مزارع پرورش آبزیان نظارت لازم را دارند .

 

----------------------

 

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی :
رسانه ها بازوان توانمند دامپزشکی ارتقای فرهنگ سلامت عمومی هستند


مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: رسانه ها بازوان توانمند دامپزشکی هستند و می توانند در زمینه اطلاع رسانی در خصوص فراورده ها و بیماری های دامی و همچنین در زمینه نقش مهمی ایفا کنند. 
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ، دکتر بهراد زندیه در بازدید از دفتر ایسنای تبریز با اشاره به فرارسیدن هفتم اردیبهشت ماه، روز جهانی دامپزشکی، اظهار کرد: نقش دامپزشکی در حفظ و حراست از سرمایه های دامی کشور و  حفظ سلامتی آحاد جامعه بسیار مهم است .
وی ادامه داد: در راستای دستیابی به اهداف سازمان دامپزشکی فرهنگ سازی در زمینه نحوه استفاده از فرآورده های دامی، تشخیص کیفیت فرآورده ها، اطلاع دامداران از برخی مسائل از جمله واکسیناسیون و قرنطینه و اطلاع مردم در زمینه بهداشت بسیار حساس است که رسانه ها دز این زمینه بازوی توانمند دامپزشکی هستند.
دکتر زندیه گفت: اقدامات خبرگزاری دانشجویان ایران در حوزه دامپزشکی و ارتقای بهداشت عمومی جامعه شایان تقدیر  می باشد.
وی به توانمندی های جهاددانشگاهی نیز اشاره کرده و گفت: تکریم اهالی علم و دانش همواره موجب توسعه و پیشرفت کشور بوده و مسئولان باید به این امر توجه کنند.
وی افزود: برای برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی خون های بسیاری ریخته شده و فداکاری های زیادی صورت گرفته است و لازم است مسئولان، اصحاب رسانه و تمامی آحاد جامعه تمام تلاش خود را به کار گیرند تا کوچکترین ضربه ای به این نظام وارد نشود.

-----------------------

 

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ،بیماری ویروسی که فعالانه رصد می شود


رئیس اداره مبارزه با بیماریهای طیور دامپزشکی استان خراسان جنوبی از عدم وجود ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای صنعتی و بومی استان خبر داد. 

به گزارش روابط عمومی دامپزشکی استان خراسان جنوبی ، دکتر مسعود دادفر افزود: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیماریهای عفونی و نوپدید در طیور بوده که این بیماری تنفسی ،توسط ویروسی از خانواده اورتومیکسو ویریده ایجاد می شود و بیشتر در مناطقی که در مسیر مهاجرت پرندگان وحشی قراردارند دیده می شود.دکتر دادفر همچنین ابرازداشت بدلیل اینکه بدن پرندگان مهاجر نسبت به این ویروس ایمنی کسب می نماید این امر موجب می شود که این نوع پرندگان کمتر به این بیماری دچار شده و به همین دلیل نقش حامل بیماری را در هنگام مهاجرت داشته و موجب انتشار بیماری در مناطق اطراف تالابها و دریاچه های مسیر مهاجرت می شوند.ایشان در ادامه از همه گیری شدید این بیماری یاد کرد و گفت: این بیماری یکی از مهمترین بیماریهای صنعت طیور است که موجب اثرات اقتصادی زیانباری بر صنعت طیور و همچنین سلامت و بهداشت عمومی جامعه می شود.وی اضافه نمود بیماری آنفلوانزای فوق حاداز راههای متفاوتی انتشار می یابد که در این میان ،تماس مستقیم پرندگان وحشی با پرندگان اهلی و انتشار ویروس از طریق ترشحات تنفسی و سایر ترشحات مجاری بدن پرنده بیمار به بیرون ،نقش اساسی دارد.دکتر دادفر در ادامه از انجام مراقبت فعال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خبرداد و گفت: در سال گذشته 4197 مورد بازدید بهداشتی و 6082 مورد نمونه برداری از مرغداریهای صنعتی و بومی وهمچنین زیستگاههای پرندگان وحشی در استان صورت گرفته است که هیچ موردی از بیماری مذکور در این مناطق مشاهده نشده است .ایشان در پایان از برگزاری دوره های آموزشی ترویجی برای بهره برداران این صنعت به عنوان یک عامل کلیدی یاد کرد و بیان داشت : در سال 91بیش از 4500نفر روز دوره آموزشی جهت پیشگیری از بیماری، در سطح استان برگزار شده است.

 

-------------------------

 

در آیینی صورت پذیرفت
تقدیر مدیرکل دامپزشکی ایلام از تلاش خبرگزاری فارس


مدیرکل دامپزشکی استان ایلام ظهر امروز در آیینی با اهدای لوح سپاس از تلاش پژمان مهدوی‌‌فر رئیس حبرگزاری فارس در استان ایلام تقدیر کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، در بخشی از این لوح تقدیر آمده است: نقش آثار و حساسیت یک خدمت زمانی روشن می‌شود که به بهترین شکل و سالم‌ترین و کامل‌ترین نحو منعکس شود.

در دنیایی که رسانه و مطبوعات نقشی تعیین کننده را در جزیی‌ترین ابعاد زندگی مردم ایفا می‌کنند بر کسی پوشیده نیست که تمام عرصه‌های یک سیستم اعم از اجتماعی، سیاسی، اقتصادی به نوعی به این رسانه‌ها وابسته هستند.

بدون شک تحولی که در اطلاع و آگاهی دهی به مردم در زمینه خدمات دامپزشکی صورت می‌پذیرد مرهون مساعدت، همراهی و عنایت اصحاب قلم است.

این لوح سپاس خاطرنشان می‌کند: به پاس این عنایات که از سوی خبرگزاری فارس در سال 91 به ما ابراز شده است، برخود فرض می‌دانم از حسن توجه و عنایت آن برادر گرامی تقدیر و تشکر به عمل آورم و از خدای لایزال سرافرازی، موفقیت و پیروزی در کلیه امور را برایتان مسئلت کنم.

 

نظر شما
ادامه